با وجود ۱۶ روز هوای مطلوب آبان دومین ماه آلوده سال جاری

به گزارش یسکافه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: آبان ماه سالجاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران طی ۱۴ روز (۴۷ درصد روزها) بالاتر از حد مجاز قرار گرفت، بگونه ای که طی هشت ماه گذشته، بعد از تیر ماه با ۱۹ روز فراتر از حد سلامت، آبان دومین ماه آلوده سالجاری بود.
سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا افزود: بر مبنای اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای پایتخت، درمجموع ۱۶ روز شرایط قابل قبول، ۱۳ روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز شرایط ناسالم برای عموم افراد طی آبان ماه سالجاری ثبت شده است. ۲۴ آبان با شاخص ۱۵۱، آلوده ترین روز از منظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون طی هشت ماه اخیر بود.
وی ادامه داد: طی بازه ۱۷ تا ۲۵ آبان برای ۹ روز متوالی شاخص کیفی هوا از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون در شرایط نامطلوب قرار داشت. متأسفانه وضعیت کیفیت هوای شهر تهران طی خیلی از روزهای آبان ماه سالجاری متأثر از شرایط پایدار جوی و عدم وزش باد مؤثر بود که این وضعیت در انباشت و عدم تهویه مناسب آلاینده ها از جو مؤثر بود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به وضعیت کیفی هوای پایتخت طی روزهای پایانی آبان ماه اظهار داشت: از اواسط روز ۲۵ آبان مان تا ۳۰ آبان ماه به دنبال رشد ناپایداری جوی، افزایش سرعت باد و بارش نزولات جوی، کاهش غلظت آلاینده ها و بهبود شرایط کیفی هوا رخ داد، به صورتی که شاخص کیفی هوا برای دو روز متوالی گذشته به عدد ۶۸ و ۶۵ کاهش پیدا کرد و در محدوده قابل قبول قرار گرفت.
وی افزود: به طورکلی وضعیت آلودگی هوا تنها در ماه های شهریور و آبان ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای افت شاخص کیفی هوا بود و در سایر ماه ها و مجموع کل سال (هشت ماهه)، وضعیت کیفیت هوا امسال مطلوب تر از سال قبل بوده است.
میرزایی قمی در انتها با اشاره به اینکه بدون شک افزایش غلظت آلاینده ها طی این ماه، زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در ایام سرد پیش رو است، اظهارکرد: در این شرایط انجام روش های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه شامل سواری، موتورسیکلت و دیزل، اعمال محدودیت های ترددی برای خودرو های بیش آلاینده و فرسوده، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و خودداری از استفاده از سوخت های کم کیفیت در صنایع در کاهش انتشار آلاینده ها بخصوص در ماه های سرد مؤثر خواهد بود.

منبع:

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.