تصورات غلطی که درباره روش های جلوگیری از کرونا وجود دارد

به گزارش یسکافه البرز متخصص ویروس شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت:  مصرف سیر و آنتی بیوتیک در جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا تاثیری ندارد.

حمید رضا مژگانی در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن، ویروس کرونا را از بین می برد، اظهار نمود: اسپری کردن الکل یا کلر ویروس هایی را که قبلاً به بدن وارد شده نابود نمی کند.

وی با اعلان اینکه اسپری کردن چنین موادی می تواند به غشاء مخاطی (چشم ها یا دهان) صدمه برساند، افزود: آگاه باشید که هم الکل و هم کلر می تواند برای ضدعفونی کردن سطوح مفید باشد، اما باید مطابق دستورالعمل های مناسب استفاده شوند.

وی همینطور با اشاره به اینکه مطالب انتشار یافته در فضای مجازی در خصوص اینکه واکسن سینه پهلو (ذات الریه) می تواند افراد را در مقابله ویروس کرونا ایمن کند صحت ندارند، اضافه کرد: واکسن سینه پهلو، واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع ب نمی توانند از کرونا ویروس جدید پیشگیری کنند.

این متخصص ویروس شناسی توضیح داد: ویروس کرونا ویروس جدید و متفاوتی است و واکسن مربوط به خودش را می خواهد. محققان در حال تهیه واکسنی برای مقابله با آن هستند و سازمان بهداشت جهانی از این تلاش ها حمایت می کند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا شستشوی مداوم بینی با محلول نمک می تواند از مبتلا شدن به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند، اظهار داشت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مداوم بینی با محلول نمک از ابتلای افراد به ویروس کرونای جدید جلوگیری کرده است. البته برخی مشاهدات محدود وجود دارند که نشان می دهند شستشوی مداوم با محلول نمک می تواند به بهبود سریع تر سرماخوردگی معمولی کمک نماید اما شستشوی مداوم بینی علایم جلوگیری از عفونت های تنفسی را نشان نداده است.

مژگانی با اعلان اینکه برخی در مورد مصرف سیر هم این تصور را دارند و فکر می کنند هر چقدر بیشتر سیر بخورند به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند، اظهار نمود: درست است که سیر بعنوان ماده غذایی سالم محتوی مقداری مواد ضد میکروب است اما هیچ مدرکی در وضعیت همه گیری فعلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر از افراد در مقابل ویروس کرونای جدید محافظت می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه همه گروه های سنی باید پروتکل های بهداشتی را برای پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا رعایت نمایند چون این ویروس پیر و جوان نمی شناسد، اضافه کرد: افراد در همه رده های سنی امکان دارد از ویروس کرونای جدید متأثر شوند ولی افراد مسن تر و افرادی که دارای بیماری قبلی هستند (به مانند آسم، دیابت، بیماری های قلبی) امکان دارد در صورت مبتلا شدن به ویروس گرفتار بیماری شدید شوند.

وی توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت به تمام افراد در همه رده های سنی سفارش می کند که با اتخاذ اقداماتی از خود در مقابل ویروس محافظت کنند، برای مثال از راه رعایت بهداشت دست ها و هم بهداشت تنفسی.

مژگانی در پاسخ به اینکه آیا مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند در جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس موثر باشد، بیان نمود: آنتی بیوتیک ها در مقابل ویروس ها موثر نیستند و فقط برای مبارزه با باکتری ها عمل می کنند. کرونای جدید از نوع ویروسی است و ازاین رو نباید از آنتی بیوتیک ها بعنوان وسیله پیشگیری یا درمان آن استفاده گردد. با این وجود اگر فردی به سبب ویروس کرونا در بیمارستان بستری شود، امکان دارد به سبب احتمال عفونت مشترک باکتریایی آنتی بیوتیک مصرف کند.

این متخصص ویروس شناسی در پاسخ به اینکه آیا داروی خاصی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید وجود دارد، توضیح داد: تا به امروز، هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید سفارش نشده است. با این وجود، افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند باید از مراقبت های مناسب برخوردار شوند تا بهبود یافته و علایم بیماری درمان گردد، و افرادی که گرفتار بیماری شدید شده اند باید مراقبت های حمایتی بهینه دریافت نمایند. تحقیقات درباره برخی درمان های خاص ادامه دارد و از راه آزمون های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.