چه مجازاتی در انتظار پزشکان فراری از کارتخوان است؟

یسکافه: اصرار سازمان امور مالیاتی بر نصب کارتخوان در مطب ها و تعیین ضرب الاجل برای پزشکان از یک سو و مقاومت تعدادی از پزشکان در مقابل آن نیز از طرف دیگر، چالشی است که از زمان طرح لایحه بودجه نود و هشت به راه افتاده و همچنان هم داغ است؛ مبحثی که مسئولان سازمان امور مالیاتی مصمم به انتها آن بوده و در اظهاراتی طی نشستی خبری، با پزشکان اتمام حجت کردند…

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بحث درباره فرار مالیاتی و درآمدهای پزشکان حکایت طولانی، پرحاشیه و ناتمامی است که هر سال جدل هایی بی نتیجه را به دنبال داشته است. امسال اما سازمان امور مالیاتی عزم جزم کرد تا به مناقشات مالیاتی جامعه پزشکی اختتام دهد؛ بدین سبب از یک سو اسباب راحتی مردم در مراجعه به مطب ها فراهم گردد و از طرفی هم علاوه بر ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور، درآمدها و مالیات های جامعه پزشکی را نیز رصد کند و ادعاهایی درباره امکان تخطی و فرار مالیاتی، به حداقل برسد.

بر همین اساس بود که نصب پایانه فروشگاهی(کارتخوان) در مطب پزشکان طبق بند شش قانون بودجه سال ۱۳۹۸، الزامی شد و سازمان امور مالیاتی ضرب الاجلی برای ثبت نام پزشکان جهت دریافت کارتخوان اعلام نمود. البته هرچند که سازمان نظام پزشکی بین نصب کارتخوان و مالیات ارتباطی قائل نبود، اما به هر حال قانون باید اجرا می شد.

بنابراین از شروع امسال بحث الزامی شدن نصب کارتخوان در مطب های پزشکان بطور جدی مطرح شد؛ موضوعی که هر چند از طرف جامعه پزشکی تبعیض آمیز خوانده شد، اما در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت و در مرحله اول قرار شد که پزشکان تا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸، برای دریافت کارتخوان ثبت نام کنند.

این درحالی بود که پس از گذشت ضرب الاجل تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام پزشکی بعنوان سازمان صنفی پزشکان، اعلام نمود که زیرساخت های لازم برای ثبت نام کارتخوان از طرف پزشکان در سامانه ثبت کارتخوانِ سازمان امور مالیاتی فراهم نیست و پزشکان سرگردان شده اند. برهمین اساس هم سازمان امور مالیاتی مهلت ثبت نام کارتخوان را باردیگر تا ۳۱ مرداد تمدید کرد و نهایتا نیز اعلام گردید که از اول مهرماه، نداشتن کارتخوان به منزله فرار مالیاتی تلقی می شود.

در این بازه زمانی همچنان نصب کارتخوان در مطب پزشکان با حاشیه هایی همراه بود؛ بطوریکه انتشار نامه دکتر محمدرضا ظفرقندی- رئیس کل سازمان نظام پزشکی به سازمان امور مالیاتی در خصوص ضرورت آموزش پروسه ثبت و استفاده از سامانه فروشگاهی و تعویق زمان استفاده از این سامانه به سبب آشنا نبودن بعضی از افراد جامعه پزشکی در استفاده از آن، بر آتش حاشیه ها دمید و دست مایه طنز و سوژه شبکه های مجازی شد.
مقاومت پزشکان مقابل نصب کارتخوان
از طرف دیگر با وجود تمدید چند باره مهلت ثبت نام کارتخوان برای پزشکان، اما و اگرها در این زمینه همچنان ادامه یافت و هرچند که نظام پزشکی اعلام نمود که در امتداد عمل به قانون، پزشکان باید در مطب هایشان کارتخوان نصب کنند، اما با وجود گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی در خصوص اینکه پروسه ثبت کارتخوان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت پزشکان را می گیرد، گویا همچنان عده ای از پزشکان نسبت به کارتخوان مقاومت داشته و برای نصب کارتخوان دست دست می کنند؛ بطوریکه طبق اعلام سازمان امور مالیاتی از بین پزشکان مشمول، تنها ۱۹ درصدشان از قانون نصب کارتخوان تمکین کرده اند.
مجازات پزشکانی که کارتخوان ندارند
این درحالیست که دیگر خبری هم از تمدید مهلت ثبت نام کارتخوان از طرف پزشکان نیست و سازمان امور مالیاتی اعلام نموده که تا ابتدای مهرماه ساماندهی کارتخوان برای پزشکان را عملیاتی خواهدنمود. افرادی هم که تا مدت زمان تعیین شده نسبت به اجرای قانون تمکین نکنند، از نظر سازمان امور مالیاتی یک استعداد بالقوه و بالفعل فرار مالیاتی محسوب می شوند و اگر فرار مالیاتی بر آنان محرز شود، طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد. در عین حال کسانی که تا اختتام مهرماه به قانون تمکین نکنند، جریمه شده و دو درصد از درآمدشان بعنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز غیر قابل بخشش است.

همچنین سازمان امور مالیاتی تصریح کرده است که پس از اتمام مهلت تعیین شده، مردم می توانند در صورت نبود کارتخوان در مطب یک پزشک، به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری و برخوردهای لازم از طرف سازمان صورت گیرد.

ضرب الاجل تعیین شده برای نصب کارتخوان در مطب ها در حالی رو به اتمام است که هادی خانی – مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بتازگی در اظهار نظری ضمن ابراز تاسف از عدم همکاری قشر فرهیخته پزشکان، عنوان کرد: « بنده امروز بسیار متاسفم از اعلام این خبر که با وجود تعامل خوب سازمان با قشر تحصیل کرده پزشکان و تمدید باردیگر فرصت، پزشکان در آزمون شفاف سازی اقتصاد کشور و اعتماد سازی مردم به شفافیت اقتصادی کشور نمره خوبی را دریافت نکرده اند.»

وی همین طور با تاکید مجدد بر اینکه از شروع مهرماه ساماندهی کارتخوان برای پزشکان عملیاتی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که تا این زمان نمره قبولی پزشکان ارتقا یابد.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.