توضیح وزارت بهداشت در رابطه با ماجرای نشت اشعه در بیمارستان کرمانشاه و میزان پرتوگیری پرسنل

به گزارش یسکافه، معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با نشت اشعه در بیمارستان کرمانشاه، اظهار داشت: گفته شده بود افرادی خارج از میزان استاندارد با اشعه تماس داشتند که با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، میزان نشت اشعه و دُزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اینباره اظهار داشت: متاسفانه سرقت سرب ها در بیمارستان کرمانشاه اتفاق افتاده بود و افراد متخلف هم دستگیر شده اند؛ ولی گفته شده بود افرادی خارج از میزان استاندارد با اشعه تماس داشتند که با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، میزان نشت اشعه و دُزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است. بنابراین پرتوگیری و نشت اشعه خارج از حد استانداردهای بین المللی در محل هایی که نگرانی دانشجویان، پرسنل و اینترن ها بود، اتفاق نیفتاده است.
او همینطور در ادامه صحبت هایش در رابطه با پیوند عضو در کشور اظهار داشت: رکورد پیوند عضو سالیانه کشور در سال ۱۴۰۱ شکسته شد و تعداد پیوند پارسال ۳۵۱۰ مورد بود.
کریمی ضمن اشاره به اینکه در این اجلاس راهکارهایی برای ارتقای پیوند عرضه می شود، اضافه کرد: دیالیز برای بیماران خیلی مشکلات بوجود آورده و هزینه های بالایی دارد. همینطور کیفیت زندگی و طول عمر بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد و در خلال ۵ سال یک بیمار دیالیز ۷ برابر بیمار پیوندی هزینه دارد.
وی افزود: در پیوند عضو حدود ۵۰ درصد کار فرهنگی بوده و استقبال مردم مهم می باشد. ۳۰ درصد زیرساختی و ۲۰ درصد هم بحث علمی است. در بحث فرهنگی نیازمند کمک صدا و سیما و سمن ها هستیم. ما درصدد هستیم زیرساخت های لازم واحدهای اهدا و شناسایی عضو در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شود و دانش کادر درمان در مورد فرایند اهدای عضو (شناسایی موارد مرگ مغزی، نگهداری و سایر موارد) افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: هدف اینست که آمار اهدای عضو، پیوندهای کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان را در کشور توسعه دهیم. بنابراین از دانشگاه هایی که آمار خوبی در این حوزه داشتند تقدیر و راهکارهایی برای دانشگاه هایی که آمار کمی دارند هم عرضه شد.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در این اجلاس آخرین مباحث درمانی مرور و وظایف و تکالیف دانشگاه در مباحث مهم جوانی جمعیت، ناباروری، تعرفه و سایر مباحث حوزه درمان عرضه می شوند، عنوان کرد: یکی از اقدامات خوب راه اندازی ۴۰ مرکز ناباروری سطح ۲ در کشور بوده است که باید به عدد ۶۴ تا آبان ماه برسیم. در این حوزه بر آموزش نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم تاکید شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، کریمی با بیان اینکه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده در سطح ۲ حدودا تکمیل شده است، اظهار داشت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح ۲ و ۳ به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.
وی افزود: الان ارجاع از مراکز سطح یک توسط پزشکان عمومی در قسمت بهداشت در مسیرهای مشخص به صورت الکترونیکی کاملا امکان پذیر شده است.
معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سطح ۲ و ۳ هم که مراکز تخصصی، فوق تخصصی، بیمارستانی و بستری هستند، پذیرش بیماران از راه سامانه صورت می گیرد و در همان سامانه بازخوراند آنان هم عرضه می شود. ازاین رو اتصال سطوح یک و ۲ و ۳ به صورت الکترونیک کاملا انجام شده است و فقط درحال تدوین و ابلاغ مشوق هایی برای بیمار و سیستم هستیم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.