مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران: در روز طبیعت به سفارش ها و ملاحظات محیط زیستی توجه کنید

به گزارش یسکافه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از طبیعت گردان و مسافران نوروزی خواست تا برای بهره مندی از محیط زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان ها در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی در آستانه 13 فروردین و روز انس با طبیعت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و سالی خوش برای تمامی شهروندان از آنها خواست در روز طبیعت یا همان سیزده بدر که یک سنت قدیمی در میان ایرانی ها است، نکات ایمنی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را رعایت کرده و از تقابل با طبیعت دوری کنند.
وی ادامه داد: به شهروندان و مسافران نوروزی سفارش می شود ضمن بهره مندی از موهبت های الهی به اخلاق طبیعت گردی و سفارش های زیست محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست توجه نمایند چون که بی توجهی و تخریب محیط زیست برای انسان و سایر جانداران مشکل آفرین است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه ضمن اشاره به این که شهروندان در هنگام حضور در طبیعت از بوته کنی و از بین بردن رستنی ها که باعث تخریب محیط زیست می شود، جداً اجتناب کنند، عنوان کرد: همینطور از آلوده کردن آب رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها که سبب از بین بردن آبزیان می شود هم اجتناب کنند.
مزینانی با اشاره به اینکه گردشگران در روز سیزده فروردین زباله های خویش را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند، خاطرنشان کرد: سفارش می شود کیسه مخصوص جمع آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در انتها روز زباله های تولیدی را به مکانهای پیشبینی شده منتقل کنند.
مزینانی از دیگر موضوع هایی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه ویژه نسبت به حفظ حیات وحش در مناطق طبیعی و همینطور پرندگان در داخل بوستان ها و پارک های جنگلی و طبیعت عنوان نمود و اظهار داشت: گردشگران از هرگونه ایجاد آتش در مناطق مختلف تا حد امکان اجتناب کنند و در صورتیکه نسبت به برگزاری آتش اقدام نمودند پیش از ترک محل از خاموش شدن آن کاملا مطمئن شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پاکیزه نگه داشتن حاشیه رودخانه ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری بوده و اغلب منشأ تأمین آب آشامیدنی کلانشهر تهران است، اهمیت ویژه ای دارد، اضافه کرد: طبیعت گردان با عنایت به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خویش را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان اجتناب کنند.
وی خاطرنشان کرد: همینطور شهروندان ماهیان قرمز خویش را فقط در استخرها یا حوضچه هایی که شهرداری ها در بعضی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنند و از انتقال گونه های غیربومی به رودخانه ها جدا اجتناب کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در انتها ضمن اشاره به این که گشت های ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان در روز طبیعت هم کماکان ادامه دارد، تصریح کرد: شهروندان و طبیعت گردان روز سیزده فروردین در صورت مشاهده تخلف هایی همچون آلودگی محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این قبیل، با سامانه تلفنی۱۵۴۰ تماس گرفته و مبحث را اطلاع دهند.

برچسب ها:,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.