در گفت وگو با مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا عنوان شد سفارش هایی برای کنترل هزینه های درمان ناباروریبعلاوهزمان طلایی درمان

یسکافه: مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر آن که زوج های مبتلا به اختلالات ناباروری باید ۶ ماه تا حداکثر یک سال پس از تلاش ناموفق برای فرزند آوری، به مراکز ناباروری بازگشت کنند و تحت درمان قرار گیرند، اظهار داشت: یکی از علل عدم مراجعه، هزینه بالای درمان است که در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا، شرایط استفاده از تعرفه های دولتی را فراهم نموده ایم.
علی صادقی تبار در گفت و گو با ایسنا، به شرایط استفاده از تعرفه های دولتی در مراکز درمانی ابن سینا اشاره کرده و توضیح داد: تعرفه های دولتی شامل استفاده از بودجه ای است که دولت اعلام نموده و به ازای هر بیمار معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ به شرط آنکه بیمار برای نخستین بار در سیکل درمان ناباروری قرار گرفته باشد.
وی افزود: با عنایت به آنکه شرایط گرفتن مبلغ فوق برای بیماران مقداری پیچیده است، در مرکز درمان ناباروری ابن سینا تسهیلاتی به جهت پایین نگه داشتن هزینه های درمان در بیش ترین حد ممکن نمایش کردیم و در یک اقدام موازی و خارج از مراکز جهاد دانشگاهی، توانستیم حمایت درمانی سهل و آسانی را، در کنار خدماتی که دولت نمایش داده، در اختیار بیماران قرار دهیم. بدین ترتیب بیماران می توانند در مراکز درمان ناباروی وابسته به جهاد دانشگاهی، از خدمات ارزان و مقرون به صرفه درمان ناباروری بهره مند شوند.
مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: طبیعتاً بیمار باید نسبت به دریافت مبلغ تعرفه های دولتی اقدام نماید و بعد به ما بازگشت کند؛ به عبارتی اجرایی شدن این اقدام بدین معنا است که دولت مستقیم به ما پول پرداخت کند. خدمت فوق هم اکنون در مرکز درمان ناباروری شماره ۲، واقع در بیمارستان کمالی استان البرز نمایش می شود.
وی تاکید کرد: به عبارتی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا بوسیله هماهنگی های مربوطه و انجام اقدامات لازم، موفق شده تعرفه دولتی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را با شرایط آسان تر نسبت به دولت در اختیار بیمار قرار دهد.

خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه ها قرار نگرفته است
مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه ها قرار نگرفته است، اشاره کرد: تلاش زیادی از باب هماهنگی با بیمه ها، مسئولین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام دادیم. حتی یک سال کنگره “بیمه و ناباروری” برگزار کردیم و تمام دست اندرکاران را دعوت کردیم؛ با این هدف که بتوانیم خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش بیمه ها قرار دهیم. با توجه به این بیمه ها با عنوان اینکه هزینه کافی برای تحت پوشش قرار دادن خدمات جدید ندارند، از نمایش خدمات بیمه ای در این خصوص سر باز می زنند و به صورتی معتقدند که این خدمات در اولویت آنها نیست.
صادقی تبار سپس به نمایش آماری درباره شیوع ناباروری پرداخت و تشریح کرد: طرح ملی که از طرف مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا انجام شد، نشان داد شیوع ناباروری بین ۱۶ تا ۲۰ درصد در میان استان های مختلف، متفاوت می باشد. با در نظر گرفتن میانگین بین ۱۸ تا ۱۹ درصد، تقریباً از هر ۵ زوج، یک زوج به یکی از انواع اختلالات حوزه باروری مبتلا هستند. با عنایت به این میزان شیوع اختلالات باروری، لازم است خدمات بیمه ای آن تحت پوشش قرار گیرد تا بار مالی درمان را از روی دوش بیماران بردارد.

زمان طلایی درمان برای درمان اختلالات ناباروری
وی اشاره کرد: متأسفانه به سبب عدم آگاهی، زوجین مبتلا به اختلالات ناباروری، دیر به مراکز درمانی بازگشت می کنند و زمان طلایی درمان را از دست می دهند. علت دوم عدم مراجعه، آن است که هزینه بالای درمان بیمار را از پیگیری بیماری منصرف می کند. بخش قابل توجهی از هزینه های درمان ناباروری، وابسته به خدمات، ابزار و داروهایی است که از خارج کشور وارد می شود و بدین سبب قیمت آنها وابسته به قیمت ارز است. بدین سبب گاهی اوقات بیمار به سبب نداشتن بضاعت کافی، از درمان منصرف می شود.
مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا به نتایج ناباروری برای زوجین پرداخت و اظهار داشت: نداشتن فرزند خود می تواند موجب ایجاد سردی و سستی در کانون خانواده شود و پایبند بودن به کانون خانواده را تحت الشعاع قرار دهد.
صادقی تبار اضافه کرد: لازم است که زوجین ضمن آشنا بودن با نحوه برخورد و مواجهه با ناباروری، ۶ ماه تا حداکثر یک سال پس از تلاش ناموفق برای فرزند آوری، به مراکز ناباروری بازگشت کنند و تحت درمان قرار گیرند.

به طور میانگین، سه مرتبه اقدام برای درمان لازم است
وی همین طور توضیح داد: درمان ناباروری، درمانی مشابه با سایر خدمات پزشکی نیست و این طور نیست که یک دفعه درمان الزاماً منجر به نتیجه شود. اساساً فیزیولوژی بدن انسان این گونه طراحی شده که الزاماً هر بار اقدام برای درمان، قرین با موفقیت نمی گردد.
مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا اشاره کرد: امکان دارد بطور میانگین سه بار اقدام برای درمان ناباروری، برای یک زوج لازم باشد. این در شرایطی است که تعداد دفعات درمان موفقیت آمیز، بین یک تا پنج دفعه متغیر است اما آمار نشان داده است که بطور میانگین، معمولاً سه مرتبه اقدام برای درمان یک زوج مورد نیاز است.
صادقی تبار درانتها ضمن اشاره مجدد به این مساله که تنها نخستین اقدام برای درمان مشمول تعرفه های دولتی است، اظهار داشت: با این وجود جای نگرانی نیست چونکه در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا، حداکثر تلاش را برای پایین نگه داشتن قیمت خدمات انجام داده ایم و امیدواریم این موضوع، منجر به بازگشت بیشتر بیماران برای درمان ناباروری شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.