یک سفارش برای تهویه هوای داخل خودرو

به گزارش یسکافه، بر مبنای نتایج مطالعه ای جدید که در نشریه ˮسل ریپورتز فیزیکال ساینسˮ (Cell Reports Physical Science) انتشار یافته، بوی مواد شیمیایی داخل خودرو اگر مدت طولانی استشمام شود امکان دارد برای سلامتی مضر باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایندیپندنت، نویسندگان این مطالعه دریافتند ۳۰ دقیقه نشستن در روز در داخل خودرویی که به خصوص نو باشد به قدر کافی فرد را در معرض برخی مواد شیمیایی مضر و گاهی حتی سرطان زا قرار می دهد و آب وهوای گرم تر هم سطح مواد شیمیایی موجود در داخل اتاق خودرو را بالا می برد.
به سفارش کارشناسان، بهترین اقدام برای از بین بردن این بو باز کردن شیشه های خودرو قبل از سوار شدن و در ۲۰ دقیقه ابتدای حرکت است. همینطور از آنجائیکه دمای بالا به انتشار این بو کمک می نماید، بهتر است تا حد امکان خودرو را زیر نور آفتاب یا در مکانهای گرم پارک نکنیم.
نیویورک پست ضمن اشاره به این که نتیجه این مطالعه حاصل پژوهش متخصصان در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری پکن است، گزارش می دهد که این متخصصان مطالعه خویش را به جای لابراتوار در شرایط و موقعیت های واقعی انجام داده اند. آنها با استفاده از تعدادی سنسور، ۲۰ ترکیب شیمیایی معمول در هوای خودرو های نو را که ۱۲ روز متوالی بیرون پارک شده بود، سنجیدند.
این متخصصان مقادیری از مواد شیمیایی را یافتند که از استاندارد ایمنی ملی چین برای کیفیت هوای داخل خودرو فراتر بود. بر طبق این تحقیق، فرمالدئید، ترکیب شناخته شده سرطان زا، ۳۵ درصد از استاندارد معمول بالاتر بود و میزان استالدئید، ماده سرطان زای خطرناک دیگر هم ۶۱ درصد بالاتر از حد استاندارد قرار داشت.
مطالعه ای در سال ۲۰۲۱ هم نشان داده بود برای افرادی که زیاد رانندگی می کنند، این خطر احتمالی وجود دارد اما مطالعه مورد اشاره مشخص کرد که حتی اگر این استفاده از خودرو زیاد نباشد، خطر همچنان به قوت خود باقی است.
با این که بیشتر مطالعات معمولاً روی دمای هوا متمرکزند، مطالعه اخیر نشان داد که دمای سطح مواد روی بوی اتاق خودرو بیشترین تأثیر را داشته است. این متخصصان نوشته اند: مشاهدات اخیر شناخت ما از شیوه انتقال و انتشار مواد شیمیایی داخل اتاق خودرو را زیاد می کند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.