در گزارش یسکافه عنوان شد؛ جلوگیری از آلزایمر با تغذیه سالم

به گزارش یسکافه یک متخصص تغذیه اظهار داشت: تغذیه سالم و عدم مصرف غذاهای پرچرب همچون موارد ضروری برای پیشگیری از بروز آلزایمر است.

احمدرضا درستی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد تغذیه سالم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر، اضافه کرد: متأسفانه بیماری آلزایمر یکی از بیماری های آزاردهنده هم برای بیمار و هم اطرافیان است که تاکنون علت دقیق بروز آن و همینطور راه های درمان و جلوگیری از بروز آن مشخص نشده است اما مشکلات سیستم عصبی علاوه بر شرایط زندگی فرد می تواند همچون عوامل بروز این بیماری باشد.
این متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی غیر سالم یا سمی همینطور تغذیه ناسالم از عوامل بروز بیماری آلزایمر است بیان نمود: برای مثال استفاده از ظروف آلومینیومی برای طبخ غذا و یا نگهداری غذا به خصوص مواد غذایی ترش در این ظروف همچون عوامل خطرناک برای سیستم عصبی است.
وی اظهار داشت: در موارد دیگر بیماری های سیستم مغز و عصاب مانند صرع که به جهت بیماری نمی توانند گلوکز را به خوبی مصرف کنند برای تأمین انرژی مجبور به استفاده از غذاهای چرب هستند همینطور افرادی که رژیم های کتوژنیک را برای لاغری مناسب می دانند به جهت مصرف بیش از حد غذاهای چرب در معرض تولید کتون بیش از حد در بدن هستند و خویش را در خطر ابتلاء به آلزایمر قرار می دهند.
درستی اظهار نمود: صرف نظر از جنبه های روحی و روانی زندگی فرد رعایت رژیم غذایی متعادل، مصرف غذای سالم، عدم مصرف غذای سرخ کردنی می تواند تا حد زیادی از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.
این متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه مصرف غذاهایی با چربی بالا می توانند سلول های مغزی را اکسید کنند اضافه کرد: مصرف غذای سالم حاوی آنتی اکسیدان مثل سبزیجات، میوه ها، آلوی سیاه، انگور، انار، هویج، کلم های رنگی، لبو و گوجه فرنگی از لطمه سلول های مغزی به جهت استفاده از غذاهای چرب کمک جلوگیری می کند.
وی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت بعدی مصرف اسیدهای چرب و امگا ۳ است که به میزان زیادی سبب تقویت سلول های عصبی مغز می شوند ازاین رو مصرف ماهی و یا مکمل های امگا ۳ علاوه بر پیشگیری از صدمه سلول های عصبی مغز در درمان بیماری هایی مانند افسردگی، ام اس و صرع مؤثر است.
درستی تصریح کرد: ازاین رو مصرف غذای مناسب و کافی، سبزیجات، روغن زیتون و عدم مصرف فست فود و غذاهای پرچرب همچون عواملی است که برای پیشگیری از بروز آلزایمر می توان نام برد همینطور استفاده از رژیم مدیترانه ای که طول عمر را زیاد می کند می تواند از صدمه سلول های عصبی مغز جلوگیری کند.
این متخصص تغذیه در آخر در مورد تغذیه مناسب برای یک فرد مبتلا به آلزایمر هم عنوان کرد: متأسفانه افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند برای غذا خوردن و حتی بلع با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و در موارد پیشرفته تر احساس گرسنگی و تشنگی را هم از دست می دهند و در معرض سو تغذیه هستند ازاین رو نگهداری از این افراد توسط یک فرد سالم به منظور دریافت مواد غذایی مناسبی که ذکر شد همچون نکات مهم و ضروری می باشد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.