نظر وزارت بهداشت درباره دستگاه ویروس یاب کرونا

به گزارش یسکافه مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت شبکه آزمایشگاهی کرونا در کشور، درباره دستگاه ویروس یاب کرونا که به تازگی از آن رونمایی شده، اظهار داشت: هر چیزی که بخواهد در سیستم آزمایشگاهی و تشخیصی ما مورد استفاده قرار گیرد، حتما باید از سوی سازمان غذا و دارو تایید گردد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سمیعی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، با اشاره به توسعه شبکه کرونا ویروس های جدید اظهار داشت: با این ظرفیت توانسته ایم تابحال بیشتر از ۳۱۰ هزار آزمایش برای کسانی که به این خدمت نیاز دارند، فراهم نماییم.
وی اضافه کرد: باید توجه کرد که تعداد آزمایشگاه های ما به صورت روزانه افزایش می یابد. بر این اساس امروز ۱۲۶ آزمایشگاه در فهرست خودمان داریم که برخی از آنها هر روز در حال آزمایش هستند و بعضی از آنها در حال آماده باش هستند. در عین حال برخی از آزمایشگاه ها هم در حال ارزیابی مرحله دوم هستند. مرحله اول را دانشگاه ها انجام می دهند که بر مبنای استانداردهای تضمین کیفیت و ایمنی زیستی انجام می شود. در مرحله دوم انستیتو پاستور که رهبری این شبکه را برعهده دارد، این ها را ارزیابی می کنند و اطمینان می دهند که این آزمایشات با کیفیت و سرعت لازم انجام می شود.

به گفته سمیعی، وزارت بهداشت ۷۱ آزمایشگاه در این شبکه دارد و ۴۰ آزمایشگاه هم مربوط به بخش خصوصی است و سایر نهادها هم ۱۵ آزمایشگاه در این مجموعه دارند. در بعضی مجموعه ها مانند نیروهای مسلح تعداد آزمایشگاه هایمان بیشتر است، اما به دلایلی مانند مسائل امنیتی آنها را جزو شبکه خودمان نمی آوریم.

سمیعی تصریح کرد: کسانی که به این آزمایش ها احتیاج دارند، کسانی هستند که با تشخیص اولیه به بیمارستان ها و یا کلینیک های ما در حوزه بهداشت یعنی همان مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته رجوع می کنند. وقتی تشخیص داده می شود که این افراد به آزمایش نیاز دارند، از آنها دو نمونه از انتهای بینی و یا انتهای حلق گرفته شده و در آزمایشگاه مورد آزمایش مولکولی قرار می گیرد. اگر نتیجه مثبت باشد به مرکز اعلام می شود تا اقدامات لازم برای فرد صورت گیرد. در عین حال با اطرافیان بیمار هم ارتباط برقرار شده و آنها هم مورد آزمایش قرار می گیرد. باید توجه کرد که این آزمایش بسیار حساس و دقیق است، اگر یکبار برای فرد دارای علایم منفی شود، باید آزمایش تکرار شود تا مطمئن شویم که فرد مبتلا به کرونا هست یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت بهداشت برای افزایش تست ها، اظهار داشت: وقتی تصمیم گرفتیم از ظرفیت های بخش خصوصی برای این آزمایش استفاده شود، بطور قطع داوطلب ها برای این کار انتخاب شدند که حاضر بودند از ظرفیت های دولتی بهره برده و با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می کنند. بر این اساس بازرسان ما به این آزمایشگاه ها رفته و بررسی می کنند که آیا استانداردهای تضمین کیفی را در بخش تشخیص مولکولی رعایت می کند یا خیر و در عین حال آیا اصول ایمنی زیستی برای عدم آلودگی کارکنان و اطرافیان شان رعایت می شود یا خیر. با تایید این موارد، دانشگاه اعلام می کند که می خواهد از ظرفیت این آزمایشگاه خصوصی استفاده نماید. در این زمان آنها را به انستیتو پاستور ایران معرفی می نماییم و آزمایشات اولیه ای انجام می شود تا بررسی نمایند که آیا این آزمایشگاه ها توانایی تشخیص کرونا را دارند یا نه و وقتی تایید شدند، وارد لیست شده و متناسب با نیاز برایشان نمونه ارسال می شود.

سمیعی با اشاره به اینکه در عین حال تعرفه هم برای این آزمایش ها از همان ابتدا مشخص شد، اظهار داشت: این تعرفه ۱۸.۳ تا ۱۸.۴K تعیین شده است که در بخش خصوصی حدود ۵۰۰ تومان می ود و در بخش دولتی هم کمتر از این است. البته این آزمایشگاه ها مجاز به گرفتن نمونه های سرپایی نیستند. چونکه ما ظرفیت بسیار محدودی داریم، در شرایط تحریم هستیم و آزمایشگاهی که در شبکه ما در حال کار هستند، تحریم را حس می کند. ما هر روز با کمبود یک چیزی مواجهیم و باید آنرا فراهم نماییم. در عین حال کیت های ما مرتبا تغییر می کند و از منابع مختلف تأمین می شود. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی به کمک مان آمده اند. همکاران خوب ما در صنعت تولید کیت های آزمایشگاهی در حال اقدام هستند و به تدریج از ظرفیت های تولید کیت های داخلی استفاده می نماییم، اما فعلا هنوز نیاز داریم که واردات داشته باشیم. چونکه حجم کارمان بالاست.

وی با اشاره به اینکه در این روزها متوجه شدیم که چقدر محققین می توانند موثر باشند، اظهار داشت: به هر حال این ویروس، جدید است و هر روز اطلاعات جدیدی از آن می آیند که باید از این اطلاعات استفاده گردد. تولیدکنندگان که سمت تولید روند، در آینده بسیار کمک کننده خواهند بود. در عین حال گروهی از تأمین کنندگان که زنجیره تأمین را حفظ می کنند و برخی همکاران مان در وزارت بهداشت شبانه روزی کمک می کنند که این زنجیره قطع نشود. در عین حال مهندسینی که این دستگاه ها را در اختیار آزمایشگاه ها قرار می دهند هم بسیار موثر و کمک کننده هستند. همه این موارد که همیشه در روند آزمایشگاه کمک می کردند، حالا بیشتر به چشم می آیند و الان آزمایشگاهیان یک تیم هستند که محققین، مهندسین آزمایشگاه و متخصصین آزمایشگاه و… را دربرمی گیرد.

نحوه شناسایی کیت های کرونایی بی کیفیت

سمیعی در پاسخ به سوالی درباره واردات کیت های آزمایشگاهی و نظارت بر آنها، اظهار داشت: در حالت عادی همواره کشور مقررات و فرآنیدهایی دارد که تلاش می کند که استانداردهایی را رعایت نمایند تا داده های آزمایشگاهی معتبر باشند. ویروس کرونا چند ماهی است که وارد زندگی انسان شده و آنرا به خوبی نمی شناسیم و امکان دارد تغییراتی کند. کسانیکه برای این ویروس کیت تولید می کنند، امکان دارد برخی استانداردها را رعایت نکنند، حال به این افراد، سودجویان را هم اضافه کنید که با ادعاهایی کیت هایشان را وارد سیستم می کنند و طی این مدت با این افراد هم درگیر بوده ایم.

وی اضافه کرد: انستیتو پاستور ایران بعنوان قرارگاهی که این شبکه آزمایشگاهی کرونا را رهبری می کند، با داشتن تیم تحقیق و توسعه وظیفه دارد که کیت های جدید را که معرفی می شود با پروتکل های اضطراری ارزیابی کند و اعلام نماید که چقدر کارایی دارد. خوشبختانه ما از همان ابتدا به کیت های مرجع دسترسی داشتیم و سازمان بهداشت جهانی به خوبی از ما حمایت کرد که کیت های جدید را با آنها مقایسه می نماییم. باید توجه کرد که تا زمانیکه این کیت ها تایید نشوند، وارد سیستم نخواهند شد. البته پس از ورود به سیستم هم امکان دارد گرفتار مشکلاتی شود که ما در زمان ورود به سیستم هم آنها را چک می نماییم. ما کیت هایی داشتیم که از چین، کره و حتی اروپا آمده بود و با دیدن مشکلات شان، همان لحظه از سیستم ما حذف شده اند. در عین حال پروتکل هایی هم وجود دارد که آزمایشگاه های ما موظف به رعایت آنها هستند. آزمایشگاه هر بار باید چک کرده و نتایج شان را بررسی نمایند. انستیتو پاستور چندین هزار نمونه دارد که می تواند بعنوان نمونه های کنترلی به آزمایشگاه ها ارسال کرده و مهارت آزمایشگاه ها را ارزیابی کند که این اقدام را با یکی دو آزمایشگاه شروع کرده ایم و این اقدام را ادامه می دهیم.

سمیعی در پاسخ به سوالی درباره دستگاه ویروس یابی که به تازگی از آن رونمایی شده است، اظهار داشت: از این دستگاه خبر نداریم و آنرا ارزیابی هم نکرده ایم، اما بر مبنای مکانیزم ما هر چیزی که بخواهد در سیستم آزمایشگاهی و تشخیصی ما مورد استفاده قرار گیرد، حتما باید از جانب سازمان غذا و دارو تایید گردد. سازمان غذا و دارو هم یک اداره کل تجهیزات پزشکی دارد که فرایند را از آن جا شروع کرده و تمام اقدامات مربوط به ثبت، مطالعه پرونده و… انجام می شود و اگر نیازمند آزمایش کیفی باشد، به انستیتو پاستور که همچون بهترین ظرفیت های کشور است، رفته و بررسی می شود.

وی تصریح کرد: حال اگر فرایند تایید این دستگاه در وزارت بهداشت آغاز شود، می توانیم درباره آن اظهارنظر نماییم. متخصصین به تدریج درباره آن اظهارنظر می کنند. وزارت بهداشت جز بر مبنای شواهد و ارزیابی های دقیق نمی تواند اظهارنظر کند. هم اکنون هم من اطلاعی درباره این سیستم و نحوه کارش ندارم.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو این را هم اظهار داشت که یکی از دلایلی که توانستیم، آزمایشگاه های کرونایی را به این سرعت افزایش دهیم، این بود که همکاران مان در انستیتو پاستور پیشبینی ها لازم را از قبل درباره خانواده کرونا کرده بودند و از روز اول آمادگی داشتیم.
سمیعی در پاسخ به سوالی درباره دستگاه های مبتنی بر آرتی پی سی آر که در حوزه آزمایشگاهی وارد کشور شده اند، اظهار داشت: ابتدای کار، اصلا کیتی در دنیا و در بازار وجود نداشت. برخورد آزمایشگاهی با این ویروس هم مبتنی بر علم بود و محققین بر مبنای شناختی که بر روی ژنوم ویروس داشتند، روش هایی را عرضه کردند. ازاین رو در ابتدای کار کیتی به نام کیت تشخیص کرونا وجود نداشت. به تدریج تولیدکنندگان بر مبنای پروتکل های سازمان بهداشت جهانی کیت هایی را تولید کردند. این دو دستگاه از کمپانی های بسیار معروفی هستند که می توانند تعداد تست های بسیار زیادی را انجام دهند. شاید در ماه بتوانند میلیون ها تست هم انجام دهند، اما بسیار گران هستند. شرکت تولیدکننده تصمیم گرفته این دستگاه را وارد ایران کند و اقداماتش طی یک ماه آینده انجام می شود و در آینده می توانیم از آن استفاده نماییم.

باید به زندگی با کرونا عادت کنیم
وی اضافه کرد: از طرفی ما تولید داخلی هم داریم. هرچه تولید داخلی بیشتر شود، می توانیم به اتکای تولیدکننده پیش رویم و به تدریج از واردات مان کم نماییم که هم اکنون سیاست ما این است. ما دیگر نمی گوییم دو میلیون کیت می خواهیم، بلکه نیازمان را برای چهار تا شش ماه مشخص کرده و به تدریج بخشی از آنرا وارد کرده و بخشی را از راه تولید داخلی تأمین می نماییم و بالانسی ایجاد می نماییم تا ظرفیت مان را در این عرصه از دست ندهیم. چونکه کرونا بطور قطع به این صورت باقی نمی ماند و باید عادت نماییم که با این موجود زندگی نماییم. درعین حال مقرر است یک فاصله گذاری هوشمند داشته باشیم که به این معنا که بدانیم چگونه از افراد مستعد به مبتلا شدن حمایت و حفاظت کرده و افراد جوان را که بیمار نشده و یا به صورت خفیف مبتلا می شوند، در فضای سالم قرار دهیم تا بتوانند کار و زندگی کنند. باید در این حوزه اقدام نماییم. هم اکنون آزمایش تنها چیزی است که می تواند وضعیت یک فرد را از نظر انتقال ویروس مشخص نماید که داریم بر روی آن کار می نماییم.
سمیعی با اشاره به اینکه انرژی سایر کشورها بیشتر صرف قرنطینه کامل شده است، اظهار نمود: با شرایط خاصی که داریم و با عنایت به این که بیماری زودتر وارد ایران شده است، امکان دارد بتوانیم در بعضی مناطق مان با به دست آوردن تصویری از وضعیت بیماری و انتقال آن و وضعیت ایمنی مردم آنجا، این فاصله گذاری هوشمند را بهتر و سریع تر انجام دهیم. هم اکنون فکر می نماییم می توانیم بر مبنای اطلاعات بالینی، اطلاعات اپیدمیولوژیک، تست ها مولکولی برای تشخیص ویروس و تست های سرولوژیک برای تکمیل تصویر بیماری و وضعیت مواجهه افراد با ویروس، تصویری کلی برای جامعه ایجاد نماییم.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو اظهار داشت: هم اکنون استاندارد ما برای پاسخگویی به تست کرونا، ۴۸ ساعته است. البته امکان دارد مراجعات سرپایی افزایش یابد و بر این اساس معلوم نیست که این افزایش چه ظرفیتی را از آزمایشگاه می گیرد. اگر فردی مثبت شود، اطلاعات مان را از اطرافیان فرد تکمیل کرده و ظرفیت های آزمایشگاهی به سمت بررسی وضعیت اطرافیان می رود. البته همچنان زمان ما برای پاسخگویی ۴۸ ساعت است. حال امکان دارد آزمایشگاهی گرفتار مشکل شود و بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد. بر این اساس از دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرده ایم که یک برنامه اضطراری داشته باشند تا اگر یک آزمایشگاه گرفتار مشکل شد، نمونه ها را به آزمایشگاه دیگری منتقل کنند. آزمایشگاهی هم که گرفتار مشکل می شوند حتما باید به افرادی که آزمایش داده اند، اعلام کند.

کرونا ظرفیت تشخیص مولکولی تخصصی را توسعه داد
سمیعی درباره کیفیت تست های تشخیص کرونای ایرانی، اظهار نمود: کیت ها باید ۹۰ تا ۹۵ درصد از نظر نتیجه باید با کیت های مرجع که سازمان بهداشتی جهانی در اختیار قرار داده است، مطابقت داشته باشند تا مجوز استفاده بگیرد و وارد بازار شوند. باید توجه کرد که به علت تعداد بالای نمونه آزمایشگاه ها به سرعت عملکرد کیت ها را تشخیص می دهند و همه این آزمایشگاه ها خبره شدند. ما هیچگاه تا به این اندازه کار تشخیص مولکولی تخصصی در کشور انجام نداده بودیم و بعد از بحران کرونا ظرفیت بزرگی خواهیم داشت.

اشتباه اروپایی ها درباره تست های سریع سرولوژی کرونا
سمیعی درباره کیت های سرولوژی یا رپید تست مبتنی بر آنتی بادی هم اظهار نمود: تست های زیادی منطبق بر آنتی بادی که چینی ها تولید کرده بودند، وارد بازار شد و اروپایی ها فریب ادعاهای تولیدکنندگان کیت ها را خوردند. به صورتی که کشوری مانند انگلستان که استاندارهای بالایی دارد و باور ایمنی گله ای را داشت، کیت های سریع را که به سرعت با یک قطره خون ابتلای فرد را مشخص می کند، از چین خریداری وتست ها را از راه اینترنت، داروخانه و سوپرمارکت به فروش رساندند، اما در کمتر از دو هفته عذرخواهی و اعلام نمودند اشتباه بزرگی کردیم؛ چون که مثبت ومنفی را نتوانستن تمایز دهند. بعد از آن به سمت تشخیص مولکولی رفتند و می خواهند به روزانه ۱۰۰ هزار تست مولکولی برسند. در عین حال کشوری که می خواست هزینه کمی صرف کند و مردم به تدریج مبتلا و ایمن شوند، متوجه اشتباه خود شد و جمهوری چک هم موازی با تست های مولکولی تست آنتی بادی سریع را آزمایش کرد، اما متوجه شدند که این تست ها در ۸۰ درصد موارد نتیجه درست نمی دهد؛ چون که تا سه هفته طول می کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود، در اسپانیا هم ۳۰ درصد اشتباه داشتند.
فروش رپید تست های چینی در مترو!
وی افزود: بیشتر سیاستمداران دنبال این تست های سریع هستند؛ چون که می خواهند به سرعت افراد را تست و مبتلا بودن را مشخص کنند تا افراد به سرعت به محل کار بروند. وزارت بهداشت کشورمان در این حوزه خیلی خوب عمل کرده است، اما متاسفانه این کیت ها از چین وارد بازار شد و حتی در مترو دیده شده که این تست ها را می فروشند و متاسفانه در بعضی آزمایشگاه ها هم از این تست ها استفاده شد. برخی این تست ها را برای منافع خود انجام دادند. در عین حال تولیدکنندگان هم به سمت تولید این تست های مبتنی بر آنتی بادی یا سرولوژیک رفتند و الان ما از این تست ها استفاده می نماییم اما استفاده از این تست ها محدود است و دریافتیم نمی توان برای تعیین تکلیف ابتلای فرد از آن بهره برد.
سمیعی اضافه کرد: ما می توانیم در کنار تشخیص مولکولی و علایم بالینی از این تست های سرولوژی استفاده نماییم و اگر بخواهیم نگاه از بالا داشته باشیم، تست های سرولوژی کمک کننده خواهد بود و با این تست ها می توان تصویر ابتلای افراد در یک شهر را ترسیم کرد. تست های سرولوژی برای ترسیم تصویر اپیدمی و انتشار کرونا در کشور یا هر شهر موثر است و اگر در شهری درصد زیادی از مردم آنتی بادی داشته باشند، می توان به مردم گفت می توانید با رعایت برخی دستورالعمل ها از منزل خارج شوید و کار کنید اما نمی توان ابتلای فرد را با این تست ها تعیین تکلیف کرد.
سمیعی درباره صادرات کیت تشخیص کرونا به کشورهای منطقه و همسایه، اظهار داشت: خیلی از کشورهای دنیا سیستم آزمایشگاهی ندارند و به ما درخواست هایی داده شده است تا کیت های تشخیص کرونا را صادر نماییم. درخواست هایی به دست تولیدکنندگان و وزارت بهداشت رسیده است و ما در آزمایشگاه وظیفه عرضه خدمت را داریم، اما مسلما نیاز کشور و مردم در اولویت قرار دارد. البته هیچ وقت نسبت به نیاز کشورهای منطقه و دوست بی پاسخ نبودیم و در این مورد خاص تنها بحث مردم ما نیست؛ چون که بحث سلامت بشر مطرح است. اگر در کشورهای منطقه گرفتاری ایجاد شود، این گرفتاری ها می تواند دامن ما را هم بگیرد و همان قدر نسبت به سلامت مردم خود حساس هستیم همین میزان باید به مردم کشورهای منطقه بخصوص همسایه هایمان حساس باشیم.

انجام روزانه ۱۰ هزار تست کرونا در کشور
سمیعی به میزان تست روزانه کرونا در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: ما حالا روزانه ۱۰ هزار تست انجام می دهیم. فکر می نماییم گام به گام می توانیم این ظرفیت را به ۲۰ هزار تست برسانیم. علت اینکه سراغ بخش خصوصی رفتیم هم این بود که ظرفیت ها را افزایش دهیم و به فکر زمانی باشیم که مردم بخواهند به زندگی عادی بازگردند. در عین حال امکان دارد در آینده تست سرپایی در بخش خصوصی صورت گیرد. البته هم اکنون همه دستورالعمل ها می گویند فرد بدون علامت نیازی به تست ندارد، اما در بعضی مشاغل خاص مثل پزشکان و پرستاران و فعالان روی سکوهای نفت امکان دارد احتیاج به غربالگری سرپایی داشته باشند، اما باید توجه داشت که امکان دارد فرد چند ساعت پس از تست غربالگری هم آلوده شود. ازاین رو باید انجام تست این مشاغل بحث و بررسی شود. بر این اساس به تغییر شیفت و دستگاه نیاز داریم تا با سرعت بیشتری میزان تست ها را افزایش دهیم.
تست پنهانی کرونا در منزل و آزمایشگاه های خصوصی
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره آزمایش های پنهانی در آزمایشگاه های خصوصی، اظهار نمود: سازمان تعزیرات با آزمایشگاه های بخش خصوصی که به بهانه های مختلف و با هزینه های بالا تست می گیرند، برخورد می کند و به شکایات رسیدگی می نماییم. البته ما به دنبال ایجاد بی اعتمادی بین آزمایشگاه ها و مردم نیستیم بخصوص اینکه فردا روز آزمایشگاهیان است،، اما باید توجه داشت بزرگترین خطری که تست پنهانی در منزل یا آزمایشگاه می تواند به دنبال داشته باشد، این است که اگر نتیجه تست فقط برای فرد مشخص شود، می تواند قطع زنجیره انتقال را با مشکل مواجه کند و امکان دارد فرد مثبت دیگران را آلوده کند؛ چون که نتیجه خویش را مخفی کرده است. از طرفی امکان دارد از تست بی کیفیت استفاده و نتیجه منفی غلط داده شود. در حالیکه فرد آلوده بوده است و این فرد دیگران را آلوده کند.
سمیعی تصریح کرد: عمده حجم آزمایش ها حالا در بخش دولتی انجام می شود و بخش خصوصی می تواند مطابق دستورالعمل با وزارت بهداشت همکاری کند؛ چون که ما در تحریم هستیم و درخواست داریم که آزمایشگاه هایی که ظرفیت تشخیص کووید ۱۹ دارند، ظرفیت و توانایی خویش را صرف منافع شخصی نکنند و به بسیج ملی مقابله با کرونا بپیوندند.
سمیعی در پاسخ به سوالی درباره کاهش میزان رجوع مردم به آزمایشگاه ها و ضربه اقتصادی به نظام آزمایشگاهی کشور، اظهار داشت: آزمایشگاه ها هم از کسب و کارهایی هستند که بعد از انتشار کرونا صدمه دیده اند؛ چون که آزمایش در گذشته ارزان بود. البته حالا هم ارزان است، اما مردم کمتر به آزمایشگاه ها رجوع می کنند و حتی امکان دارد احتیاج به انجام آزمایش داشته باشند، اما به علت ترس از مبتلا شدن و رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی به آزمایشگاه رجوع نمی کنند. این مورد سبب شده است آزمایشگاه ها صدمه جدی اقتصادی ببینند؛ چون که نمی توانند پرسنل را اخراج کنند و باید حقوق آنها را پرداخت کنند، انجمن ها به مسؤلان کشوری نامه نوشتند و مبحث را گزارش کردند و باید از آزمایشگاه ها حمایت شود تا شبکه آزمایشگاهی کشور صدمه نبیند.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو، در پاسخ به سوالی درباره استفاده از کیت های تشخیص کرونای ایرانی، اظهار داشت: هم اکنون هم در بخش خصوصی که با شبکه آزمایشگاهی ما کار می کند و هم در بخش دولتی از کیت های تولید داخلی هم استفاده می شود که همه کنترل ها در دو مرحله بر روی آنها انجام می شود. ازاین رو اگر اشکال هم پیدا کنند، آزمایشگاه ها فورا مصرف شان را متوقف می کنند به ما اطلاع می دهند. تابحال گزارشی از خرابی کیت های تولید داخل ندیده ام.
وی اضافه کرد: در عین حال از ابتدا مقداری کیت اروپایی داشتیم، اما حالا برخی کشورهای اروپایی صادرات شان را به علت نیاز خودشان متوقف کرده اند. البته چین از بحران رد شده و ظرفیت بزرگی در زمینه تولید کیت دارد. بر همین مبنا برخی از کیت های ما که در کشور استفاده می شود، کیت های چینی هستند. منتها کیت های چینی هستند که اعتبار و تاییدیه خود دولت چین را دارد. درحالیکه همه کیت های چینی همچون رپید تست ها از ۷۰ نوع فقط چهار یا پنج نوع شان مجوز داشتند و اجازه صادرات هم ندارند؛ چونکه آبروی سیستم آزمایشگاهی چین را بردند و چین در این حوزه مداخله کرد. در عین حال کیت های معتبر کره ای را هم داریم. از سمت اروپا یا کیت ها را صادر نمی کنند و یا قیمت هایشان بسیار گران است. بعنوان مثال اسپانیا به محض ورود کرونا به کشورش، خروج کیت را ممنوع کرد. از آنجایی که این کشورها منابع روتین ما بودند، گرفتار مشکل شدیم اما داریم تلاش می نماییم که منابع بهتری پیدا نماییم. کیت های تولید داخلی هم با کیفیت هستند و بخشی از بازار را در اختیار دارند. عمده کیت هایی که استفاده می نماییم، کیت های معتبر چینی هستند که مشمول کنترل های اولیه و مستمر هستند.
سمیعی تصریح کرد: روش تشخیص کرونا، به روش پان کرونا که از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی بود، از پنج و ششم بهمن ماه در ایران امکان پذیر بوده است. بر همین مبنا نمونه ها آمد و نمونه هایی که از قم برای ما ارسال شد، نخستین نمونه های مثبتی بود که شناسایی کردیم. آخر هفته اول بهمن ماه در انستیتو پاستور امکان تشخیص کرونا را به روش پان کرونا داشتیم. از تاریخ حدود ۲۰ اسفند کیت تشخیص اختصاصی کرونا ویروس جدید را که ساخت انگلستان بود در کشور داشتیم و بعد سازمان بهداشت جهانی کیت هایی را در اختیار ما قرار داد.
وی درباره دستگاه های جدید تشخیص کرونا که می تواند عرضه پاسخ را سرعت بخشد، اظهار داشت: این دستگاه ها می تواند یک روزه پاسخ را عرضه نماید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.