رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اعلام کرد رهگیری هوشمند مبتلایان کرونا

یسکافه: رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گام چهارم بسیج ملی مقابله با کووید-19 را تشریح نمود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر جعفر صادق تبریزی – رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اظهار داشت: در گام چهارم بسیج ملی مقابله با کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را با عنوان «مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور» با مشارکت بسیج مستضعفین از شروع آذر ۹۹ آغاز نموده است.
وی ادامه داد: این طرح با مشارکت سازمان بسیح مستضعفین، هلال احمر و تمام سازمان ها، ارگان ها، دستگاه های اجرائی، نهادهای دولتی و غیردولتی و با بهره گیری از ظرفیت های برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» که در آن سفیران سلامت خانوار و رابطین سلامت محله جذب و آموزش داده شده اند، برای کنترل و پیش گیری از شیوع کووید ۱۹ به مرحله اجرا درآمده است.
تبریزی اضافه کرد: هدف کلی از این طرح مدیریت و کنترل کووید ۱۹ با بهره گیری از مشارکت های مردمی و همکاریهای بین بخشی است که از اصول اولیه و اساسی مراقبت های اولیه بهداشتی است. اهداف اختصاصی نیز شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی؛ کاهش میزان بستری در بیمارستان ها و کاهش میزان مرگ و میرها است.
وی کوشش برای پوشش حمایتی از گروه های لطمه پذیر و در معرض خطر را یکی دیگر از اهداف اختصاصی این طرح دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف طرح باید یکسری اصول در اجرا مورد توجه جدی مجریان طرح باشد تا این طرح ملی به شکل مناسبی به مرحله اجرا درآید. نخستین اصل این است که از توان بسیج کنندگی مردم و توان نیروی مقاومت بسیج کشور برای مقابله با کووید ۱۹ به نحو احسن بتوانیم استفاده نمائیم.
بنابراعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: دومین اصل اجرای برنامه به شکل محله محور و مبتنی بر جامعه و خانوار است. اصل سوم تکیه بر نظام شبکه بهداشتی درمانی گسترده و بسیار قوی است که در ایران وجود دارد و زبانزد منطقه و جهان است. باید بتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نمائیم.
رئیس مرکز مدیریت شبکه بیان داشت: اصل چهارم جلب مشارکت مردمی است. اگر این طرح تکیه بر توان مردمی و همراهی آنها داشته باشد بطور قطع می تواند موفق تر عمل کند. اصل بعدی رعایت موازین کنترل عفونت و حفاظت فردی است. تمام کسانی که در این طرح مشارکت می کنند باید در حد بسیار بالایی این موازین را رعایت نمایند تا کسی در این طرح مبتلا نشود و یا اینکه ویروس را از یک خانوار به خانوار دیگر منتقل نکند.
تبریزی اضافه کرد: ارائه خدمات فعال در درب منزل برای کسانی است که به سبب بیماریهای مزمن و زمینه ای نباید از منزل بیرون بروند، به همین دلیل در این طرح باید قرنطینه معکوس برای این افراد رعایت شود. به اینگونه افراد خدمات به شکل فعال ارائه خواهد شد.
وی جلب همکاری همه بخش ها، سازمان ها و نهادهایی که دل در گرو سربلندی ایران اسلامی دارند را یکی از اصول اساسی این طرح اعلام نمود و اظهار داشت: اصل هشتم بهره مندی از ظرفیت های برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» است که از خرداد ماه سال ۹۹ در کشور اجرا شده و تا کنون حدود ۴۰ درصد خانوارها دارای یک سفیر سلامت در خانواده شده اند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: سفیران انتخاب شده برخی آموزش های عمومی پیشگیری دیده اند ولی باید آموزش های تکمیلی را درباره کووید ۱۹ ببینند تا بتوانند مشاور و راهنمای سلامت خانواده های خود بوده و پیشگیری و مراقبت لازم را در رابطه با کووید ۱۹ به عمل آورند.
تبریزی عنوان کرد: اصل نهم اجرای طرح مبتنی بر تکنولوژی های جدید است که در طرح سردار شهید سلیمانی جایگاه خاصی دارد. باید بتوانیم از تکنولوژیهای جدید برای شناسایی سریع ویروس در بیماران، ایزوله کردن و جداسازی آنان، قرنطینه خانگی و غیرخانگی و محدودسازی بیماران مبتلا بهره ببریم.
وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیاست هایی را وضع کرده است که در این طرح به مورد اجرا درمی آورد. اصلی ترین سیاست ما با وجود آنکه در اوج اپیدمی کووید ۱۹ هستیم، استمرار ارائه مراقبت ها و خدمات سلامتی ضروری به مردم است.
وی اشاره کرد: تمام تلاش ما این است که مردم عزیز از خدمات اساسی سلامت محروم نباشند، هیچ کودکی نباشد که واکسن خودرا دریافت نکند، هیچ مادر حاملگی از خدمات دوران حاملگی محروم نشود، هیچ یک از گروه های سنی شامل نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان محروم از خدمات جاری خود نباشند.
وی گفت: در کنار این سیاست اصلی، شناسایی زودهنگام بیماران و افراد در معرض تماس نزدیک با بیمار کووید ۱۹ و پاسخ سریع به این افراد سیاست دوم ماست. سیاست سوم قرنطینه خانگی و غیرخانگی و مراقبت از گروه های در معرض لطمه است. سیاست چهارم نیز توسعه درمان سرپایی است.
وی با اعلان اینکه برای اجرای این سیاست ها هفت استراتژی پیش بینی شده است، اضافه کرد: تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی که برای اصناف، صنایع و مردم عادی در نظر گرفته شده است نخستین استراتژی است. استراتژی دوم انجام تست گسترده، هدفمند و هوشمند برای شناسایی زودرس بیماران است.
دکتر تبریزی اظهار داشت: در اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه ۹۹ روزانه حدود ۱۸ هزار تست کووید ۱۹ انجام می دادیم که این آمار در اواخر آبان ماه به حدود ۴۲ هزار تست در روز رسید که امیدواریم در ایام آینده بتوانیم به بالای ۸۰ هزار تست در روز برسیم.
رئیس مرکز مدیریت شبکه بیان کرد: رهگیری هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه خانگی و غیرخانگی راهبرد سوم ماست. با رهگیری سریع افراد در معرض تماس با یک فرد کرونا مثبت، باید بتوانیم زنجیره انتقال را قطع نماییم.
وی تصریح کرد: شناسایی و جداسازی این افراد در منزل و محل کار مانع از تماس آنها با اشخاص دیگر می شود. راهبرد چهارم آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی است. این امر نیازمند مشارکت همه سازمان های درگیر خصوصاً صدا و سیما، شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد است که تا حالا کمک های بسیار ارزشمندی در انتقال اطلاعات صحیح در رابطه با کووید ۱۹ به مردم و جامعه کرده اند.
وی اشاره کرد: راهبرد پنجم حفاطت از گروه های لطمه پذیر است. در دنیا بیشترین مرگ بر اثر کووید ۱۹ در سالمندان و افراد بالای ۷۵ سال و افراد با بیماری مزمن رخ می دهد. بدین سبب باید بتوانیم بیشترین میزان حفاطت را از این افراد به عمل آوریم.
تبریزی بیان داشت: باید بتواینم برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماریهای تنفسی و قلبی عروقی قرنطینه معکوس را به اجرا درآوریم. باید با انجام حمایت های لازم از این افراد و ارائه خدمات و مراقبت های مورد نیاز آنها اجازه ندهیم برای انجام کارهای جاری خود از منزل بیرون بروند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: استراتژی ششم ایجاد محدودیت های هوشمند و هدفمند است. مردم عزیز شاهدند که دولت و وزارت بهداشت مایل به ایجاد محدودیت برای مردم عزیزمان نیستند ولی به سبب شیوع گسترده بیماری لزوم مرافبت از سلامتی مردم ناچار از انجام این محدودیت ها هستیم.
وی افزود: یکسری محدودیت ها در پنجم آبان ماه ۹۹ در ۴۳ شهر اعمال شد. به فاصله ۱۰ روز در چهاردهم آبان ماه محدودیت های دیگری را در ۴۶ شهر دیگر اعمال کردیم که نزدیک به ۹۰ شهر شامل این محدودیت ها شد. سپس محدودیت های گسترده تری برای ۱۶۰ شهر در کل کشور از اول آذرماه بوجود آمد.
وی اشاره کرد: نتایج این محدودیت ها را در ایام جاری شاهد می باشیم. این محدودیت ها در کنار رعایت خوب پروتکل ها توسط مردم فهیم ایران عزیز و همین طور در کنار برنامه هایی پیشگیری، بیماریابی و مراقبت از افراد مبتلا به کووید ۱۹ که در شبکه مراقبت های بهداشتی درمانی اجرا می شود؛ و اقدامات جدیدی که در طرح شهید سلیمانی از اول آذر شروع شده و در حال انجام می باشد ان شاالله شاهد کاهش بیش از پیش مرگ و میرها در روز ها و هفته های آتی خواهیم شد.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح شهید سلیمانی سازماندهی هایی در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و در سطح محلات اتفاق افتاده است. کمیته های اجرائی و عملیاتی شکل گرفته که بتوانیم کارها را با نظم و انسجام بیشتری هدایت کرده و اجرائی نماییم.
تبریزی اضافه کرد: در سطح محلات، کمیته عملیاتی محلات شکل گرفته که کارهای پشتیبانی و اجرائی را این عزیزان در حوزه های مقاومت بسیج انجام می دهند. کارهای فنی نیز در حوزه مراکز خدمات جامع سلامت وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام می شود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: در مقام اجرا نیز سه نوع تیم داریم. دسته اول تیم های حمایتی هستند که محل استقرار آنها پایگاه های بسیج است. وظیفه این تیم ها شناسایی خانواده های نیازمند به کمک و شناسایی افرادی که به سبب کووید ۱۹ گرفتار مشکلاتی شامل بیکاری و بیماری شدند، خواهد بود.
وی افزود: امیدواریم با شناسایی این افراد بتوان کمک های مناسبی با مشارکت مردم و خیرین برای آنها تدارک دید. شناسایی افرادی که نیازمند قرنطینه معکوس هستند، شناسایی افرادی که از نظر معیشتی گرفتار مشکل شده اند و نیز افرادی که نیازمند بسته های حفاظت فردی و بهداشتی هستند همچون اقدامات تیم های حمایتی است.
تبریزی اشاره کرد: همین طور این تیم ها تلاش می کنند تا کمک های خیرین، نهادها، سازمان ها، وزارتخانه ها را جذب کرده و بین نیازمندان شناسایی شده، توزیع کنند. دسته دوم تیم های مراقبتی هستند که در سطح محلات شکل می گیرند.
وی ادامه داد: تیم های مراقبتی برمبنای وظایفی که برایشان تدوین شده به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول تیم های رهگیری هستند. این تیم ها با مشارکت بسیج و همکاران حوزه بهداشت، داوطلبین سلامت و داوطلبین هلال احمر، در خانه های بهداشت یا پایگاه های سلامت شکل می گیرند. این تیم ها به محض اطلاع از وجود یک بیمار کووید مثبت در هر محله، افراد در معرض تماس نزدیک با او را شناسایی و غربالگری کرده و در صورت نیاز تست تشخیصی سریع کووید را برایشان انجام میدهند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: این امر به شناسایی افراد دارای علایم یا مبتلا به کووید ۱۹ و جداسازی آنها از دیگران و محافظت از آنان در قرنطینه خانگی یا غیرخانگی، کمک شایانی خواهدنمود. گروه دوم تیم هایِ مراقبتی، تیم های مراقبت در منزل هستند که در مراکز منتخب کووید ۱۹ شکل می گیرند.
تبریزی افزود: در تیم های مراقبت در منزل پزشک حضور دارد و به سراغ افرادی که نباید از منزل بیرون بروند می روند و به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی همچون انجام تست تشخیص سریع کووید ۱۹ در منزل (در صورت نیاز) می پردازند.
وی اظهار داشت: دسته سوم تیم های اجرائی ما در محلات تیم های نظارتی هستند. این تیم ها در مراکز خدمات جامع سلامت مستقر می شوند. مسئول این تیم ها همکاران بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای خواهند بود. این تیم ها با مشارکت داوطلبین هلال احمر و بسیج شکل می گیرند. کار این تیم ها نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، واحدهای صنفی، صنعتی، مدارس، ادرات، بانکها و هر جایی که به مردم خدمت ارائه می دهند، خواهد بود.
تبریزی اضافه کرد: وظیفه تیم های نظارتی مطابقت دادن کارهای اماکن، مراکز و… با پروتکل های بهداشتی و اطمینان از رعایت حداکثری این پروتکل هاست. در این طرح از ظرفیت برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» استفاده می نماییم. عزیزان سفیر سلامت و رابطین سلامت در تیم های حمایتی و مراقبتی مشارکت خواهند داشت.
وی اظهار داشت: این افراد می توانند در کنار خدماتی که ارائه می دهند، آموزش های علمیِ خودمراقبتی و محافظت فردی و مراقبت از بیمار را به خانواده ها و مردم برای پیش گیری از مبتلاشدن به کووید ۱۹ ارایه کنند.
وی درباب نتایج اجرای طرح شهید سلیمانی از شروع آذر تا حالا اظهار داشت: سازماندهی خوبی در دانشگاه های علوم پزشکی و استانها به وجود آمده است. برنامه ریزی منسجمی هم برای استانها و هم برای شهرستان ها انجام شده است. هماهنگی های بسیار خوبی با بسیج، هلال احمر و سایر سازمان ها و ادارات انجام گرفته است.
تبریزی اظهار داشت: این برنامه ها و هماهنگی ها ذیل فرمانداری ها و استانداری ها انجام شده و در حال پیشرفت است. مشارکت ها سبب شده با توان افزون تر و نیروی انسانی بیشتر و با حمایت های لجستیک و پشتیبانی قوی تری طرح جلو برود. ان شاالله در روزها و ماه های آتی شاهد نتایج درخشان اجرای این طرح در سطح کشور خواهیم بود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: گزارش های اولیه دریافتی از دانشگاه ها حاکی از اینست که تیم ها و کمیته های اجرائی در بعضی شهرها کامل و در بعضی شهرها به صورت نسبی شکل گرفته اند. آموزش های عمومی و اختصاصی لازم برای تیم ها ارائه شده است. آموزش های لازم برای انجام تست سریع تشخیصی در درب منزل به تیم های مراقبتی ارائه شده است.
دکتر تبریزی اضافه کرد: در خیلی از شهرها تیم های حمایتی با محوریت بسیج کار خودرا آغاز نموده اند. گزارش های بسیار خوبی از همدلی و همراهی همه سازمان ها دریافت کرده ایم. امیدواریم در سایه اجرای این طرح و سایر برنامه ها روزی را شاهد باشیم که این ویروس منحوس در کشور ریشه کن شده باشد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.