گزارش محققان پرتغالی؛ قهوه ریسک لطمه کبدی را در افراد دیابتی کاهش می دهد

یسکافه: نتایج یک پژوهش نشان داد که میان مصرف قهوه و کاهش خطر مبتلاشدن به بیماریهای مزمن کبدی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، کارشناسان هشدار می دهند “اپیدمی دوگانه چاقی و دیابت نوع ۲” یک چالش فوری بهداشت عمومی است.
تحقیقات جدید نشان میدهد که قهوه ممکنست به محافظت در مقابل بیماری کبد چرب غیرالکلی در بین افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ کمک نماید.
در این مطالعه، ارتباط مصرف کافئین با کاهش فیبروز کبدی در بیماری کبد چرب و سایر بیماریهای مزمن در رابطه با کبد مشخص شد.
دانشمندان پرتغالی دریافتند که کافئین و پلی فنول های موجود در قهوه ممکنست به کاهش شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ کمک نماید.
آنها معتقدند که کافئین، پلی فنول ها و سایر ترکیبات قهوه ممکنست با استرس اکسایشی در کبد مقابله کنند.
«جان گریفیث جونز»، محقق ارشد در مرکز علوم اعصاب و زیست شناسی سلولی در دانشگاه کویمبرا پرتغال، می گوید: «عوامل خطر برای کبد چرب و دیابت نوع۲ بسیار متجانس هستند و شامل چاقی، هیپرتری گلیسیریدمی، مقاومت به انسولین و التهاب کبد و بافت چربی است.»
تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی در سراسر جهان منجر به افزایش نرخ چاقی شده است. چربی اضافی بدن “قوی ترین عامل خطر برای ابتلاء به دیابت” است.
این مطالعه غربالگری ۲۴ ساعته ادرار و داده های مصرف قهوه را برای ارتباط بین مصرف قهوه و خاصیت های کبد چرب غیرالکلی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ارزیابی کرد.
این مطالعه شامل ۱۵۶ مرد و زن میانسال بود که همگی چاق بودند و ۹۸ نفر مبتلا به دیابت نوع۲ بودند.
آنها پرسشنامه ای را درباره ی مصرف معمولی نوشیدنی ها و غذاهای غنی از کافئین مانند شکلات تکمیل کردند.
محققان نمونه های ادرار را برای متابولیت های کافئین و غیر کافئین، همچون پاراکسانتین، تئوفیلین، اسید p-کوماریک، تریگونلین و اسید کافئیک مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
نتایج نشان داد که متابولیت های قهوه ممکنست به جلوگیری از پیشرفت کبد چرب غیرالکلی کمک نماید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.