اعطای ۳ استاندارد ایزو به نانوکامپوزیتهای پرکننده دندان محققان کشور

یسکافه: یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به تولید نوعی نانو کامپوزیت پر کننده دندان با قابلیت دوام سایشی بالا و عدم سمیت برای بدن دست پیدا کردند و به قول این محققان این محصول دارای ۳ استاندارد ایزو و گواهی نامه نانومقیاس است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در دندانپزشکی پیشرفته استفاده جهانی از کامپوزیت های رزینی به سرعت در حال افزایش می باشد و در بعضی از کشورها این نوع مواد ترمیمی به صورت کامل جایگزین آمالگام شده است. این روند به علت مقررات جدید وضع شده توسط دولت ها برای کاهش استفاده از جیوه و محصولات حاوی جیوه، زیبایی ظاهری مواد جایگزین، دسترسی راحت و سریع به این مواد، خواص فیزیکی – مکانیکی ارتقاء یافته و تشابه ساختاری و شیمیایی آنها با بافت دندان است.

طول عمر و دوام گزارش شده برای مواد کامپوزیتی درحدود ۷ تا ۸ سال و برای آمالگام ۱۲ سال بوده است. اما مطالعات و بررسی های اخیر حاکی از دوام مشابه برای آمالگام و کامپوزیت های جدید و یا حتی دوام بهتر و بیشتر از ۱۲ سال برای بعضی از برندهای معروف کامپوزیت است.

استفاده از آمالگام به علت عدم زیبایی و تطابق رنگ محصول با دندان و همینطور عرضه گزارش هایی در خصوص رهایش جیوه، ایجاب می کند ماده جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود. مواد جایگزین می تواند شامل “گلس آینومر”ها و کامپوزیت های دندانی باشد که در این میان گلس آینومرها به علت استقامت کم، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از سوی دیگر کامپوزیت های دندانی به علت تولید پیوند با بافت دندان مورد توجه قرار گرفته و از استقامت و زیبایی قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد.
در این راستا محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بررسی معایب موجود در روش تولید نانوکامپوزیت ها، به روشی دست پیدا کردند تا این معایب را در کامپوزیت به دست آمده کاهش دهند. در این پروژه با تهیه نانوسیلیکای متخلخل به روش حرارتی و افزودن آن به کامپوزیت ها خواص مناسب تری نسبت به دیگر نانوکامپوزیت ها بوجود آمد.
اکبر جدایی، مجری طرح در گفت وگو با ایسنا، از تولید نمونه اولیه نانوکامپوزیت پرکننده دندان اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون با توزیع کنندگان مواد دندان پزشکی وارد مذاکره شده ایم تا این محصول به بازار کشور ارائه شود.

جدایی، حداقل سایش، میزان جذب آب بسیار کم و استقامت فشاری را از مزایای این کامپوزیت ها عنوان نمود و خاطرنشان کرد: این محصول دارای سه استاندارد ایزو ۱۳۴۸۵ مربوط به مدیریت تجهیزات پزشکی، ایزو ۴۰۴۹ مربوط به خواص مکانیکی و ایزو ۱۰۹۹۳ مربوط به تست های ایمنی است.

مجری طرح با اشاره به اینکه طرح این محصول موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است، افزود: تابحال دو محصول “کامپوزیت دندانی” و “فیشور سیلانت” این شرکت موفق به دریافت تأییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند.

وی با اشاره به جزئیات نانوکامپوزیت های پرکننده دندان، توضیح داد: این محصول شامل کامپوزیت هیبریدی مواد سرامیکی است و در آن از نانوساختارها و نانوپرکننده ها استفاده شده است. طول عمر و دوام این محصول بالاتر از ۱۲ سال است.

جدایی اظهار نمود: نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داده است نانوکامپوزیت دندانپزشکی تولید شده به این روش با کامپوزیت های حاوی ذرات میکرو، از استقامت خمشی و مقاومت بهتری برخوردار می باشد. همینطور بعد از قرار گرفتن در برابر سایش مسواک سطح صاف تری را نشان داده است و دارای مقاومت بیشتری است.

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.