گزارش جدید محققان؛ ارتباط رژیم غذایی DASH و کاهش زوال شناختی در زنان بالای ۴۰ سال

یسکافه: تحقیقات جدید نشان میدهد بانوانی که در دوران میانسالی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی می کنند، با افزایش سن در معرض کمتر خطر زوال قدرت شناختی قرار دارند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث لاین، رژیم غذایی سالم برای قلب با خطر کمتری برای زوال شناختی در طول پیری مرتبط می باشد.
رژیم های غذایی سالم برای قلب اثرات مثبتی بر فشار خون و سلامت سلول های مغز دارند.
افرادی که از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده می نمایند، اغلب تغییرات دیگری در شیوه زندگی خود دارند.
رژیم غذایی DASH روشی برای غذا خوردن است که برای مساعدت با افراد برای کاهش فشار خون طراحی شده است.
همچنین مشخص شده است که این رژیم، خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی را در افراد کم می کند.
این مطالعه نشان داد بانوانی که از برنامه سلامت قلب در دوران میانسالی پیروی می کردند، با افزایش سن، کمتر نشانه های زوال شناختی را نشان می دادند.
علاوه بر این، هر چه آنها رژیم غذایی را با دقت بیشتری دنبال کنند، کمتر احتمال دارد این مشکلات را تجربه کنند.
این مطالعه شامل داده های ۵۱۱۶ زن بود که در مطالعه سلامت زنان دانشگاه نیویورک ثبت نام کرده بودند.
زنانی که در مطالعه شرکت کردند، در زمان آغاز به طور متوسط ۴۶.۳ سال داشتند.
برای این که ببینند زنان چه نوع رژیمی مصرف می کنند، پژوهشگران از آنها خواستند پرسشنامه های دفعات غذا را پر کنند.
داده های جمع آوری شده در مرحله بعدی در مورد این که چقدر تغذیه آنها با رژیم غذایی DASH مطابقت دارد، امتیازدهی شد.
سپس زنان برای سه دهه بعد دنبال شدند. و در آخر آن دوره، از آنها خواسته شد تا هر نوع مشکلات شناختی را که تجربه کرده اند گزارش کنند.
برای ارزیابی گزارش های زنان، پژوهشگران از آنها شش سوال پرسیدند که نشان دهنده اختلال شناختی خفیف است که می تواند منجر به زوال عقل در آینده شود.
به عنوان مثال، از آنها در مورد مواردی مانند این که آیا در یافتن مسیر خود در خیابان های آشنا مشکل داشته اند یا در به خاطر سپردن وقایع اخیر مشکل داشته اند، سؤال شد.
یافته ها نشان داد کسانی که بیشترین پیروی از رژیم غذایی DASH را داشتند، ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر گزارش چندین شکایتی بودند.
رژیم های غذایی سالم برای قلب مانند رژیم غذایی DASH سرشار از مواد مغذی خاص و ترکیبات زیست فعال می باشند که به طور معمول در سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل ها و دانه ها یافت می شوند.
«کلسی کاستا»، متخصص تغذیه، توضیح داد: «این اجزا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند، بطور بالقوه استرس اکسیداتیو مغز را کم می کنند و در عین حال نوروژنز (تشکیل سلول های عصبی) و اتصال عصبی را تقویت می کنند و به سلامت و عملکرد کلی مغز کمک می کنند.»
وی اشاره کرد: «رژیم غذایی DASH همین طور فشار خون بالا را کم می کند. فشار خون بالا یک عامل خطر شناخته شده برای زوال شناختی است.»
در نهایت، او اظهار داشت که یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند تغییرات مثبتی در میکروبیوم روده بوجود آورد. این ممکنست با کاهش التهاب و پشتیبانی از تولید انتقال دهنده های عصبی که بر خلق و خو و عملکرد شناختی تأثیر می گذارند، از زوال شناختی با افزایش سن پیشگیری کند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.