یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛ چربی خون را چگونه کنترل نماییم

یک متخصص تغذیه، با اشاره به عوامل موثر در بالا رفتن چربی خون و بروز انواع بیماری های، به ارائه راهکارهای تغذیه ای مناسبی برای کاهش چربی خون پرداخت.

حمید حاجی فرجی، درباب عوامل موثر در بالا رفتن میزان چربی خون در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: چربی خون و دریافت آن یک سطح خاص دارد برای مثال قسمتی از میزان چربی خون از منابع غذایی دریافت می شود که برای متابولیسم، سوخت و ساز و عملیات های سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری بدن از چربی ها تامین می شود، اظهار نمود: قسمتی از کالری مورد نیاز بدن توسط چربی ها تامین می شود که ۱۰۰ درصد آن از منابع اسیدهای چرب غیر اشباع که در مغز دانه ها و دانه های روغنی یافت می شود است همین طور امگا۳ و ۶ نیز در ماهی ها و منابع دریایی همچون منابع دریافت اسیدهای غیر اشباع هستند و هرکدام به خودی خود می توانند در تقویت سیستم امینی بدن و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی- عروقی، اختلال سلول های عصبی و مشکلات چشم تاثیر فراوانی داشته باشند همین طور به میزان زیادی التهابات را کم می کنند.
وی اضافه کرد: مشکلی که ما در بروز چربی خون با آن مواجهه هستیم ژنتیک، کم کاری تیروئید یا اختلالاتی مانند دیابت کنترل نشده و همین طور الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است که منجر به بالا رفتن چربی خون می شوند. برای مثال در بیماران دیابتی یا افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند میزان تری گلیسیرید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ بالاتر رفته و بیمار باید تحت درمان های پزشکی قرار گیرد بدیهی است زمانی که میزان HDL کاهش می یابد فرد مبتلا به چاقی و فشار خون می شود که در چنین زمانی فرد به سندروم متابولیک مبتلا خواهد شد که ریسک بیماریهای قلبی وعروقی را بالا می برد.
فرجی افزود: درصد چربی دریافتی در بدن باید به همان میزان ۳۰ درصد باشد برای این منظور اصلاح سبک و شیوه غذایی، عدم مصرف غذاهایی با پخت ناسالم و یا فست فود ها که با روغن های اکسیدشده تهیه می شوند و رژیم غذایی مناسب حتی در افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند نیز می تواند به میزان بسیار قابل توجهی در بالا رفتن چربی خون نقش داشته باشند.
وی اظهار داشت: وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با بهره گیری از شیوه های اصولی می تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود بعنوان عامل افزایش چربی خون بشمار می رود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا موثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همین طور مصرف غذاهای غیر سرخ شده می توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری نمایند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.