مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

یسکافه: از وقوع سیل و طوفان مرگبار در برزیل گرفته تا آزمایش بالینی نخستین داروی رشد مجدد دندان در ژاپن همچون مهم ترین اخبار و رویدادهای جهان در عرصه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، وقوع حوادث مختلف، یافته ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت های محیط زیستی در سراسر جهان همچون اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.
اخبار در رابطه با افزایش چشم گیر کودکان آمریکایی که یکی از والدین خودرا به علت خشونت با اسلحه یا مصرف بیش از اندازه مواد مخدر از دست داده اند و نیز ثبت پربارش ترین ماه آوریلِ پاکستان در بیش از ۶۰ سال قبل همچون اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به تعدادی از آنها می پردازیم:
ثبت پربارش ترین ماه آوریلِ پاکستان در بیش از ۶۰ سال گذشته
آژانس هواشناسی پاکستان اعلام نموده است این کشور مرطوب ترین ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) خود از سال ۱۹۶۱ میلادی را تجربه کرده است و بیش از دو برابر بیش از حد معمول در این ماه بارندگی داشته است.
کارشناسان هواشناسی پاکستان اعلام نمودند میزان بارندگی در آوریل سال جاری (۲۰۲۴)، ۵۹.۳ میلی متر است که «بیش از حد بالاتر» از میانگین نرمال ۲۲.۵ میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی در ایالت «بلوچستان» با ۴۳۷ درصد بیش از میانگین به ثبت رسیده است.
چند ساعت در شبانه روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
نتایج یک تحقیق نشان داده است برای دست یافتن به سلامتی مطلوب باید روزی چهار ساعت را به درجاتی از فعالیت بدنی اختصاص دهید.
متخصصان دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا رفتار ۲۰۰۰ نفر را در بازه زمانی ۲۴ ساعته تحلیل و بررسی کردند تا برای دستیابی به سلامتی مطلوب و بهینه، ترکیبی مناسب از تمرین بدنی و استراحت را تعیین کنند.
زمان بندی و تفکیک ایده آل تقریباً به این شکل بود که هشت ساعت خواب، پنج ساعت ایستادن، شش ساعت نشستن و تقسیم چهار ساعت برای فعالیت بدنی سبک و متوسط.
رعایت این تقسیم بندی به کنترل قند خون و ارتقای سلامتی قلب کمک می نماید.
سیل در افغانستان قربانی گرفت
خبرگزاری «شینهوا» اعلام نموده است سیلِ روزهای اخیر در بعضی نواحی افغانستان تا حالا دست کم ۱۴ کشته برجای گذاشته و به تعدادی از روستاها خسارت زده است.
مقامات روز یکشنبه اعلام نمودند در پی دور جدید باران های شدید و جاری شدن سیل در ولایات غرب و شمال افغانستان و مناطق همجوار آن، فوت دست کم ۱۴ تن در ایام اخیر تایید شده است.
در ویدئو های منتشرشده لحظه ویرانی خانه های روستایی، آوار سنگ هایی که سیل با خود آورده و روستاییان در حالی که از این اتفاقات شوکه شده اند، دیده می شود.
اقدام عجیب شهردار «سیسیل» در پی افزایش جمعیت بزها
«ریکاردو گولو»، شهردار جزیره سیسیل در ایتالیا که جمعیت بزهای وحشی در آن افزایش پیدا کرده به مقامات محلی پیشنهاد داده است این حیوانات را بصورت رایگان به مردم واگذار کنند.
جمعیت بزهای وحشی در این جزیره بطور شایان توجهی افزایش پیدا کرده است.
همین موضوع نیز سبب شده تا مقامات محلی به فکر واگذاری این حیوانات به مردم بیفتند.
مقامات محلی اظهار کردند: ما مطلقا نمی خواهیم حتی معدوم کردن حیوانات را در نظر بگیریم، بدین سبب ایده واگذاری آنها را تشویق می نماییم. هر کسی می تواند درخواستی برای دریافت بز بدهد، لازم نیست کشاورز باشد و هیچ محدودیتی در تعداد وجود ندارد.
سازمان ملل: سیل در شرق آفریقا به ۷۵۰ هزار نفر لطمه زده است
سازمان ملل روز دوشنبه اعلام نمود نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر بر اثر سیل در شرق آفریقا لطمه دیده اند.
همین طور بر اثر سیلاب در این منطقه ۲۳۴ هزار نفر آواره و بیش از ۲۳۶ نفر کشته شده اند که بیش از ۲۲۹ نفر از این آمار به تنهایی مربوط به کنیا است.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) همین طور گفت مقامات محلی کنیا گزارش داده اند که بیش از ۲۸۵ هزار نفر در سراسر این کشور تحت تاثیر نتایج سیل قرار گرفته اند.
این سازمان اعلام نموده است تا حالا کمک های نقدی و بهداشتی به افراد لطمه دیده رسانده است.
والدین قربانی مواد مخدر و اسلحه در آمریکا؛ افزایش ۳ برابری کودکان لطمه دیده در ۲ دهه اخیر
برمبنای داده های یک مطالعه جدید، نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک آمریکایی در سال ۲۰۲۰ یکی از والدین خودرا به علت خشونت با اسلحه یا مصرف بیش از اندازه مواد مخدر از دست داده اند که نسبت به سال ۱۹۹۹ میلادی سه برابر شده است.
بگفته تیمی که یافته های خودرا در چهارم ماه مه (ماه جاری میلادی) در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) گزارش کرد، بطور کلی این دو علت حدودا یک چهارم (۲۳ درصد) از موارد دست دادن والدین در سال ۲۰۲۰ را می سازند که حدودا دو برابر سطح ذکر شده در سال ۱۹۹۹ میلادی است.
تیمی به سرپرستی «متیو کیانگ» از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند: جوانان آمریکایی در معرض خطر بالا و فزاینده ای برای تجربه مرگ والدین شان با مواد مخدر یا سلاح گرم هستند.
افزایش تلفات سیل در برزیل؛ ساکنان با کمبود آب مواجه هستند
شمار قربانیان سیل و طوفان در ایالت «ریو گرانده جنوبی» برزیل به ۹۵ تن رسیده و این در شرایطی است که کارشناسان نسبت به بارندگی های بیشتر هشدار می دهند.
مقامات محلی می گویند در پی بارندگی و جاری شدن سیلاب ساکنان مناطق حادثه دیده با کمبود آب رو به رو شده اند.
همین طور بگفته نیروهای امدادی، تا حالا ۳۷۲ نفر دیگر مصدوم شده و ۱۳۱ نفر همچنان مفقود هستند.
آزمایش بالینی نخستین داروی رشد مجدد دندان در ژاپن
متخصصان ژاپنی اعلام نمودند آزمایش بالینی نخستین «داروی رشد باردیگر دندان» در ماه سپتامبر (شهریور) امسال (۲۰۲۴) در بیمارستان دانشگاه «کیوتو» شروع می شود.
بعد از تایید ایمنی این دارو، آنرا برای افرادی که بطور مادرزادی دندان ندارند تجویز می کنند تا از تاثیر آن مطمئن شوند. متخصصان امیدوارند که این دارو از سال ۲۰۳۰ در بازار ارائه شود.
باور بر این است که حدود یک درصد از جمعیت جهان با کمبود دندان مادرزادی مواجه اند. فقدان شش دندان یا بیش از آن به «الیگودنشیا» یا کمبود دندان ارثی مشهور است.
به گزارش مرکز اطلاعات بیمارستان کیوتو که در این پژوهش مشارکت دارد، مرحله نخست آزمایش های بالینی از سپتامبر سال جاری تا اوت ۲۰۲۵ خواهد بود. برای سنجش میزان اثربخشی این دارو آنرا به شکل وریدی (از راه رگ ها) به ۳۰ مرد سالم ۳۰ تا ۴۶ ساله تزریق خواهند کرد.
واکسن های کرونای آسترازنکا به علت کاهش تقاضا جمع آوری می شوند
شرکت آسترازنکا اعلام نمود به علت مازاد واکسن های کووید ۱۹، محموله های واکسن های قبلی خودرا از سراسر دنیا جمع آوری می کند.
این شرکت اعلام نموده است از زمان شروع همه گیری کووید ۱۹ چندین نسخه به روز شده از واکسن هایی که برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده از طرف شرکت های مختلف راهی بازار شده اند و همین مورد سبب کاهش تقاضا و مازاد واکسن کرونای Vaxzevria ساخت این شرکت شده که دیگر تولید یا عرضه نمی شود.
پیش تر نیز در پی شکایت گروهی در انگلیس، این شرکت اعتراف کرده بود که موارد نادری از واکسن های کووید ۱۹ آسترازنکا به ایجاد لخته خون و مرگ بیماران منجر گردیده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.