رشد صعودی مرگ و کرونا در بوشهر

به گزارش یسکافه بوشهر در دو هفته اخیر آمار مبتلا شدن به کرونا در استان بوشهر روند صعودی داشته و این افزایش آمار مبتلا شدن منجر به افزایش مرگ و میر شده تا جایی که آمار مرگ و میر ثبت شده بر اثر کرونا طی ۳ هفته اخیر بیشتر از ۳ ماهه ابتدایی اپیدمی است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شهرستان های بوشهر و عسلویه از نظر بستری در خرداد ماه در محدوده قرمز و دیلم و کنگان در سطح اخطار هستند، همین طور ۴ شهرستان دیگر (دشتستان، جم، تنگستان، دشتی، دیّر، گناوه) هم باتوجه به آمارهای موجود قرمز خواهند شد. با این حساب شرایط کنونی استان بوشهر از سطح اخطار گذشته و به بحران تبدیل می شود.

اوج بیماری پشت سر گذاشته نشده است
سعید کشمیری در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کرونا تا دو سال آینده با ما خواهد بود و معین نیست این پاندمی تا چه زمانی ادامه داشته باشد، اظهار داشت: شرایط به نحوی است که آن طور که مردم فکر می کنند تابحال اوج بیماری پشت سر گذاشته نشده است.
وی اضافه کرد: استان بوشهر تا مدت ها در میان استان های با بروز کم بوده و باتوجه به روند افزایشی بیماری اخیرا این استان وارد استان های با بروز متوسط شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه روند شیوع این ویروس در استان بوشهر افزایشی و در حد اخطار است، اشاره کرد: الگوی انتقال در استان تا سه هفته پیش به صورت خوشه ای بوده اما امروز این فرم تغییر و به سطح جامعه رسیده و در شرایطی ناگزیر به برخی محدودیت های اجتماعی خواهیم بود.

بوشهر در بازوی بالا رونده منحنی اپیدمی
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر افزود: با افزایش روند بیماری در استان بوشهر از اوایل خرداد شمار بستری در بیمارستان ها افزایش یافته به نحوی که از میانگین پنج مورد بستری در اردیبهشت ماه امروز این آمار به ۳۰ مورد بستری رسیده است. بوشهر در بازوی بالا رونده منحنی اپیدمی قرار دارد ولی هنوز به اوج خود نرسیده و موارد مرگ هم در هفته مربوط به موارد ابتلای حداقل دو هفته قبل بوده است.
کشمیری تصریح کرد: در سه ماه نخست اپیدمی ۱۳ مرگ ناشی از مبتلا شدن به ویروس کرونا در این استان ثبت گردید این در حالیست که در سه هفته اول خرداد با افزایش روند شیوع بیماری ۱۴ مرگ در استان به ثبت رسیده است.

آزمایشگاه های تشخیصی کرونا پاسخگوی حجم کار نیستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: بااینکه قسمتی از افزایش موارد بیماری در استان ناشی از بیماریابی بهتر و بیشتر بوده و ممکنست با ادامه روند مبتلا شدن با افزایش روند مرگ روبرو شویم اما این افزایش بیشتر به سبب رعایت نکردن اصول فاصله گذاری اجتماعی است که منجر به افزایش انتقال بیماری، تعداد بستری و مرگ در افراد پرخطر خواهد شد.
دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: شهرستان های بوشهر و عسلویه از نظر بستری در خرداد ماه در محدوده قرمز و دیلم و کنگان اخطار و چهار شهرستان دیگر هم باتوجه به آمارها قرمز خواهند شد. در زمان حاضر با وجود فعالیت ۲ آزمایشگاه تشخیصی کرونا در استان بوشهر اما حجم کار به اندازه ای است که کارکنان آن به صورت سه شیفت مشغول به فعالیت بوده اما پاسخگو نیستند. اولویت ما بیماران بستری، بیماران علامت دار سرپایی و بیماران پرخطر و بعد سایر افراد هستند.

به هر شکل ممکن باید تجمعات و تماس ها کم شود
این در حالی است که عبدالمحمد خواجه ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم هفته گذشته درباره کنترل اپیدمی عنوان کرد: زمانی می توان اپیدمی را کنترل کرد که بیمار را سریعاً پیدا نماییم، ایزوله نماییم، مردم در تماس نباشند و ارتباطات محدود باشد تا بشود بیماری را کنترل کرد. تمام سیستم بهداشت فرسوده شده است که بتواند جلوی این قضیه را بگیرد.
وی با اعلان اینکه رشد بیماری کووید ۱۹ انفجاری است، به ایسنا اظهار داشت: باید از گردش ویروس جلوگیری شود و با PCR و آزمایشگاه نمی توانید جلوی گردش ویروس را بگیرید، آنچه لازم است کاهش تماس ها و تجمعات و تا یک مدت فاصله گذاری شدید اجتماعی است نه آنچه الان نامش را فاصله گذاری گذاشته ایم. اشتباه مردم این است که فکر می کنند روند افزایش این بیماری خطی است، اینگونه نیست. بلکه رشد این بیماری انفجاری و تصاعدی بوده و در یک مرحله ای رو به جلو می رود و ممکنست یکباره انفجار بیماری رخ دهد. چند هفته است که من می گویم باید یک شوک به این مرحله صعودی وارد نماییم، باید یک هفته تجمع مردم را به نحوی کاهش دهیم، به هر شکلی که می شود باید تجمعات و تماس ها کم شود که این شوک وارد شود. اما این شوک وارد نمی گردد و می بینیم که روند افزایش مبتلایان چگونه است.

فرض را بر این بگذاریم که همه افراد آلوده هستند
به گفته خواجه ئیان ما باید کاری نماییم تا از شدت بیماری و رسیدن به بحران جلوگیری نماییم چونکه اگر موارد به بستری و بیمارستان برسد آن زمان هزینه خیلی سنگین خواهد شد. از قبل شروع بیماری سعی کردیم که بوسیله مرزها وارد کشور نشود و بعد وارد استان نشود و پس از ورود بیماری، با افزایش مراکز بیماریابی سعی کردیم که مریض ها را در همان ابتدا شناسایی نماییم اما در کنار این کارهای ما باید یک سری تمهیدات دیگر هم اندیشیده میشد، مثلا فاصله گذاری اجتماعی باید باشد و اگر قرار باشد از آن سو مرتباً تعداد افراد بیمار زیاد شود و ما از این سو بیماریابی نماییم این کمکی نمی کند.
وی می گوید باید در سیر اپیدمی توجه داشته باشیم که در هر شرایطی، چه منفی و یا مثبت باشیم، چه جواب آزمایشمان آمده باشد یا نیامده باشد فرض را بر این بگذاریم افرادی که در تماس با ما هستند آلوده هستند و تمام جوانب ایمنی و بهداشت را لحاظ بکنیم، همین! یعنی این آمار دیگر برای من مد نظر نیست، چونکه می دانم که در جامعه چه خبر است. به این آمار نمی گردد تکیه کرد، زمانی آمار اهمیت داشت که ۳ نفر بود و به ۶ نفر می رسید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.