تایید امکان انتقال کووید۱۹ از انسان به برخی حیوانات

به گزارش یسکافه رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امکان آلوده شدن برخی حیوانات از راه تماس نزدیک با انسان های آلوده به کرونا وجود دارد، اظهار داشت: این درحالی است که تابحال مورد اثبات شده ای از انتقال ویروس کووید۱۹ از حیوانات به انسان گزارش نشده است.
دکتر بهزاد امیری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بر مبنای اعلام سازمان بهداشت جهانی و بر مبنای شواهد موجود به نظر می آید ویروس کووید_۱۹ از یک منبع حیوانی پدید آمده است، اظهار داشت: داده های توالی ژنتیکی نشان داده است که ویروس کووید_۱۹ از خویشاوندان نزدیک ویروس های کرونایی است که در جمعیت خفاش Rhinolophus (خفاش نعل اسب) در گردش است.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون مدارک علمی کافی برای شناسایی منبع ویروس کووید_۱۹ یا توضیح مسیر اصلی انتقال به انسان (که امکان دارد یک میزبان واسطه باشد) وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از طرفی دریافته ایم که امکان آلوده شدن برخی حیوانات از راه تماس نزدیک با انسان های آلوده وجود دارد و این مورد به خصوص در مورد گربه ها اثبات شده است؛ در صورتی که تابحال مورد اثبات شده ای از انتقال ویروس کووید۱۹ از حیوانات به انسان گزارش نشده است.
امیری با اشاره به اینکه آزمایش بررسی ویروس کووید۱۹ در چندین سگ و گربه (گربه خانگی) و یک ببر به دنبال تماس نزدیک با انسان های آلوده، مثبت شده است، اضافه کرد: گربه ها حساس ترین گونه حیوانی برای کووید_۱۹ هستند و می توانند به بیماری بالینی مبتلا شوند. همینطور امکان سرایت بیماری کووید_۱۹ از گربه آلوده به سایر گربه ها در صورت تماس نزدیک و طولانی بین آنها وجود دارد.
رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: سایر گربه سانان نظیر شیر و ببر هم می توانند به بیماری کووید۱۹ مبتلا شوند.
وی درباره احتمال انتقال ویروس از انسان به سایر گونه های جانوری، اظهار نمود: به نظر می آید راسوها (Ferrets) هم مستعد مبتلا شدن به عفونت هستند، اما کمتر به بیماری مبتلا می شوند و این در شرایطی است که در محیط آزمایشگاه راسوهای آلوده به ویروس هم قادر به انتقال عفونت به سایر راسوها بودند.
امیری با اشاره به اینکه سگ ها هم مستعد مبتلا شدن به عفونت هستند، اما کمتر از گربه ها و راسوها مبتلا می شوند، افزود: امکان آلوده شدن خفاش های میوه خوار مصری به ویروس کووید_۱۹ در محیط آزمایشگاه اثبات شده، اما علائمی از بیماری یا توانایی انتقال موثر عفونت به خفاش های دیگر را نشان ندادند. همینطور به نظر می آید طیور و خوک ها، مستعد مبتلا شدن به عفونت کووید۱۹ نیستند.
وی اضافه کرد: در صورتیکه فردی هر نوع علایم بیماری (به خصوص تب و سرفه) را دارد باید از ماسک بهره برده و از تماس با حیوانات (اعم از حیوان اهلی، خانگی و یا وحشی) جددا خوداری کند. همینطور در صورتیکه به بیمار مبتلا هستید و حیوان خانگی دارید، مراقبت و تغذیه حیوان خویش را به فرد دیگری که فاقد علایم بیماری است واگذار کنید و در صورت امکان حیوان را به مکان دیگری غیر از محل زندگی خود انتقال دهید. حتی در زمانی که سالم هستید قبل و پس از دست زدن به حیوانات، حتما دست خویش را با آب و صابون بشویید و تا حد امکان از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید.
رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر پیشگیری از تماس حیوانات خانگی با سایر حیوانات بخصوص سگ ها و گربه های ولگرد، خاطرنشان کرد: دقت کنید تا از مصرف غذا و آب آلوده توسط حیوانات خانگی جلوگیری کنید. توجه کنید که حیوانات خانگی باید به طور منظم، دوره ای و مستمر از جانب دامپزشک مورد معاینه قرار گیرند و به محض بروز علائمی دال بر بیماری، تا رفع کلیه علایم و تایید دامپزشک در خصوص درمان کامل، حیوان بیمار در مکانی مجزا از انسان ها و سایر حیوانات نگهداری شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.