بن بست عاطفی از علل خودکشی جوانان

یسکافه: متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در کردستان، اظهار داشت: خودکشی ناشی از مسئله ای است به نام ˮبن بست عاطفیˮ، این نوع خودکشی بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می شود، نوجوانانی که به سبب دلبستگی ناایمن و وابستگی شدیدی که ناشی از طرحواره رهاشدگی دارند بخشی از وجود خودرا در دیگری تعریف می کنند.
مختار ویسانی، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: نوجوانان زمانی که با یک نفر وارد رابطه عاطفی می شوند و دل به کسی می بندند، با چنگ و دندان اهتمام در حفظ و تداوم آن رابطه و دائم نگران از دست دادن طرف مقابل هستند، چونکه نیازهای دلبستگی وی در کودکی تامین نشده و نوعی طرحواره طرد در او شکل گرفته است که فالگیر درون وی به صورت مکرر احساس ناامنی و طرد شدن را برایش پیش بینی می کند.
وی اشاره کرد: در چنین شرایطی اگر طرف مقابل به هر دلیلی از رابطه خارج شود به سبب اینکه این نوجوان “من” تمایز یافته ای درونش شکل نگرفته است، عدم حضور شریک عاطفی را برابر با نیستی خود دانسته و احساس می کند بدون او نمی تواند نفس بکشد و دنیا را برای خود جهنم تصور می کند.
متخصص روانشناسی کودک و نوجوان، اظهار نمود: اینجاست که نوجوان بخاطر نداشتن توانایی مدیریت تکانه های خشم فروخفته و تکانه های خودکشی، به این نتیجه رسیده که پس از رفتن او، زندگی ارزش زیستن ندارد، به بن بستی به نام “بن بست عاطفی” می رسد، که نه رمقی برای ادامه زندگی است و نه امیدی.
ویسانی اضافه کرد: در این صورت نوجوان با خود می گوید بهتر است به زندگی خود اختتام دهم تا زندگی شریک عاطفی ام را نابود کنم، در واقع فکر می کند با خودکشی، او را در خود می کشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از علل مبادرت به خودکشی در نوجوانان و جوانان، اختلال کنترل تکانه است، اضافه کرد: افراد دارای اختلال در کنترل تکانه، تا زمانی که زندگی روی ریتم مناسب، عادی و مد نظر آنها باشد، مشکل جدی ندارند، اما به محض افزایش تعارضات والدین، شکست عاطفی و تحصیلی و به سبب عدم تاب آوری در مقابل تکانه های روانی، مبادرت به رفتارهای خود تخریبی، همچون خودکشی می کنند.
متخصص روانشناسی کودک و نوجوان، تشریح کرد: اختلال کنترل تکانه، در نوجوانان دارای سابقه اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلال سلوک، افسردگی، اضطراب و کمال گرایی بیشتر دیده شده است.
ویسانی درانتها اشاره کرد: خیلی از والدین و افراد دیگر با اطلاع از خودکشی فرزندشان دچار ناباوری و شوک زدگی می شوند.

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.