محققان ایتالیایی هشدار می دهند؛ غذاهای فوق فرآوری شده ریسک مرگ دیابتی ها را زیاد می کند

به گزارش یسکافه، تحقیقات جدید نشان داده است که غذاهای فوق فرآوری شده می تواند خطر مرگ و میر را در بین مبتلایان به دیابت نوع ۲ افزایش دهد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث لاین، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی بخصوص در بین این افراد بالا است.
برای مبتلایان به دیابت نوع ۲، رژیم غذایی بسیار مهم و حیاتی می باشد و خوردن غذاهایی با محتوای مغذی بالا برای وزن سالم و سطح قند خون کنترل شده خیلی مهم است.
برای بررسی تاثیر غذاهای فوق فرآوری شده بر دیابت نوع ۲، محققان داده های ۱۰۶۵ فرد مبتلا به بیماری متابولیک را تحلیل و بررسی کردند.
محققان داده های شرکت کنندگان را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ جمع آوری کردند و آنها را به مدت ۱۱.۶ سال تحت نظر داشتند.
آنها دریافتند کسانی که مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده می خورند بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه دلایل و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.
دکتر «ماریالارا بوناچیو»، سرپرست تیم تحقیق از بخش اپیدمیولوژی و پیشگیری نورومد در ایتالیا، اظهار داشت: «ما تا حدودی از میزان خطرات در رابطه با افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده شگفت زده شدیم، که ۲.۵ برابر بیشتر برای مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی در مقایسه با افرادی است که در رژیم غذایی خود غذاهای فوق فرآوری شده کمتری دارند.»
نکته مهم اینست که محققان همینطور دریافتند که خوردن غذاهای سالم در کنار غذاهای فوق فرآوری شده اثرات مضر آنها را خنثی نمی نماید.
بوناچیو اظهار داشت: «داده های ما نشان داده است که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده یک عامل خطر کلیدی برای مرگ و میر در این جمعیت از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.»
محققان پیشنهاد می کنند که دستورالعمل های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید بشدت همراه با کاهش مصرف غذاهای فوق فراوری شده باشد.
برخی از غذاهای شناخته شده فوق فرآوری شده عبارتند از:
• وعده های غذایی فوری یا منجمد که در مایکروویو گرم می شوند
• انواع کیک، کلوچه، و نان
• گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس)
• غلات صبحانه شیرین
• چیپس
• بستنی
• نوشابه

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.