سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور اعلام کرد؛ تغذیه کودکان تا ۵ سالگی باید چگونه باشد

به گزارش یسکافه سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، اظهار داشت: تغذیه کودک باید جوابگوی نیاز او به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، درباب تغذیه در کودکان ۱ تا ۵ سال، گفت: دوره کودکی تاثیر بزرگی بر شکل گیری عادات فردی همچون عادات غذایی فرد در کل زندگی دارد، چونکه عادات دوران کودکی احیانا تا دوران بزرگسالی ادامه یافته و ممکنست زمینه بروز خیلی از بیماریهای مزمن مانند دیابت و پر فشاری خون را فراهم آورد. بدین سبب نقش پدر و مادر در تغذیه کودکان، بسیار مهم می باشد. وی ادامه داد: در سالهای ابتدایی زندگی کودک، افزایش وزن و قد دو تغییر اساسی در رشد و تکامل به حساب می آیند، بدین سبب تغذیه کودک باید به شکلی باشد که جوابگوی نیاز کودک به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف باشد. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه نکته مهم در تغذیه کودکان این است که اگر کودکان از یک رژیم متعادل پیروی کنند که شامل همه گروه های غذایی سفارش شده باشد، موجب می شود انرژی لازم برای فعالیت جسمی آنها تامین گردد که برای رشد و سلامت روان آنها و همین طور کنترل وزن آنها مهمست و از سویی نیازی به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نخواهند داشت، اضافه کرد: برای کمک به این مساله باید از هرم غذایی برای کودکان استفاده نمود. یعنی خوراکی های سالم و مغذی شامل انواع گوشت ها، میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات کم چرب را باید در رژیم غذایی کودکان گنجاند. رزاز بیان داشت: کودکان یک تا ۲ سال به سبب رشد سریع و فعال تر شدن نیاز به انرژی بالایی دارند. همین طور کودکان مقاومت کافی در مقابل خیلی از بیماریها را ندارند و دندان هایشان نیز کامل نشده است و از سویی کودکان خردسال، حجم معده کوچکی دارند که وعده های غذایی حجیم را نمی تواند تحمل کند، بدین سبب باید غذاهایشان کم حجم، پرانرژی و زود هضم باشد و وعده های غذایی کوچک را در تعداد بیشتر دریافت نمایند. وی اظهار داشت: در حالت ایده آل، کودکان باید دریافت غذاها و نوشیدنی ها شیرین را محدود کنند و آنها را فقط در وعده های غذایی با مقدار محدود، میل کنند. همین طور کودکان نوپا در این دوران آغاز به «نه» گفتن می کنند و می توانند درباره آنچه می خورند، اظهار نظر کنند. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: بیشتر کودکان خردسال از غذاها و نوشیدنی های شیرین لذت می برند با این وجود، بهتر است در وعده های غذایی، غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر تهیه نشود، چونکه این امر علاوه بر شکل گیری عادت بد غذایی، می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. دکتر رزاز اشاره کرد: همین طور از غذاها، خصوصاً غذاهای شیرین، نباید بعنوان پاداش استفاده گردد. چون که این امر می تواند کودک را ترغیب کند تا به غذاهای شیرین به طرز مثبت تری فکر کنند و بالعکس برای غذاهای دیگر با دید منفی تر و احیانا منجر به افزایش علاقه به غذاهای شیرین شود. همین طور از دادن غذاهای فرآوری شده به کودکان خودداری کنید و به دنبال گزینه های کم نمک باشید. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: یبوست کودکان با نوشیدن آب و افزایش تدریجی میزان فیبر در رژیم غذایی می تواند کنترل شود. غذاهای پر فیبر شامل سبزی ها، میوه ها، نان سبوس دار و حبوبات پخته شده است. وی ادامه داد: اسهال نیز در کودکان نوپا شایع است و ممکنست با مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه های صنعتی به خصوص بین وعده های غذایی ارتباط داشته باشد. این نوشیدنی ها می توانند معده کودک را بیش از اندازه پر کنند و از دریافت یک رژیم متعادل و مناسب جلوگیری نمایند. اگر کودک به مدت طولانی اسهال داشته باشد یا علائم کم آبی را نشان دهد، باید به پزشک رجوع کرد.

منبع: