معاون وزیر بهداشت اعلام کرد کاهش واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده

به گزارش یسکافه معاون توسعه وزارت بهداشت از افزایش ۱۱ درصدی بودجه این وزارتخانه در سال آینده آگاهی داد و اظهار داشت: پیش بینی ما این است سال آینده واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ۲٫۵ میلیارد تومان کم شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر تقوی نژاد در حاشیه یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ما صرفه جویی منابع در سال آینده را مدنظر قرار دادیم؛ چونکه قیمت تمام شده بستری و سرپایی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار داشت: ما ۷ میلیون و ۶ هزار بستری در سال داریم و هزینه بستری هر بیمار بطور متوسط سالیانه به جز دارو حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و هزینه بستری دارو حدود ۴۰۰ هزار تومان است که در نهایت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه بستری هر بیمار می شود.
وی افزود: این هزینه ها از بیمه های پایه و تکمیلی پرداخت می شود و باید توجه داشت ما بازار ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در درمان بیمه های بازرگانی داریم که در سال ۹۷، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از این منابع برای بستری در بیمارستان ها استفاده شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت همین طور اظهار داشت: سیاست های جدید وزارت بهداشت تنها توجه به بهداشت نیست بلکه باید در حوزه آموزش نیز ورود کنیم؛ چونکه ۱۴ تا ۱۶ درصد هزینه بیمارستان ها در حوزه دارو است و هشت درصد هزینه های بیمارستان ها صرف تامین تجهیزات پزشکی می شوند و بطور کلی ۲۲ درصد از هزینه های بیمارستان ها به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می کند.
معاون وزیر بهداشت درباب وضعیت ارز دارو و تجهیزات پزشکی نیز اضافه کرد: ما سال قبل ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص دادیم که با صرفه جویی و پشتیبانی از تولید داخل به ۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و جهت گیری ما به این سمت است که سال آینده ۲.۵ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.
بگفته تقوی نژاد، یکی از مواردی که بین دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت مورد توجه قرار دارد، سقف بیمه سلامت است که در این اجلاس مورد توجه قرار می گیرد. همین طور بودجه سال ۹۹ و جهت گیری در زمینه هزینه کرد آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۹ حوزه سلامت نسبت به سایر دستگاه ها رشد قابل قبولی داشته است، اضافه کرد: بودجه بهداشت و درمان سال آینده نسبت به سال ۹۸، حدود ۱۱ درصد رشد داشته است و صرفه جویی منابع مورد توجه قرار دارد.
او در آخر اشاره کرد: بحث بهداشت و سیاست های مورد تاکید وزیر بهداشت خصوصاً طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و واکسیناسیون و موضوعات مورد بحث در حوزه سیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همین طور درباره شیوه پرداخت تصمیماتی خواهیم گرفت.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.