تصویر سلامت اقیانوس ها تاریک شد

یسکافه: خراسان رضوی با اهمیت ترین تغییرات هشدار دهنده در سلامت اقیانوس ها شامل اکسیژن کمتر، گرما و اسیدیته بیشتر است.

به نقل از ارث، برمبنای نتایج پژوهش ها، اقیانوس اطلس در ۴۰ سال قبل تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. یافته های اخیر از این تلاش نظارتی بلندمدت تصویر نگران کننده ای از سلامت اقیانوس عرضه می دهد.
بر طبق این داده ها، کارشناسان دریافتند که مثلث برمودا اقیانوس اطلس داغ تر و اسیدی تر از همیشه است.
محققان نشان دادند که سطح اقیانوس در اقیانوس اطلس شمالی نیمه گرمسیری در طول ۴۰ سال قبل حدود یک درجه سانتی گراد گرم شده است. علاوه بر این، شوری اقیانوس بالا رفته و اکسیژن را از دست داده همین طور اسیدیته اقیانوس ها از دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ بالا رفته است.
داده ها نشان داده است که دمای سطح اقیانوس ها از دهه ۱۹۸۰ حدود ۰.۲۴ درجه سانتی گراد در هر دهه بالا رفته و این روند گرم شدن در چهار سال قبل شتاب گرفته است.
شوری سطح اقیانوس ها هم به خصوص در سال های اخیر بالا رفته است. یکی از نگران کننده ترین یافته ها کاهش اکسیژن است که طی ۴۰ سال قبل ۶ درصد کاسته شده است. این کاهش نتایج جدی برای سلامت اقیانوس ها همین طور بمنظور زندگی دریایی دارد.
علاوه بر این، اسیدیته اقیانوس ها از دهه ۱۹۸۰ تا ۳۰ درصد بالا رفته است. این تغییر در شیمی اقیانوس ها می تواند بر ارگانیسم های دریایی، به خصوص آنهایی که پوسته دارند، تاثیر منفی بگذارد چراکه توانایی آنها را برای حفظ پوسته هایشان مختل می کند.
در دهه ۲۰۲۰ شیمی اقیانوس ها در آب های سطحی خارج از محدوده فصلی مشاهده شده در دهه ۱۹۸۰ است و اکوسیستم اقیانوسی در محیط شیمیایی متفاوتی با محیط های شیمیایی چند دهه پیش زندگی می کند و این تغییرات به سبب جذب دی اکسیدکربن انسانی از جو است.
محققان خاطرنشان کردند که فرآیندهای اقیانوسی مشابهی در برخی از این ایستگاه ها مشاهده شده است که چالش ها و پیچیدگی های درک تعاملات طولانی مدت بین گرم شدن، شور شدن و اسیدی شدن اقیانوس ها را برجسته می کند.
این مطالعه در مجله Frontiers in Marine Science منتشر شده است.

 

منبع:

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.