خطر سرمازدگی و سوزباد در ارتفاعات کشور

به گزارش یسکافه، رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به وزش باد شدید به عنوان مهم ترین پدیده جوی در ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته اشاره نمود و اظهار داشت: برای جلوگیری از سرمازدگی ناشی از افت دما و سوزباد بمنظور شب مانی و کوهنوردی تجهیزات لازم به همراه داشته باشید.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، درباره ی شرایط جوی کوهستان و ارتفاعات کشور در ایام پایانی هفته اظهار داشت: طی روزهای پنجشنبه (۳۰ شهریور) تا یکشنبه (۲ مهر) بارش های پراکنده در ارتفاعات شمال غرب و ارتفاعات البرز بصورت افزایش ابر و مه آلود شدن و بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی می شود بدین سبب خصوصاً برای دامنه های شمالی البرز مه آلود شدن سبب کاهش دید افقی و عمودی می شود. در چنین شرایطی به همراه داشتن تجهیزات مسیریابی جهت پرهیز از انحراف از مسیر سفارش می شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به بارش های شایان توجه طی روزهای گذشته در ارتفاعات البرز و پرآبی رودخانه ها و دره ها، دره نوردی و عبور از عرض رودخانه ها خصوصاً در دامنه های شمالی ارتفاعات البرز مخاطره آمیز است. در این مناطق همین طور احتمال ریزش سنگ و رانش خصوصاً در دامنه های شمالی البرز وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: برای ارتفاعات هرمزگان، کرمان و فارس، طی ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار موقتی پیش بینی می شود. برای جلوگیری از لطمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی ضروریست که به تغییرات سرعت باد و رشد عمودی ابرها طی ساعات بعدازظهر توجه گردد.

وی با تأکید بر این که وزش باد گاهی شدید با اهمیت ترین پدیده جوی در مناطق کوهستانی کشور است، اضافه کرد: در سایر مناطق کشور نیز استقرار جوی غالبا پایدار، آسمان صاف تا نیمه ابری مورد انتظار است.

ضیاییان اضافه کرد: باتوجه به استقرار هوای سرد در نیمه شمالی کشور، تمهیدات لازم جهت پرهیز از سرمازدگی برای ساعات شب و اوایل بامداد خصوصاً برای قله ها و خط الراس های بالاتر از ۳۰۰۰ متر لحاظ شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اشاره کرد: باتوجه به وزش باد گاهی شدید خصوصاً برای ارتفاعات نیمه شمالی کشور، تشدید سوزباد و افت دمایی شبانه مورد انتظار است.

ضیاییان در آخر درباره ی ارتفاعات شمال تهران اشاره کرد: در ارتفاعات شمال تهران نیز استقرار جوی غالبا پایدار، آسمانی صاف گاهی با رشد ابر و وزش باد و سرمایش شبانه مورد انتظار است.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.