کنترل HIV در بحبوحه کرونا به روایت وزیر بهداشت

وزیر بهداشت ضمن اشاره به بحران کرونا، اظهار داشت: بعنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران متعهد می شوم، اجازه ندهم کوچکترین توقفی در عرضه خدمات در ارتباط با اچ آی وی و کیفیت و کمیت آنها در کشور رخ دهد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در پیامی به مناسبت روز جهانی آورده است: « نظام سلامت جهان، امروز در یک وضعیت غیر قابل پیشبینی و در حال تغییر دائمی و سریع به سر می برد. از یک سو همه توجهات در همه گیری کووید ۱۹ و تأثیر آن بر سلامت مردم و زندگی و معیشت آنها متمرکز و از طرفی بقیه خدمات سلامت بر مبنای رویکردهای عدالت محور تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته است که همچون بارزترین آنها می توان به همه گیری اچ آی وی اشاره نمود.

تجربه جهانی ۴۰ سال گذشته به ما آموخته است، پاسخ به همه گیری اچ آی وی نیازمند همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک است که می تواند ترسیم کننده مسیر پیش روی ما باشد. این امر مستلزم آن است که این همبستگی و مسئولیت مشترک روزبروز بیشتر گسترش یابد تا اطمینان حاصل شود نظام های سلامت آنقدر توانا شده اند که امکان آموزش، پیشگیری، دسترسی به تست های تشخیصی، داروهای درمان و سایر نیازهای تخصصی کسانی که در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار داشته یا مبتلای به آن هستند، به صورت عادلانه در دسترس آنها و سایر آحاد مردم قرار گیرد تا از آثار منفی عفونت اچ آی وی در سلامت و معیشت مردم کاسته و گام بسیار مهم برای بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، برداشته شود. هر چند تلاشهای قریب به ۴۰ سال گذشته در این همه گیری شاهد دستاوردهای شگرف و توفیق فراوان بوده، اما باید اعتراف کرد که هنوز چالش های فراوان پیش روی نظام سلامت جهان و جامعه بشری قرار دارد.

۴۰ سال پاسخگویی به همه گیری اچ آی وی، درس آموخته های ارزشمندی در رویکردهای عدالت محور و اطمینان از پاسخ دهی موثر و مناسب به همه گیری برای ما داشته است. ما آموختیم پاسخی می تواند در عرصه کشور و جهان، اثربخش باشد که رویکرد عدالت محور، جامعه محور، دانش محور، آگاهانه و با ملاحظه شرایط فرهنگی و اعتقادی جامعه، اعتماد و مهربانی و با اولویت قرار دادن افرادی که در معرض بیشترین خطر مبتلا شدن قرار دارند، طراحی و به اجرا گذاشته شده باشد. پاسخی که یک رکن اساسی آن توانمندسازی افراد در معرض ابتلا، مبتلایان و خانواده های آنها در جهت محافظت از خود در مقابل این ویروس و همینطور ایجاد اعتماد در میان جوامع، دولت و سایر ارکان نظام باشد.

مایلم به اطلاع همگان برسانم روز جهانی ایدز امسال برای ما معنای ویژه ای پیدا کرده است. آئین نامه پیشگیری و منع تبعیض ضد اشخاصی که با اچ آی وی زندگی می کنند، توسط مسئولین آگاه و با درایت وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به کلیه مراکز عرضه کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ می شود.

همچنین مقرر است، لایحه قانونی پیشگیری و کنترل اچ آی وی با امضای مشترک وزیر محترم دادگستری و همینطور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم مجلس محترم شود. دسترسی به کلیه خدمات پیشگیری و درمان همچون تست های تشخیصی، دارو، خدمات پیشگیری، خدمات کاهش آسیب، مراقبت از سلامت روان و توسعه آزمایشگاه های تشخیصی تخصصی پیشرفته در اختیار این بیماران قرار گرفته و در سرتاسر کشور قابل دسترسی است.

ما اطمینان داریم آنچه تابحال انجام داده ایم برای آخر دادن به همه گیری ایدز نه تنها گرفتار انحراف نشده و به علت همه گیری کووید ۱۹ عقب نشینی نکرده است، بلکه با قوت تمام هرچه بیشتر به پیش می رود و دولت جمهوری اسلامی ایران ذره ای از تلاشهای همه جانبه خود برای آخر دادن به این همه گیری دست بر نداشته است.

اقدامات انجام شده در برنامه اچ آی وی به محض شروع پاندمی کووید ۱۹ به شرح زیر صورت گرفته است؛

ما دستورالعمل های مراقبت و درمان و توزیع داروی اچ آی وی را مورد تجدید نظر قرار دادیم.

نهایت تلاش صورت گرفت تا آنجا که امکان دارد خدمات آنلاین جایگزین خدمات حضوری شود. به شرط آنکه صدمه ای متوجه این برنامه نشود و نهایت رضایت کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند و خانواده های آنها را فراهم آورد.

متون آموزشی تحت عنوان “آنچه افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند؛ در مورد کووید ۱۹ باید بدانند”، از راه شبکه های مجازی به صورت مرتب در دسترس آنان قرار گرفت.

ارزیابی بین المللی که در ارتباط با اوج بحران کرونا برای اچ آی وی صورت گرفت، نشان داد ۹۸ درصد کسانی که با اچ آی وی زندگی می کردند، دسترسی به دارو برای حداقل یک ماه را در کشور ما داشتند، ۷۱ درصد دسترسی به ماسک، ۸۱ درصد دسترسی به محلول های ضدعفونی کننده و ۹۱ درصد به اقلام کاهش صدمه دسترسی داشتند.

در یک بررسی در دو شهر بزرگ تهران و اصفهان بر روی ۱۲۷۶ نفر نشان داد فقط ۲۶ نفر مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند. هرچند این بررسی کماکان ادامه دارد، اما آمار نشان دهنده آن است که تا چه اندازه میزان آگاهی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و خانواده های آنها در این حوزه بالاست.

خوشبختانه با تلاشهای فراوان کیت تشخیص سریع اچ آی وی در سرتاسر کشور در دسترس قرار گرفته است.

یکی از مهمترین ارکان توفیق برنامه اچ آی وی در کشور همکاری و هماهنگی روزافزون با سازمان های بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد و بهره گیری از توانمندی های علمی و فنی آنها در این مدت است.

کماکان چالش اول برنامه اچ آی وی برای ما، همه گیری کووید ۱۹ و گسترش روزافزون آن در سرتاسر جهان است که ناخواسته خیلی از عرصه های مبارزه با اچ آی وی در کشور را تحت تأثیر قرار داد. امیدوارم تحت هیچ شرایطی برنامه اچ آی وی از جانب کووید ۱۹ مورد تهدید واقع نشود و اینجانب بعنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران متعهد می شوم، اجازه ندهم کوچکترین توقفی در عرضه این خدمات و کیفیت و کمیت آنها در کشور رخ دهد.»

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.