رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران خبر داد سرشماری حیات وحش تهران تا اوایل دی ماه

به گزارش یسکافه، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران از انجام سرشماری حیات وحش تا اوایل دیماه اطلاع داد و اظهار داشت: این اقدام تابحال در منطقه حفاظت شده «کویر» و اثر طبیعی ملی «تار و هویر» انجام شده است.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شروع سرشماری حیات وحش استان تهران اظهارکرد: این کار را باتوجه به وضعیت آب و هوا آغاز نموده ایم. امسال سرشماری حیات وحش ابتدا از منطقه حفاظت شده کویر شروع شد و سعی کردیم این کار پیش از شروع فصل بارش انجام شد چون زمانی که منطقه بارشی دریافت نکرده باشد و چاله ها و آبگیرهای آن مملو از آب نشده باشند با نزدیک شدن حیات وحش به آبشخورها سرشماری آنها آسان تر صورت می گیرد.

وی با اعلان اینکه دومین محلی که سرشماری در آن انجام شد، زیستگاه اطراف اثر طبیعی ملی تار و هویر در شهرستان دماوند بود، اظهار داشت: سرشماری این منطقه نیز هفته قبل یعنی قبل از شروع فصل بارش انجام شد چونکه این زیستگاه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و احتمال بارش برف در هفته جاری در آن وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران افزود: در بقیه زیستگاه ها و مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تهران مانند مجموعه حفاظتی جاجرود شامل پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود همین طور در منطقه ورجین، قسمتی از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در شهرستان شمیرانات، منطقه شکار ممنوع کوه سفید در شهرستان دماوند، پناهگاه حیات وحش کاوه ده در شهرستان فیروزکوه و زیستگاه هایی که جزو مناطق چهارگانه محیط زیست نیستند ولی زیستگاه حیات وحش به شمار می روند مثل زیستگاه های منطقه ارجمند در شهرستان فیروزکوه سرشماری صورت خواهد گرفت.

وی با اعلان اینکه سرشماری حیات وحش استان تهران تا اوایل دی ماه به فراخور شرایط هر منطقه صورت می گیرد، توضیح داد: زمانی حیات وحش سرشماری می شوند که گله های نر و ماده همزمان با فصل جفت گیری باهم قاطی می شوند. در این شرایط سرشماری آسان تر است. این کار با روش دید مستقیم و با بهره گیری از وسایل و امکاناتی مانند دوربین های دوچشمی، تلسکوپ و… به انجام می رسد.

کرمی در آخر اظهار داشت: سرشماری با هدف شناسایی تعداد جمعیت علفخواران و سم داران شاخص استان شامل قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، آهو و جبیر صورت می گیرد.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.