اخطار کم آبی بدن پس از ۶۰ سالگی

به گزارش یسکافه، کم آبی بدن در همه سنین تاثیر می گذارد، اما بزرگسالان ۶۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، بدن ماهیچه های بیشتری را از دست می دهد و چربی بیشتری به دست می آورد. این بر توانایی در حفظ مقدار طبیعی آب بدن (TBW) تاثیر می گذارد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سالمندان به علت کاهش توده عضلانی بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. کم آبی بدن در افراد مسن می تواند خطرناک باشد، به این علت که بعضی از علایم این وضعیت با سایر بیماری ها همپوشانی دارد و امکان دارد علت اصلی آن به اشتباه تشخیص داده شود. مثلاً خشکی دهان می تواند بعنوان عارضه جانبی داروهای روزانه اشتباه گرفته شود. این می تواند منجر به تاخیر در تشخیص کم آبی در بزرگسالان مسن شود.
احساس تشنگی تنها راهی است که نشان داده است بدن به آب نیاز دارد. با این وجود، از آنجائیکه پاسخ تشنگی با افزایش سن ضعیف می شود، افراد مسن شاید ندانند که احتیاج به نوشیدن دارند. پس ۲ نکته مهم قابل توجه است؛ اول، ایجاد عادت برای خوردن مایعات شامل آب، آبمیوه، چای، آب نارگیل، شیر، سوپ، میوه های آبدار مانند هندوانه، خربزه، هلو، آناناس، پرتقال و نارنگی و دوم، تاکید بر نوشیدن مایعات به افراد بالای ۶۰ سال؛ چونکه این افراد باید هر دو ساعت یکبار مایعات بنوشند.
پس از ۶۰ سالگی احساس به تشنگی در انسان ضعیف می شود، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را حدودا متوقف می کنند و این درحالی است که دهیدراته شدن شدید بر کل بدن اثر می گذارد. امکان دارد سبب پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع شود، روی فشار خون اثر گذارد، باعث افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ شود.
خطر دهیدراته شدن بدن در زمان مسمومیت غذایی، بیماری یا گرما بیشتر است و باید مایعات بیشتری دریافت شود. این عادت فراموشی مصرف آب خوردن از ۶۰ سالگی آغاز می شود، بدن شان دهیدراته می شود، اما احساس تشنگی ندارند؛ چون مکانیسم تشخیص احتیاج به آب در بدن آنها درست کار نمی کند.
عملکردهای واکنشی و عملکردهای شیمیایی کمبود آب می تواند به تمام بدن صدمه برساند. گاهی اوقات استفراغ یا اسهال می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه الکترولیت ها و همینطور آب شود. در این شرایط، استفاده از نوشیدنی هایی که حاوی الکترولیت هستند می تواند مفید باشد. بعنوان مثال میتوان به نوشیدنی های ورزشی اشاره نمود.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، شایع ترین علایم کم آبی خفیف شامل سردرد، حالت تهوع و تغییرات در ادرار (ادرار تیره و کاهش مقدار آن) می شود. افراد اگر آب نخورند روز به روز تحریک پذیرتر (کج خلق یا زودرنج تر) می شوند، نفس کشیدن شان سخت می شود و نشانه های حواس پرتی بروز می کند که مطمئنا نشان دهنده علایم بیماری کم آبی بدن است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.