در نشست کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا مطرح شد آغاز صادرات سامانه هوشمند تشخیص کرونا ساخت ایران به هند

یسکافه: دبیر هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام و رئیس کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا از رسانه ها خواست مراحل ساخت دارو و واکسن ایرانی ویروس کرونا را پیگیری کنند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، هفتمین نشست کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا که امروز یکشنبه به ریاست «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت و دبیر هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، به موضوع «وضعیت کسب و کارهای دیجیتالی در روزهای کرونا» اختصاص داشت.

دکتر آقامحمدی در این جلسه از رسانه ها خواست موضوع اقتصاد پساکرونا را جدی بگیرند و ابعاد و نتایج مختلف آنرا در سطح کشور و جهان دنبال کنند.

وی اظهار داشت: کرونا تاثیرات شگرفی در حوزه پزشکی، فناوری، اقتصاد و دیگر زوایای جامعه گذاشته و سبک زندگی مردم را به شکلی برگشت ناپذیر تغییر داده است.

آقا محمدی دراین زمینه ضرورت آگاهی افکار عمومی ایران و جهان از پیشرفتهای پزشکی ایران را اشاره کرد و اظهارداشت: وقتی در آمریکا و برخی کشورها شاهد می باشیم رئیس جمهوری آن هر روز از برنامه های ساخت واکسن کرونا سخن می گوید، چه منطقی دارد که ما در ایران از اقدامات انجام شده در حوزه ساخت واکسن و داروهای درمان بیماری کرونا به مردم اطلاع رسانی نکنیم.

وی اضافه کرد: اتفاقا ما پیشرفتهای خوبی در این حوزه داشته ایم و آگاهی مردم از آنها می تواند هم برای جامعه امیدبخش باشد و هم به مشوقی برای تداوم کارهای علمی و آزمایشگاهی در کشور تبدیل گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلان اینکه علم پزشکی در دنیا در حال تغییرات جدی و پایه ای است، اشاره کرد: ایران در حوزه پزشکی ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی دارد و رسانه ها باید به تحقق این ظرفیتها و بهره گیری درست از آنها در حوزه های مختلف کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه پزشکی باید به سمت بهره گیری از فناوری های روز و ارتباطات آنلاین پیش برویم، اظهار داشت: باید نسخه های الکترونیکی، تله مدیسین و درمان الکترونیکی در کشور جا بیفتد و از این ظرفیت ها برای مردم استفاده گردد.

آقامحمدی اشاره کرد: بیماری کرونا به پیشرفتهای چشم گیر دنیای دیجیتال کمک کرده و امروزه بر سبک زندگی، سبک اقتصاد، سبک اداره کشور و دیگر عرصه های اجتماعی تاثیر گذاشته است.

رییس کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا از رسانه ها خواست این تحولات و برنامه های دولت را دراین زمینه با جدیت پیگیری کنند و «پیام آوران نهضت تحول و شفافیت » در ایران باشند.

«مهدی محمدی» دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه، گزارش مشروحی از اقدامات و دستاوردهای این مجموعه در زمینه کمک به شرکتهای دانش بنیان در عرصه های مختلف به ویژه در روزهای همه گیری بیماری کرونا ارائه کرد.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا همانند تیغ دو لبیه در عرصه اقتصاد بوده که به زیان برخی کسب و کارهای دیجیتال و به نفع برخی دیگر عمل کرده است و در چنین شرایطی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشیده است با طرحها و برنامه هایی نظیر پویش کرونا پلاس و پشتیبانی از کسب و کارهای لطمه دیده، به همه شرکتهای دانش بنیان کمک نماید.

محمدی اضافه کرد: در صورتیکه شیوع بیماری کرونا سبب پیشرفت چشم گیر مشاغلی نظیر هوش مصنوعی، آموزش آنلاین، سرگرمی، کسب و کارهای دیجیتال و حوزه استارتاپ ها شده اما در عین حال، برخی شرکتها که در زمینه حمل و نقل، گردشگری و غذای آماده فعال می باشند، زیانهای جدی دیده اند.

وی با اعلان اینکه پدیده ای مانند کرونا به صورت توأمان دارای فرصت و تهدید است، تصریح کرد: در چنین شرایطی، باید ارزیابی دقیقی از اوضاع اقتصادی کشور داشته باشیم و برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت، از فرصتهای کرونا بخوبی بهره بگیریم.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی اظهار داشت: باید کاری نماییم که افراد بیکار شده بتوانند در کسب و کارهایی که رونق گرفته اند، جذب شده و فعالیت کنند. برای همین، باید روی حوزه استارتاپ ها و آموزش های آنلاین که ظرفیت کارآفرینی دارند، بیشتر تمرکز نماییم و با تسهیل سازی در این عرصه به تقویت این بخش ها بپردازیم.

محمدی با تشریح برنامه های موجود در زمینه پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه درمان در کشور اظهار داشت: با همکاری دو دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، پروژه های مهمی را در حوزه هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت های آن در تشخیص بیماری کرونا بدون نیاز به پزشک متخصص تعریف کرده ایم که تا امروز پروژه دانشگاه شریف حدودا به انتها رسیده و در حال خدمات رسانی در کشور است.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند (اپلیکیشن) تشخیص کووید – ۱۹ موسوم به «آی مد» که توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده و قادر به تشخیص سریع و درست ابتلای فرد به بیماری کرونا است، هم اکنون، وارد حوزه صادرات شده و در چندین بیمارستان در کشور هند از آن استفاده می شود.

محمدی اشاره کرد: باید به سمتی حرکت نماییم که اقتصاد دانش بنیان در کشور پا بگیرد و بتوانیم از همین ظرفیت کرونا بعنوان بستری برای رشد و توسعه اقتصادی بهره بگیریم.

«پرویز کرمی» دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به شرکت صدها شرکت دانش بنیان ایرانی در چالش «کروناپلاس» اظهار داشت که تابحال بیش از ۲۳۷ شرکت که در این پویش حضور یافته اند، تایید شده و ۱۳۰ شرکت نیز تسهیلات حمایتی دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: در این پویش استارتاپ های فعال در ۹ حوزه آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه های آنلاین و ایده و ابتکارات مورد حمایت قرار می گیرند.
کرمی، همپوشانی و همکاری مشترک شرکتهای دانش بنیان در حوزه فعالیت خود را یکی از دستاوردهای مهم پویش کروناپلاس برشمرد.

در ادامه این جلسه، خانم «مشکات اسدی» مشاور توانمند سازی اجتماعی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارشی از اقدامات این سازمان در چهار حوزه فناوری های ارتباطی، فناوری های پایش و کنترل، عرضه محصولات و خدمات و پشتیبانی از کسب و کارهای لطمه دیده در روزهای شیوع بیماری کرونا ارائه کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت کرونا به دستور وزیر کشور و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی بمنظور تقویت ابعاد اطلاع رسانی و پاسخگوئی دستگاه ها در عرصه تقویت توان تولیدی و خودکفایی کشور در روند مبارزه با بیماری کرونا و ظرفیت سازی مناسب رسانه ای دراین زمینه تشکیل شده و تابحال هفت نشست را به صورت هفتگی با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار کرده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.