مدیرکل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت اعلام کرد شناسایی ۲۱۰۰۰ خیر سلامت در کشور

به گزارش یسکافه، مدیرکل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت از شناسایی ۲۱هزار خیر سلامت در کشور اطلاع داد و بر ضرورت مستندسازی مشارکت های مردمی در حوزه سلامت تاکید نمود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، محمدجواد حیدری پور _ مدیرکل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: نگاه ما اینست که مشارکت سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت سرمایه اجتماعی حوزه سلامت است؛ اینها یک فرصت است و خیرین سلامت حضور پررنگی دارند.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش می نماییم بتوانیم با استفاده از مشارکت مردمی و اجتماعی نگاه فاخر رویکر اجتماعی را به نظام سلامت برگردانیم و در این دولت تمام همت ما اینست که حمایت خیرین را به کار ببندیم. اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت سه اصل را تعریف کرده است که عدالت و شفافیت، بهداشت و پیشگیری و تمرکز بر مناطق کم برخوردار کشور است. ساختار اداره کل ما با عنایت به گستردگی خیرین سه اداره کل مجزا تعریف شده است. درحال برنامه ریزی برپایه طراحی اَبَر سامانه ای هستیم که مشارکت مردمی مستندسازی شود و تمام اقدامات قابل رصد باشد و کارها با شفافیت پیش برود. یکی از محورهای دیگر بزرگداشت خیرین سلامت است که سبب گسترش فرهنگ خیریه در حوزه سلامت شود.
وی تصریح کرد: شناسایی ۲۱ هزار خیر حوزه سلامت و تهیه بانک اطلاعاتی از اقدامات مهم دیگر بود. خیرین حقیقی در ۲۵ تا۳۰ درصد پروژه های عمرانی مشارکت دارند. تفاهمنامه ای با سازمان اوقاف برقرارشده و به جهت اینکه مسائل در رابطه با این حوزه برطرف شود باید از این ظرفیت استفاده گردد. محور دیگر فعالیت تهیه بانک اطلاعاتی گروههای جهادی داوطلب است که در کارهای آنها تسهیلگری نماییم. همینطور تعامل خوبی با خیرین ایرانی خارج از کشور داشتیم.
وی ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه ای با موسسات خیریه برای تأمین اسکان همراهان بیماران، اظهار داشت: در این بخش تماما کارها به شکل برون سپاری پیش می رود اما نظارت و تولیت با ما است.
حیدری پور، اظهار داشت: در اداره موسسات خیریه حدود ۳۰۰۰ موسسه، سمن و سازمان مردم نهاد با ما همکاری می کنند. تلاش کردیم سازمان های مردم نهاد را در حوزه آموزش و اطلاع رسانی همراه نماییم. احیای شورای گسترش هم در دستور کار ما بوده است. در عین حال تشکیل کمیته csr در دانشگاه ها را داشتیم و به پشتیبانی از استارت آپ ها در حوزه سلامت پرداخته ایم.
وی ادامه داد: با معاونت فرهنگی و دانشجویی درحال بررسی شرایطی هستیم تا نهضت خوابگاه سازی با تمرکز بر خوابگاه های متاهلی آغاز و دنبال شود. با معاونت های مربوطه وزارت خانه درحال همکاری برای پروژه های عمرانی، مددکاری بیمارستان ها، تأمین تجهیزات، کمک به شرکتهای دانش بنیان، ساخت خانه بهداشت و…. هستیم.
او ضمن اشاره به این که بزودی شورایعالی خیرین سلامت در وزارت خانه تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال تشکیل یک کارگروه تخصصی برای ساماندهی جلب مشارکت ها هستیم. تجلیل از خیرین بین المللی هم در دستورکار است. در عین حال باید بیشتر از ظرفیت استانها استفاده نمود. تشکیل کارگروه بیماری های خاص هم در دستور کار است.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به صورت متوسط سالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان مشارکت داشتیم. این مشارکت ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تا ۸۰ درصد ارتقا یافته است؛ در واقع یکی از برکات کرونا جلب توجه به سلامت است. بیشتر هزینه ها هم در بُعد درمان برای ساخت بیمارستان بوده است چونکه گرایش خیرین به حوزه ساخت و ساز بیشتر است اما تلاش کردیم سلیقه خیرین را به سمت آموزش و پیشگیری ببریم تا در نهایت هزینه های درمانی کاهش پیدا کند.
او تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، جنوب کرمان، ایلام و خراسان شمالی نقطه هدف ما برای افزایش جلب مشارکت های خیریه است.
وی ادامه داد: یکی از تعامل ما با خیریه ها تسهیلگری است که بتوانیم به آنها کمک نماییم. در حوزه تغذیه هم از ظرفیت خیرین میخواهیم استفاده نماییم تا دراستان های محروم کمک بگیریم. خیرین می توانند به دانشگاه ها رجوع کنند و خدمت و مشورت گیرند که چگونه کمک کنند.
وی در خاتمه تصریح کرد: درحال طراحی هایی هستیم تا مشوقی برای خیربن باشد و در عین حال برطرف کننده بخشی از قوانین سدِ راه مانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باشد یا بخشودگی هایی در زمینه گمرکی درنظر گرفته شود و کمک ها در بخشودگی های مالیاتی درنظر گرفته شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.