رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد افزایش ۶۰ درصدی تزریق واکسن آنفلوانزا امسال

به گزارش یسکافه رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رتبه دوم ایران در مصرف آنتی بیوتیک و خطر مقاومت های آنتی بیوتیکی در عین حال اظهار داشت: امسال هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در کشور مصرف واکسن نسبت به سال قبل با ۶۰ درصد افزایش روبرو بود و چالش دیگر در این عرصه درخواست داروی درمان آنفلوانزا بود؛ در صورتیکه نگرانی ما ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی به آن در سال های آینده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در نهمین کنگره تخصصی و سومین کنگره بین المللی کنترل عفونت و استریلیزاسیون و مواد و تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه این همایش به یکی از بحران های بشری یعنی موضوع عفونت ها می پردازد، اظهار داشت: این مساله اهمیتی فراتر از کارهای تجاری و اقتصادی دارد. بحث مقاومت میکروبی امروزه یک چالش جدی برای تمام کشورها و همین طور برای سازمان بهداشت جهانی است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بین المللی آنتی بیوتیک ها هر روزه اثربخشی خودرا نسبت به روز گذشته از دست می دهند، اظهار داشت: بطور کلی در مجموعه شرکت های تولید دارو تعداد بسیار اندکی هستند که در زمینه تولید مولکول آنتی بیوتیک فعالیت می نمایند تا بتوانیم دراین زمینه وارد عرصه مقابله با میکروب ها شویم.
شانه ساز اشاره کرد: از ۱۵۰۰ مولکول جدید دارویی که طی دو دهه گذشته وارد سوش های دارویی شده اند تعداد آنتی بیوتیک ها کمتر از تعداد انگشتان یک دست می شود که همین مورد نشانگر اوضاع کنونی است.

رتبه دوم ایران در مصرف آنتی بیوتیک
وی ادامه داد: میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما بسیار بالا است؛ به شکلی که طبق آمار سال ۲۰۱۷ ایران بعد از کشور مغولستان رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک را به خود اختصاص داده بود. البته کشورهایی هم هستند که میزان مصرف آنتی بیوتیک شان خیلی کم است. این کشورها معمولا دارای GDP پایینی هستند و بطور کلی نمی توان گفت مصرف خیلی کم آنتی بیوتیک هم مناسب باشد. همان گونه که مصرف بالای آن سبب مقاومت میکروبی خواهد شد.

اقلام دارویی در نسخ تجویزی
رئیس سازمان غذا و دارو درباب فعالیت وزارت بهداشت دراین زمینه اظهار داشت: در گذشته میانگین اقلام دارویی در نسخ تجویزی ۴.۵ بود، اما هم اکنون به عدد ۲.۸ رسیده است که همین موضوع نشان میدهد اگر به همین نسبت به مصرف آنتی بیوتیک نگاه نماییم میزان مصرف این دارو کاهش یافته است.
شانه ساز در ادامه صحبت های خود به مداخلات انجام شده برای تولید و واردات اقلام ضدعفونی کننده اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از نقاط بزرگ ایجاد مقاومت میکروبی، بیمارستان ها هستند که با ضد عفونی کردن و استریلیزه کردن مناسب بخش هایی که احتمال رشد آلودگی در آنجا بالا است، می توانیم با این چالش مقابله نماییم.

تولید ۹۵ درصد اقلام دارویی در کشور
وی درباب تولید اقلام دارویی در کشور اظهار نمود: خوشبختانه بیشتر از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز در داخل کشور تولید می شوند. در این بخش با پیگیری اداره کل آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، اداره کل دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی در حال انجام فعالیت هستیم. در این بین البته نمی توان از نیاز به ارتباط تنگاتنگ میان شرکت ها با مراکز پژوهشی غافل بود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: نکته قابل توجه آن است که با اینکه مصرف آنتی بیوتیک در کشور بالاست و گاهی اوقات تقاضای کاذب پیرامون آن شکل می گیرد، اما نمی توانیم با عدم تولید و تامین آنتی بیوتیک، مردم و کشور را گرفتار چالش نماییم. امروزه ۹۵ درصد آنتی بیوتیک در اقلام دارویی خوراکی و ۵ درصد موارد مصرف آن تزریقی است.

افزایش ۶۰ درصدی تزریق واکسن آنفلوانزا در سال جاری
رئیس سازمان غذا و دارو نگرانی دیگری خودرا در بخش بیماری های ویروسی خواند و اظهار داشت: امروزه تعداد اقلام دارویی که می تواند به مقابله با ویروس ها برود، کم است و دست جامعه بشری خالی است. امسال در هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در کشور مصرف واکسن نسبت به سال قبل با ۶۰ درصد افزایش روبرو بود، اما چالش دیگر ما در این عرصه درخواست داروی درمان آنفلوانزا بود که این توقع می رفت تا این دارو در تمام داروخانه ها در دسترس باشد؛ در صورتیکه نگرانی ما در وزارت بهداشت مصرف بی رویه دارو و به دنبال آن ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی درست دارو در سال های آینده بود. این درحالیست که همواره یکی از مهمترین راه های کنترل بیماری آنفلوانزا شستن دست ها و مراقبت های تنفسی بود.
شانه ساز در خاتمه سخنان خود با اشاره به اهمیت پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی اضافه کرد: دشمن هر زمان حس کند ما در نقطه ای گرفتار ضعف هستیم از همان نقطه به ما فشار وارد می کند، اما خوشبختانه به همت تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی این مساله دیگر دغدغه ما نیست.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.