راهبردی برای کنترل اپیدمی کرونا

بوشهر از شروع شروع پاندمی کروناویروس، قسمتی از اقدامات کنترلی اصلی که سازمان بهداشت جهانی بطور مداوم بر آنها تاکید می کند دوری از سه موقعیت خطرناک یا ۳Cs شامل فضاهای سربسته، مکان های شلوغ و پرازدحام و شرایط منجر به تماس نزدیک با دیگران (closed spaces، crowded places، close contact setting) است.
آنچه در این یادداشت می خوانید توسط دکتر سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونای استان بوشهر، دکتر نیلوفر معتمد، مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دکتر گیسو حاتمی دبیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوشته شده است؛
در زبان فارسی می توان توجه به دوری از این سه موقعیت خطرناک در ابتدای هفته و آغاز کار و فعالیت را راهبردی برای کنترل اپیدمی کرونا دانست. توجه به پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توسط افراد، خانواده ها و جوامع نقش بسیار مهمی در کنترل اپیدمی کووید-۱۹ خواهد داشت.
برای مثال حضور در جاهای سربسته، شلوغ و بدون تهویه مانند بانک ها، دفاتر پیشخوان، دفاتر اسناد رسمی و محضرهای ازدواج، شهرداری ها و به خصوص اداراتی که کلیه خدمات خودرا در یک فضای یکپارچه با حضور تعداد زیاد کارکنان و مراجعه کنندگان انجام می دهند؛ مانند ادارات در رابطه با امور تعویض پلاک خودرو، ثبت نام خودرو و… از مصادیق واضح موقعیت های خطرناک مورد نظر سازمان جهانی بهداشت است.
پرواضح است که نمی توان افراد را بطور مطلق از حضور در این مکان ها بر حذر داشت و مراجعه اغلب شهروندان به این مکان ها بر حسب لزوم است؛ بعلاوه کارکنان این ادارات و شرکت ها خود از گروه های اصلی در معرض خطر مبتلاشدن به کووید-۱۹ محسوب می شوند.
اگرچه در حالت ایده آل تنها راه دوری از این موقعیت های خطرناک به حداقل رساندن مراجعه به این مراکز و ادارات است و سفارش می شود که در صورت مراجعه ضروری، مواردی همچون استفاده از ماسک بطور صحیح، استفاده از خودکار شخصی، رعایت فاصله حداقل یک متری با دیگران، به حداقل رساندن تماس مستقیم دست با سطوح و ضدعفونی کردن یا شستشوی دست با آب و صابون بعد از ترک مکان رعایت شود، اما بدیهی است که با رعایت همه این موارد نیز احتمال انتقال وجود دارد و انجام چنین اقداماتی از طرف مردم، به تنهایی موجب شکسته شدن اجزای این موقعیت های خطرناک نخواهد شد.
در واقع ادارات، سازمان ها و شرکت ها کارگردانان اصلی شکستن اجزای این موقعیت های خطرناک هستند؛ ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و بر بستر خدمات الکترونیک تا حد امکان، نوبت دهی و کنترل ورود و خروج تعداد افرادی که بطور همزمان مراجعه و در اماکن سربسته حضور می یابند و علامت گذاری مکان های ایستادن افراد، بهبود تهویه با اقدامات اساسی در طولانی مدت و اقدامات بدون هزینه ای مانند گردنگیر به بازبودن درب ها و پنجره ها در کوتاه مدت می تواند شلوغی، نزدیکی و حتی سربسته بودن را تا حد زیادی کم کند و ما را بر این موقعیت های خطرناک پیروز گرداند.
البته فراموش نکنیم که این موقعیت های خطرناک فقط در مراجعه به ادارات و شرکت ها نمود نمی یابد. دورهمی های خانوادگی و دوستانه از قبیل مهمانی، مراسم جشن، عزاداری و ترحیم و مسابقات ورزشی نیز از مصادیق واضح این موقعیت ها هستند. به حداقل رساندن حضور در این دورهمی ها از طرف مدعوین، مهمترین اقدام برای دوری از این موقعیت های خطرناکست. در غیر این صورت، تفکر در مورد نحوه شکستن اجزای این موقعیت ها پیش از برگزاری مراسم توسط میزبان بسیار مهم می باشد. مواردی مانند به حداقل رساندن تعداد میهمانان (کاهش شلوغی و ازدحام)، رعایت تهویه مکان سربسته با باز گذاشتن درب ها و پنجره ها (تعدیل سربسته بودن محیط) و مشخص کردن مکان قرارگرفتن افراد (جلوگیری از تماس نزدیک) و کوتاه کردن زمان دورهمی راهبردهای مهمی برای شکستن اجزای این موقعیت های خطرناکست.
همه می دانیم که زمان اختتام این پاندمی در آینده خیلی نزدیک نخواهد بود و استفاده از راهبردهای پیشگیرانه مهمترین سلاح افراد و جوامع برای کنترل آن است.

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.