کروناویروس جدید چند روز نهفته می ماند؟

یسکافه: کرونا ویروس جدید، بیماری است که با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار دیگر سبب نگرانی بین المللی شده ­ است و گفته می شود که ممکنست خاستگاه آن از خفاش باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، با افزایش شیوع کرونا و اعلام وضعیت اضطراری جهانی برای این بیماری از طرف سازمان بهداشت جهانی، بنظر می رسد که لازم است بیشتر درباره این ویروس و علایم بیماری زایی آن اطلاعات کسب نماییم. باید توجه کرد که دوره نهفتگی بیماری ناشی از کرونای جدید، بین دو تا ۱۴ روز (به طور معمول یک هفته) است.

این بیماری اغلب با تب و سرفه و سایر علایم تنفسی بروز می ­کند. البته در این بیماری آبریزش بینی و عطسه کمتر از سایر ویروس ­های تنفسی دیده می شود. در موارد شدید بیماری کرونا ویروس، تنگی نفس ایجاد می ­شود. به ­طور متوسط چهار روز تا بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا ویروس طول کشیده است.

باید توجه کرد که این ویروس در بیشتر موارد علایم بالینی خفیف به وجود می آورد که این امر سبب نشر بیشتر ویروس بوسیله افراد با علایم خفیف می­ شود.

در بین بیماران علامت­ دار، ۸۷ درصد علایم شبه آنفلوانزا و ۱۳ درصد علایم نیز به صورت SARI (بیماری شدید تنفسی تب دار) بوده است که ۸۷ درصد آن، پنومونی (ذات الریه) شدید بوده و ۱۳ درصد آن منجر به بستری در بخش مراقبت ویژه شده است، با کشندگی حدود دو درصد. البته این نکته را باید در نظر داشت که تابحال فقط حدود پنج درصد از بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید شناسایی شده اند. بدین سبب اگر افراد با علایم خفیف که شناسایی نشده­ اند به مخرج کسر اضافه شوند، میزان کشندگی بسیار کمتر خواهد بود. از جانب دیگر میزان کشندگی در میان موارد شدید و منجر به بستری، می ­تواند به بیشتر از ۱۰ درصد برسد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در عین حال تابحال مشخص شده که بیشترین سن مبتلاشدن به این ویروس بین سنین ۱۰ تا ۹۰ سال بوده و از نظر جنس، ۶۷ درصد مبتلایان مرد بوده ­ اند. همین طور اغلب موارد مرگ در میان بیماران بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه ای رخ داده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.