آیا هر خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی، نشانه هموروئید است؟

به گزارش یسکافه، فلوشیپ جراحی کلورکتال و کولون دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار داشت: باوجود اینکه بیماری هموروئید بسیار شایع است ولی نمی توان هر خونریزی دستگاه گوارش تحتانی را بیماری هموروئید ربط داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر فخرالسادات انارکی به رایج ترین باورهای غلط در رابطه با بیماری های دستگاه گوارش تحتانی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مهم ترین معضلاتی که در این عرصه به یکی از باورهای غلط مبدل شده علامت های رایج در ارتباط با بیماری هموروئید است.
وی ادامه داد: یکی از شایع ترین مشکلاتی که بیماران با رفتن به کلینیک های کلورکتال از آن شکایت می کنند، خونریزی دستگاه گوارش تحتانی است.
به قول این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، متاسفانه اکثریت افراد این تصور اشتباه را دارند که هر خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی در ارتباط با بیماری هموروئید است. باوجود اینکه بیماری هموروئید بسیار شایع است، ولی نمی توان تمام علت های خونریزی دستگاه گوارش تحتانی را بیماری هموروئید ربط داد.
این فلوشیپ جراحی کلورکتال ضمن اشاره به این که بیماری های جدی تر و خطرناک تری در دستگاه گوارش تحتانی با نشانه های اولیه خونریزی بروز می کنند، توضیح داد: متاسفانه باورهای غلط در این حوزه می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان گردد. از مهم ترین این بیماری ها میتوان به سرطان های دستگاه گوارش و هم بیماری های التهابی روده (IBD) اشاره نمود.
وی ضمن اشاره به روند روبه رشد سرطان های دستگاه گوارش، اظهار داشت: سرطان دستگاه گوارش سومین علت مرگ ومیر را به خود مختص کرده است و متاسفانه هم اکنون شاهد شیوع این بیماری در سنین پایین تر هستیم.
انارکی با بیان اینکه پیشتر غربالگری های سرطان های روده از سن 55 سال به بالا انجام می شد، اضافه کرد: هم اکنون سن غربالگری به 45 سال رسیده است.
وی با بیان اینکه مشکلاتی در راست روده علامت های مشابه به هموروئید را ایجاد می کند، اظهار داشت: بارها شاهد بوده ایم بیماری با مشکلاتی مثل خونریزی از مقعد، اختلالات دفعی و تغییر اجابت مزاج مراجعه نموده و با تشخیص هموروئید شش ماه تا یکسال تحت درمان بوده است؛ در حالیکه بیمار مبتلا به سرطان تشخیص داده نشده بوده است.
خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی را جدی بگیریم این جراح کلورکتال با بیان اینکه سرطان های در ارتباط با دستگاه گوارش درصورتیکه بموقع تشخیص داده نشوند مشکلات جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد می کنند، اظهار نمود: تشخیص بموقع می تواند منجر به درمان مناسب و بهره مندی بیمار از طول عمر مناسب شود و این در شرایطیست که تشخیص با تاخیر هم بیماری را به مرحله غیر قابل درمان می رساند.
وی تصریح کرد: آگاه کردن جامعه از علامت های بیماری های گوارشی از رسالت های مهم بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی است.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه اضافه کرد: درصورتیکه فردی با مشکلاتی در دفع یا خروج خون از مقعد مواجه گردید باید با جدی گرفتن این علائم و رفتن به متخصصین گوارش یا جراحان کولورکتال مورد بررسی و درمان مناسب قرار گیرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.