شناسایی نخستین مورد مبتلا شدن به ام پاکس در پاکستان

به گزارش یسکافه، مقامات بهداشتی پاکستان نخستین مورد مبتلا شدن به بیماری ˮام پاکسˮ (آبله میمونی) را در این کشور تایید کردند.
به گزارش یسکافه به نقل از شبکه الجزیره، این بیماری ویروسی و عفونی که قبلاً آبله میمونی نامیده می شد، در یک مرد ۲۵ ساله پاکستانی که اخیراً از عربستان به اسلام آباد بازگشته، شناسایی شده است.
یکی از مقامات وزارت بهداشت پاکستان اظهار نمود که این بیمار در یکی از بیمارستان های پایتخت این کشور قرنطینه شده و ردیابی تماسهای وی شروع شده است.
این مقام بهداشتی پاکستان به الجزیره اظهار داشت: هنوز شواهدی در خصوص انتقال بومی ام پاکس در پاکستان وجود ندارد و خطر گسترش بین المللی بیماری هم از پاکستان کم است.
گمانه زنی ها در رابطه با مبداء شیوع آبله میمونی آبله میمونی دو سویه دارد به قول سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ام پاکس یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می شود. این بیماری می تواند از راه تماس نزدیک و مایعات بدن حیوانات آلوده یا از افراد آلوده به افراد دیگر منتقل شود.
ام پاکس می تواند سبب بروز بثورات دردناک، تب، گلودرد و غدد لنفاوی متورم در مبتلایان به آن شود.
شیوع چشم گیر این بیماری در ماه مه سال قبل میلادی (۲۰۲۲) در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی گزارش شد.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، همینطور از آغاز سال قبل میلادی بیشتر از ۸۷ هزار مورد تایید شده مبتلا شدن به ام پاکس در سرتاسر جهان شناسایی شده و بیشتر از ۱۲۰ نفر هم بر اثر این بیماری جان خویش را از دست داده اند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.