چرایی کم بارشی ایران نسبت به برخی کشورهای همسایه

به گزارش یسکافه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با تکیه بر این که امکان تغییر انرژی سامانه های بارشی توسط انسان وجود ندارد و کم بارشی بر تمام نقاط خاورمیانه و آسیای میانه حاکم است، اظهار داشت: اخبار انتشار یافته در رابطه با عقیم سازی سیستم های بارشی و تغییر مسیر آنها به کشورهای دیگر شایعه است و از نظر هواشناسی حقیقت ندارد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، ایران امسال وارد چهارمین سال خشکسالی و کم بارشی شد. بگونه ای که بر مبنای داده های هواشناسی، از آغاز سال آبی جاری تنها ۳۶ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است که با عنایت به بارش های ۶۳.۲ میلیمتری بلندمدت ۴۲.۲ درصد کاهش بارندگی دارد. در بعضی شبکه های اجتماعی و رسانه ها دلایلی همچون تأثیر هارپ، ( پروژه تحقیق از یونوسفر با استفاده از ارسال امواج فرکانس بالا به این لایه و بررسی برهمکنش این امواج با لایه یونوسفر زمین) انتقال ابرها و سامانه های بارشی به کشورهای همسایه برای کم بارشی ایران انتشار یافته است اما به قول رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به علت گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، سامانه های بارشی مجال تقویت و بارندگی را پیدا نکرده اند و این شرایط در تمام نقاط آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است همینطور سیستم های جوی انرژی بسیار بالایی دارند که انسان توانایی تاثیرگذاری بر آنها را ندارد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا در واکنش به اخبار انتشار یافته در خصوص تغییر مسیر ابرها، «هارپ» بعنوان دلایل تفاوت بارش ایران و کشورهای همسایه اظهار نمود: طی روزهای گذشته اخباری انتشار یافته است که در کشورهای همسایه شمال غرب ایران برف وجود دارد ولی در کوه های ایران برفی نیست اما نکته قابل توجه اینست که کم بارشی و خشکسالی در تمام مناطق آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است. تمام کشورهای ایران، سوریه، عراق و حتی ترکیه همینطور کشورهایی که در شمال شرق ایران در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد هم گرفتار کم بارشی و کمبود آب شده اند. این مساله که برخی کشورهای اطراف ایران بارش برف بیشتری را نسبت به ایران تجربه می کنند کاملا به تفاوت های اقلیمی کشورها مربوط است.

وی با ذکر مثالی افزود: عامل اصلی خیزش گرد و غبار و توسعه بیابان ها در ترکمنستان کم بارشی و مصرف بی رویه آب است. نکته بسیار مهم اینست که به هیچ وجه نباید شرایط جوی و میزان بارندگی کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد. میانگین بارش های بلندمدت ترکیه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است اما میزان میانگین بارندگی های بلندمدت ایران به حدود ۲۰۰ میلیمتر رسیده است ازاین رو میتوان اظهار داشت که بارش های کشور ترکیه به صورت کلی بین ۲.۵ تا ۳ برابر از ایران بیشتر است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: در بعضی اخبار به بارندگی های مناسبی در عربستان اشاره شده که ایران آنرا تجربه نمی کند این در حالیست که این کشور در دهه های اخیر به صورت میانگین شش میلیمتر کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته است. بر مبنای آمارها میانگین بارندگی های سالانه این کشور حدود ۶۰ میلیمتر ثبت شده که از بارندگی های ایران بسیار کمتر است.

وی با تکیه بر این که تغییرات اقلیمی جهانی است و تاثیرات مهمی بر گردش سامانه ها و الگوهای جوی گذاشته است، اظهار داشت: گرمای کم سابقه حاکم بر خاومیانه، شمال افریقا و شرق مدیترانه یکی از علل اصلی نفوذ نکردن سامانه های جوی به این مناطق است و عملکرد سامانه ها نسبت به گذشته ضعیف تر است. عقیم سازی سیستم های بارشی و یا انتقال آنها به مناطق دیگر شایعه است و این موضوعات بر مبنای علم هواشناسی حقیقت ندارد. سیستم های جوی بسیار پرانرژی هستند و قدرت بالایی دارند و بشر توانمندی تاثیرگذاری بر این سامانه های جوی را ندارد. درست است که انسان در محیط زیست دخالت های زیادی کرده و صدمه های بسیار زیادی به آن زده است اما در زمینه عقیم سازی سیستم های بارشی خوشبختانه توانایی ندارد و نباید به این شایعات توجه کرد.

وظیفه در انتها ضمن تاکید بر این که همه مناطق جهان با نوسان بارندگی مواجهند، اظهار داشت: میانگین بارندگی های ایران حدود ۲۳۰ میلیمتر به ثبت رسید این درحالیست که در سالهای ۹۷ و ۹۸ میزان بارندگی ها به حدود ۳۲۰ میلیمتر رسیده بود اما طی سالهای اخیر که با کم بارشی، خشکسالی و گرمایش جهانی مواجه هستیم، کاسته شده است. این شرایط اقلیمی میزان بارندگی ها را تغییر می دهند. تغییرات اقلیمی بخصوص دخالت های انسانی باعث تشدید پدیده های حدی به اشکال مختلف همچون خشکسالی و کم بارشی و وقوع بارش های شدید و سیل آسا شده و تخریب محیط زیست، جنگل زدایی و گسترش بیابان ها را به دنبال داشته است.

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.