همزمان با روز اهدای خون اعلام شد گروه خونی مثبت ۹۰ درصد ایرانیان

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه در کشور ما حدود ۹۰ درصد از افراد دارای گروه خونی مثبت هستند و ۱۰ درصد هم گروه خون منفی دارند، اظهار داشت: احتیاج به اهدای خون یک نیاز همیشگی است و از هموطنان می خواهیم که اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده و برای اهدای خون به مراکز اهدا رجوع کنند.

دکتر عباس صداقت در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه روز نهم مرداد ماه، سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران است، اظهار داشت: این روز به نام روز ملی اهدای خون در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. این روز را به هموطنان بخصوص به اهداکنندگان مستمر خون که همواره یار و یاور ما در پاسخ به نیاز مراکز درمانی و بیماران نیازمند خون و فرآورده های آن بودند، تبریک می گویم. همینطور این روز را به همه کارکنان سازمان انتقال خون ایران در تمام مراکز که با نهایت تلاش و دلسوزی کوشش می کنند که به نحو احسن ارائه خدمت کنند، تبریک می گویم.
تامین ۶ میلیون واحد خون و فرآورده آن برای بیماران در سال ۱۴۰۰
وی با اعلان اینکه سازمان انتقال خون ایران با حدود ۴۲۰۰ نفر کادر فنی و پرسنل در بیشتر از ۲۰۰ مرکز اهدای خون در سرتاسر کشور وظیفه تأمین خون و فرآورده های مورد نیاز حدود ۹۰۰ بیمارستان دارای بانک خون با بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم را ایفا می کند، اظهار داشت: تا آخر سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۶ میلیون واحد فرآورده خون برای بیماران کشور تأمین شده که مقرر است این رقم تا آخر سال جاری به حداقل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد تا بتواند ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی کشور و بیماران را به خون و فرآورده های آن تأمین کند. سازمان انتقال خون ایران تلاش می کند که هیچ بیمار و درمانگری در کشور بابت تأمین خون و فرآورده های آن دغدغه ای نداشته باشد. در همین مدت در چهار ماه اول سالجاری سازمان انتقال خون ایران توانسته است که شاخص توزیع به درخواست بیمارستانی را از ۹۱ درصد به حدود ۱۰۰ درصد افزایش دهد.
میزان گروههای خون مثبت و منفی در کشور
صداقت درباره وضعیت فراوانی گروههای خونی در کشور، اظهار نمود: در کشور ما حدود ۹۰ درصد از افراد دارای گروه خون مثبت هستند و ۱۰ درصد هم گروه خون منفی دارند. حدود ۳۳ تا ۳۴ درصد از افراد دارای گروه خون مثبت در کشور دارای گروه خونی O مثبت هستند، حدود ۲۷ درصد گروه خون A مثبت، حدود ۲۳ درصد گروه خون B مثبت و حدود هفت درصد گروه خون AB مثبت دارند. همینطور در افراد دارای گروه خونی منفی حدود سه تا چهار درصد گروه خونی O منفی، حدود سه درصد گروه خونی A منفی، حدود دو درصد گروه خونی B منفی و کمتر از یک درصد هم گروه خونی AB منفی دارند.
زنان و مردان چندبار در سال می توانند اهدای خون انجام دهند؟
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، درباره شرایط اهدای خون، اظهار داشت: آقایان سالانه چهار نوبت می توانند خون اهدا کنند، مشروط بر ینکه از آخرین اهدای خون شان حداقل سه ماه گذشته باشد. بانوان هم می توانند سالانه سه بار خون اهدا کنند، مشروط بر این که از آخرین اهدای خون شان حداقل چهار ماه گذشته باشد. اهدای خون مستمر برای سازمان انتقال خون به لحاظ سلامت خون، بسیار اهمیت دارد. به فردی اهداکننده خون مستمر گفته می شود که در خلال ۱۲ ماه گذشته حداقل سابقه دوبار اهدای خون موفق داشته باشد. ازاین رو فردی که طی ۱۲ ماه باردیگر اهدای خون موفق داشته باشد، می تواند کارت اهدای مستمر خویش را دریافت کند.
اهدای خون؛ نیازی همیشگی
صداقت با تاکید بر این که احتیاج به خون و فرآورده های آن نیازی همیشگی است، اظهار داشت: برخی بیماران به خون و فرآورده های آن نیاز مستمر دارند. یکسری از هموطنان مان هم در معرض اعمال جراحی قرار می گیرند و بر این اساس احتیاج به خون و فرآورده های آن دارند. در عین حال بعضی از هموطنان هم متاسفانه در معرض سوانح و حوادث بخصوص حوادث جاده ای قرار می گیرند که به سبب جراحاتی که دارند، نیاز فوری به خون و فرآورده های آن دارند. از طرفی هم خون ماده ای بیولوژیک و زنده است و طول عمر آن محدود است. بطوریکه گلبول های قرمز حدود ۳۰ تا ۳۵ روز، پلاکت ها حدود سه تا پنج روز طول عمر دارند و هیچ جایگزینی هم برای خون و فرآورده های آن وجود ندارد. در نتیجه احتیاج به اهدای خون یک نیاز همیشگی است و از هموطنان می خواهیم که اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده و برای اهدای خون به مراکز اهدا رجوع کنند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.