اصول تغذیه دانش آموزان در مدرسه، مغز کودکان را با صبحانه بیدار کنید

یسکافه: کارشناس ارشد علوم بهداشتی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه دانش آموزان روزانه به طور قابل توجهی به پروتئین و انرژی نیاز دارند، اظهار داشت: تامین مواد مغذی اعم از ویتامین ها و املاح معدنی همچون ویتامین A و D و آهن، روی، ید و کلسیم در دانش آموزان نقش مهمی در رشد و تکامل مغزی و جسمی دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، میترا ابتهی خاطرنشان کرد: کمبود این مواد مغذی می تواند روی بهره هوشی آنان اثر منفی بر جای گذارد؛ از این رو توجه به وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها بسیار مهم می باشد.
این کارشناس ارشد علوم بهداشتی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: صبحانه، پروتئین و انرژی مورد نیاز دانش آموزان را فراهم می آورد و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. همینطور ناشتایی طولانی مدت باعث افت قندخون شده و مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می گردد.
به قول وی، به جهت اینکه دانش آموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کنند و تا حد امکان شب ها در ساعت معین بخوابند تا بامداد ها بتوانند زودتر از خواب بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. خواب منظم و کافی برای کودکان و نوجوانان ضروری می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
ابتهی با اشاره به اینکه صبحانه باید علاوه بر انرژی، پروتئین مورد نیاز دانش آموزان را تامین کند، اظهار داشت: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی برای صبحانه مناسب هستند و از آنجایی که تنوع در مصرف صبحانه دانش آموزان را به خوردن صبحانه تشویق می کند، بنابراین استفاده از مواد غذایی زیر سبب تنوع در مصرف صبحانه می گردد.
وی ادامه داد: صبحانه های سالم شامل نان و پنیر و گردو، ساندویچ تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما، شیر و عسل و… هستند. دانش آموزانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند باید در صبحانه و میان وعده ها به چند نکته توجه کنند؛ همچون اینکه از نان های سبوس دار در صبحانه و تهیه میان وعده ها استفاده کنند، میزان شکر در صبحانه را کاهش دهند، شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنند، از مصرف شیرینی، شکلات، آب نبات، مربا، و نوشابه های گازدار و انرژی زا، کره، خامه، سرشیر، پنیر خامه ای و شیر و ماست پرچرب اجتناب کنند.
ابتهی در توضیح اهمیت مصرف میان وعده در دانش آموزان هم اظهار داشت: بخشی از نیاز به پروتئین و انرژی دانش آموزان که حدود ۵۰۰-۳۰۰ کالری است باید با استفاده از میان وعده ها تأمین شود. از آنجایی که دانش آموزان در روزهایی که در مدرسه هستند، این نیاز را با استفاده از خرید مواد خوراکی در مدرسه تأمین کنند، بنابراین باید هم مکان عرضه میان وعده و هم خود مواد خوراکی دارای شرایط بهداشتی باشند تا سلامت دانش آموزان حفظ و ارتقاء یابد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به قول وی، نقش والدین در تامین و تهیه میان وعده های سالم دانش آموزان بسیار مهم است؛ به همین جهت در تهیه آنها باید دقت شود که از منابع آهن و روی و انواع ویتامین ها استفاده گردد.
ابتهی اظهار داشت: میان وعده هایی نظیر انواع میوه ها مانند سیب، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، موز، انواع سبزیجات مانند هویج، کاهو، انواع مغزها و انجیر خشک و کشمش و انواع کتلت های خانگی می تواند در منزل تهیه شده و به همراه دانش آموز به مدرسه برده شوند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.