معاون وزیر بهداشت: ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم

به گزارش یسکافه، کرمانشاه معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: به حدود یکصد هزار پرستار دیگر در کشور نیاز داریم.
دکتر عباس عبادی در مسافرت به کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کمبود پرستار در کشور، اظهار داشت: هم اکنون کشور با کمبود جدی پرستار مواجه می باشد و خود وزارت بهداشت بدنبال این است از هر طریقی جذب پرستار داشته باشد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: شاخص استاندارد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار است که میانگین کشوری دراین زمینه کمتر از یک است و همین مورد نشان دهنده کمبود شدید پرستار در کشور است.
عبادی اظهار داشت: اگر تنها عرصه بیمارستانی و تعداد تخت را در نظر بگیریم هم اکنون حدود 70 تا 80 هزار پرستار کم داریم و اگر عرصه جامعه و بهداشت را هم لحاظ نماییم حدود 100 هزار پرستار نیاز داریم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تلاش ها برای جذب بیشتر نیروهای پرستاری، اظهار داشت: بتازگی بوسیله قانون تبدیل وضعیت ایثارگران توانسته ایم 12 هزار پرستار را تبدیل وضعیت کرده و امنیت شغلی آنها را بیشتر نماییم.
عبادی اشاره کرد: همین طور مجوز استخدامی که در سال 1399 صادر شده بود، جذب آن در سال قبل صورت گرفت و از 55 هزار نیرویی که در وزارت بهداشت جذب شدند حدود 19 هزار نفر آنها پرستار بودند، بدین سبب طی دو سال قبل استخدام و تبدیل وضعیت 31 هزار پرستار در کشور انجام شده است.
عبادی با اشاره به قبولی سالانه 9 هزار نفر در رشته پرستاری اظهار داشت: اگر زمینه برای جذب این افراد فراهم گردد قادر خواهیم بود طی بازه 10 ساله کمبود پرستار در کشور را جبران نماییم.
وی اشاره کرد: البته این کمبود زمانی با این وضعیت جبران می شود که افزایش تخت های بیمارستانی و خروجی و بازنشستگی پرستاران و مشکلات دیگر را نداشته باشیم که اگر همه اینها را هم لحاظ نماییم سالانه به جذب حداقل 10 هزار پرستار نیاز داریم که طی 10 سال بتوانیم کمبود پرستاران کشور را جبران نماییم.
عبادی اظهار امیدواری کرد: امسال با رایزنی های انجام شده با امور استخدامی مجوزهای خوبی برای جذب نیرو در وزارت بهداشت صادر شود تا بتوان از این طریق پرستاران بیشتری را جذب کرد.
وی در ادامه درباب برخی شایعات مطرح شده در خصوص اخراج برخی پرستاران بعد از فروکش کردن شیوع کرونا، با اعلان اینکه برخی رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری “تعهد خدمت” دارند، اظهار داشت: بر این اساس دانشجویان فارغ التحصیل رشته پرستاری به مدت 24 ماه تعهد دارند در جایی که وزارت بهداشت مشخص می کند به مردم ارائه خدمت دهند و این امر به منزله استخدام نیست.
وی اضافه کرد: در وضعیت کرونا باتوجه به نیاز و لزوم، مدت “تعهد خدمت” تا 48 ماه قابل تمدید گردید و این تمدید طرح به مفهوم استخدام نیست.
عبادی اظهار داشت: هم اکنون هم مدت زمان اجرای طرح تعدادی از پرستاران به انتها رسیده و این طور نیست که این افراد استخدام بوده باشند و بخواهیم بعد از پایان کرونا آنها را اخراج نماییم. معاون پرستاری وزارت بهداشت

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.