رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تاکید کرد سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی هوای تهران

یسکافه: رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم 88 درصدی منابع متحرک در آلایندگی شهر تهران و سهم بسزای موتورسیکلت ها در این بخش، بر لزوم جایگزینی موتورسیکلت های برقی در شهر تهران تاکید کرد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سید تشکری هاشمی در آخر دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباب راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، اظهار داشت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحت کننده ای برای شهروندان تهرانی مطرح می شود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمی افتد.
وی افزود: نمی توانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راهکار ندارد. راهکارهای مختلفی در دنیا تجربه شده و اساسا می توان معضل را در ماه های پایانی پاییز و فصل زمستان حل و فصل کرد.
وی افزود: برمبنای آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچتر از ۲.۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده اند. آلایندگی که مربوط به خودرو ها، اتوبوس ها و موتورسیکلت هاست و اساسا اگر برای آنها چاره اندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: نخستین و ضروری ترین اقدام باید در عرصه موتورسیکلت ها صورت گیرد که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص می دهند. در این جهت باید موتورسیکلت ها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این زمینه تسهیل گر و مشوق باشند. اساسا سیاست های تشویقی باید به شکلی باشد که این جایگزینی محقق شود.
وی افزود: از طرف دیگر خودرو های فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل می دهند که باید در این زمینه تلاش نماییم تا نوسازی خودرو های فرسوده محقق شود. باید تلاش نماییم خودرو های فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر بیرون بروند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱.۵ درصد قیمت بجای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی صورت گیرد که در این راه شاید واردات خودرو های برقی موثر باشد البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی صورت گیرد و بعد از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار صورت گیرد.
عضو شورای شهر تهران افزود: اگر با برقی کردن خودرو ها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمی یابد؛ بلکه باید حمل و نقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. هم اکنون سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیت ها نداریم. سرعت تولید کنندگان داخلی کند است؛ پس می توانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده نمائیم برای اینکه آلودگی هوا، مرگ و میر و بیماریها امروز به نقطه ای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است.
تشکری هاشمی اضافه کرد: نمی توانیم به بهانه این که خودروساز داخلی نمی تواند اتوبوس لازم را تولید نماید سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. هم اکنون نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی می کنند و نه معجزه ای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهره بردن از ظرفیت تمام بخش های دولت و شهرداری صورت گیرد می توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمی توان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.