تشدید آلودگی صوتی در تهران به سبب چهارشنبه سوری

یسکافه: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تشدید آلودگی صوتی پایتخت در شامگاه آخرین سه شنبه سال بواسطه برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری آگاهی داد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تشدید آلودگی صوتی پایتخت در شامگاه آخرین سه شنبه سال بواسطه برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری آگاهی داد و اظهار داشت: برمبنای نتایج ایستگاه های ثابت سنجش صوت این شرکت و باتوجه به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و استفاده از مواد منفجره، بیشترین میزان افزایش آلودگی صوتی از ساعت ۱۹ تا ۲۱ سه شنبه ۲۲ اسفند به میزان ۷۴ دسی بل به ثبت رسید.

دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی با بیان این که مقایسه میانگین تراز صدای ساعتی ایستگاه های ثابت سنجش صوت در روز دوشنبه (۲۱ اسفند) و سه شنبه (۲۲ اسفند)، نشان میدهد که بیشترین افزایش آلودگی صوتی در محدوده ساعتی مذکور حدود ۴ دسی بل بوده است، اضافه کرد: باتوجه به ماهیت لگاریتمی آلودگی صوتی؛ این میزان افزایش، معادل صدای حاصل از دو برابر شدن حجم ترافیک وسایل نقلیه موتوری در معابر شهری است.

وی با اشاره به این که استفاده از مواد محترقه به علت ایجاد صدای انفجار و افزایش تراز صوت بصورت لحظه ای، حداکثر تأثیر را بر روی تراز صوت بیشینه (Lmax) خواهد داشت، اظهار داشت: برمبنای نتایج ایستگاه ها، در همین بازه زمانی میزان افزایش تراز صدای بیشینه، به ۱۵ دسی بل نیز رسیده است.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه ایستگاه های ثابت سنجش صوت منطقه ۴، گلبرگ، میدان خراسان، افسریه و میدان بهاران، دارای بیشترین افزایش تراز صوت نسبت به روز قبل بودند، اشاره کرد: تراز صدای بیشینه در این ایستگاه ها به حدود ۱۰۵ دسی بل رسید.

وی با بیان این که آتش بازی و انفجار مواد محترقه در شب گذشته، منجر به افزایش غلظت آلاینده های هوا در سطح شهر نیز شد، اظهار داشت: باتوجه به استقرار جوّ نسبتاً پایدار و عدم وزش باد شایان توجه از یک سو و افزایش حجم ترددهای شهری بواسطه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری از طرفی، موجب تشدید آلودگی هوای تهران شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تکیه بر این که شاخص برخط کیفیت هوا در ایستگاه های این شرکت، نشان میدهد که از ساعت ۲۱ دیشب، میانگین برخط کیفیت هوا با شاخص ۱۰۷ در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت و روند افزایشی میزان غلظت و شاخص آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون تا بامداد امروز ادامه داشت، اضافه کرد: این شرایط در حالی رخ داد که در بازه مورد نظر، تغییرات غلظت برای سایر آلاینده ها بسیار محدودتر بوده است.

میرزایی قمی با اشاره به این که در ساعت ۲۳، میانگین برخط کیفیت هوا با شاخص ۱۶۶ به محدوده شرایط ناسالم برای عموم افراد رسید و روند صعودی آن تا ساعت یک بامدادان که به شاخص ۱۹۶ رسید نیز ادامه داشت، اظهار داشت: با وجود اتمام مراسم در نیمه شب گذشته، تا ساعات ابتدایی بامداد امروز نیز به علت افت محسوس سرعت باد و کاهش عمق لایه اختلاط جو، شاخص برخط آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، همچنان در وضعیت ناسالم قرار داشت و افزایش حجم ترددهای شهری و شروع ترافیک بامداد گاهی آلاینده های موجود را تشدید کرد.

وی با اشاره به اینکه شاخص برخط آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون در ساعت ۸ بامداد امروز با میزان ۱۵۳ همچنان در وضعیت ناسالم قرار داشت، اشاره کرد: در ساعت ۹ بامداد امروز، شاخص برخط آلاینده مذکور با عدد ۱۴۴ به محدوده شرایط ناسالم برای گروههای حساس کم شد و در مورد سایر آلاینده ها نیز در بیشتر ایستگاه های سطح شهر، میزان شاخص برخط در محدوده مجاز قرار دارد.

منبع:

برچسب ها:,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.