کشف چگونگی تاثیر نوسانات دما بر چرخه جهانی آب

یسکافه: خراسان رضوی دانشمندان در تحقیقی که ممکنست نتایج مهمی برای آینده منابع آبی ما داشته باشد، ارتباط قابل توجهی بین تغییرات چرخه جهانی آب و نوسانات دما در 2000 سال قبل را نشان دادند.
به نقل از ارث، از آنجا که سیاره زمین با گرم شدن مداوم مواجه می شود، انتظار می رود نتایج الگوهای بارندگی و در دسترس بودن آب، بسیار محسوس باشد.
دکتر برونون کنکی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و همکاران وی، تاریخچه جهانی آب و هوا را بررسی کردند؛ کارشناسان این گروه با تحلیل و بررسی ۷۵۹ رکورد اقلیمی دیرینه از بایگانی های طبیعی متنوع مانند مرجان ها، درختان، یخ، غارها و رسوبات، نشان دادند که چگونه دوره های افزایش و کاهش دما بطور تاریخی حرکت آب در اطراف زمین را تغییر شکل داده است.
چرخه جهانی آب ارتباط نزدیکی با دمای جهانی دارد. ما متوجه شدیم که در دوره های زمانی که دما در مقیاس جهانی درحال تغییر است، شاهد تغییراتی در نحوه حرکت آب در اطراف سیاره هستیم؛ ارتباط پیچیده تغییر دما و چرخه آب در تغییرات بارندگی مشخص می شود.
این مطالعه بر روی ایزوتوپ های آب یا «اثر انگشت های» منحصربه فرد به جا مانده از وزن های اتمی متفاوت در مولکول های آب متمرکز بود. نتایج نشان میدهد که میانگین دمای سطح جهانی تأثیر آشکاری بر ترکیب ایزوتوپی بارش جهانی و آب های شهاب سنگی دارد.
این تأثیر بطور قابل توجهی، در دوره های طولانی از دهه ها تا قرن ها مشهود است و شکاف مهم بین مشاهدات کوتاه مدت و چرخه های طولانی عصر یخبندان را پر می کند.
با تأیید این مطالعه که تغییرات چرخه آب جهانی با نوسانات دما در ۲۰۰۰ سال قبل همراه بوده است، پایه و اساس درک چگونگی گرم شدن مداوم آب و هوا ممکنست این الگوها را تغییر بیشتری دهد. درک رابطه بین دما و چرخه آب برای مدیریت باارزش ترین منبع ما در برخورد با تغییرات آب و هوایی لازم است.
دکتر برونون کنکی اظهار نمود که روش رفتار آب هنگام خروج از اقیانوس ها و حرکت در اطراف جو و بارندگی به شدت تحت تأثیر تغییرات دمای اتمسفر است.
این مطالعه در مجله Nature Geoscience انتشار یافته است.

منبع:

برچسب ها:,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.