در گفت وگو با یسکافه اعلام شد آمار جدید از مبتلایان سرخک در کشور

یسکافه: رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد مبتلاشدن به سرخک در کشور، در عین حال از برنامه این وزارتخانه برای واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال اتباع غیرایرانی زیر 15 سال در 27 دانشگاه علوم پزشکی و از شروع دی ماه آگاهی داد.
دکتر سید محسن زهرایی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور، اظهار داشت: از شروع سال جاری میلادی (اوایل دی ۱۴۰۰) تا حالا ۲۰۲ مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم که حدود ۵۳ درصد آنها را اتباع می سازند و تقریباً می توان گفت از این آمار ۹۵ درصد مبتلایان، اتباع افغانستان بودند و ۴ یا ۵ مورد مبتلا به سرخک پاکستانی و یک مورد هم عراقی داشته ایم.
وی اضافه کرد: موارد مبتلایی که از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند طبیعتا می توانند سبب سرایت بیماری به ایرانیان هم شوند؛ به گونه ای که کمتر از نصف آمار کلی، مبتلایان ایرانی بودند و این نشان دهنده این است که ما در معرض خطر بالای انتشار بیماری سرخک هستیم؛ برای اینکه کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شرقی و افغانستان در حوزه واکسیناسیون سرخک وضعیت مناسبی ندارند.
وی با اشاره به این که در نتیجه رایج بودن بیماری سرخک در این کشورها هر از چندگاهی همه گیری های سنگین سرخک در آنها رخ می دهد، اشاره کرد: به گونه ای که امسال میلادی سنگین ترین همه گیری سرخک در ۱۰ سال قبل در افغانستان رخ داده است و این طبیعی است که افرادی که از این کشور به ایران سفر می کنند اگر مبتلا باشند، بتوانند بیماری را به ساکنین ایران هم انتقال دهند و همین مورد سبب شد تا موارد مبتلای به سرخک ما نیز نسبت به سال قبل افزایش یابد.
او درباره ی آمار بروز سرخک در ایران در سال قبل میلادی، اظهار داشت: سال گذشته میلادی (سال ۲۰۲۱) تعداد ۱۰۳ مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم اما امسال با افزایش شدت همه گیری در افغانستان تعداد موارد تا حالا به ۲۰۲ نفر بالا رفته است.
وی با تأکید بر این که راه محافظت جامعه در مقابل سرخک، پوشش واکسیناسیون کامل است، بیان کرد: در کشور ما واکسن در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی به اطفال تزریق می شود. درباب تزریق واکسن هیچ تفاوتی میان کودکان ایرانی و اتباع قائل نمی شویم و این واکسن به شکل رایگان برای همه کودکان مشمول در شبکه بهداشتی تزریق می شود. مطالعات به ما نشان داده است که پوشش واکسیناسیون کودکان اتباع بطور معمول از ایرانیان پایین تر بوده است و این یک ریسک برای بسط بیماری است.
رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افزود: از شروع سال تا حالا طی یک برنامه واکسیناسیون تکمیلی حدود ۶۵۰ هزار تبعه غیر ایرانی به ویژه کسانی که جدیدتر وارد کشور شده بودند، تحت تزریق واکسن سرخک قرار گرفتند و الان هم یک برنامه دیگر در دست اقدام است که از ابتدای دی ماه باردیگر در خدمت اتباع باشیم و در ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی که جمعیت اتباع بالاتری تحت پوشش خود دارند، برنامه واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال گروه سنی زیر ۱۵ سال اتباع غیر ایرانی را انجام دهیم. جزییات این برنامه طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکنست بدنبال بازی های جام جهانی در قطر که از بیشتر کشورها مردم در آنجا حضور دارند، آمار مبتلاشدن به بیماری واگیرداری نظیر سرخک افزایش یابد؟، به ایسنا اظهار داشت: احتمال افزایش موارد سرخک را نمی توان به شکل قطعی رد کرد؛ برای اینکه هر اجتماعی می تواند موجب این ریسک باشد اما باتوجه به این که ایران در برخورد مستمر ورود بیماری از یک یا دو کشوری که بالاترین موارد بروز سرخک را دارند، قرار دارد، می توان گفت ما همیشه در ریسک ورود سرخک به ایران هستیم و این یک خطر همیشگی است؛ اما باتوجه به اجتماعی که شکل می گیرد، بطور علمی و تئوریک احتمال افزایش موارد سرخک بعد از بازی های جام جهانی هم می تواند وجود داشته باشد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.