سفر با خودرو شخصی خطرناک تر است؟

به گزارش یسکافه وزارت کشور در اطلاعیه ای به مردم سفارش کرده چنان چه قصد سفر ضروری دارند، حتی­ المقدور با خودرو شخصی مسافرت کنند؛ پیشنهادی در تناقض با سیاست و سفارش های ستاد ملی مقابله با کرونا که این تردید را پیش آورده بالاخره سفر با خودرو شخصی امن تر است یا وسیله نقلیه عمومی؟
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، این پرسش افکار عمومی است که چرا با وجود ازدحام جمعیت در وسایل نقلیه عمومی تردد آنها در یک سال گذشته، حتی به شهرهای پرخطر کرونا ممنوع و حتی محدود نشده است، اما راه ها به روی خودرو های شخصی که به نظر می آید امنیت بیشتری برای سرنشینان دارد، مسدود و سفر به این شکل نهی شده است؟
هرچند که در یک سال قبل از تعداد مسافران و ظرفیت هواپیما، قطار و اتوبوس کاسته شد، اما سیاست و تاکید اصلی بر کاهش و کنترل سفر با خودرو شخص بود. حتی طرحی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا برای اجرا در تعطیلات نوروز تایید آنرا گرفت هم تاکید دارد که سفر با گروه و به عبارتی تور به نسبت سفر با خودرو شخصی تایید شده تر است؛ چون که امکان کنترل و نظارت بیشتری دارد.
ولی تیموری، معاون گردشگری در توجیه این که چرا سفرهای گروهی مورد تایید است، اظهار داشته بود: در جایی که احساس نماییم کم و کسری وجود دارد گزارش می دهیم، تذکر می دهیم و در مکانی که کارها به صورت مناسب انجام شده باشد، تشویق انجام خواهیم داد. تلاش ما بر این است مردم را متقاعد نماییم که اگر از راه زنجیره ایمن خدمات بخواهند سفر کنند، هیچ گونه دغدغه و نگرانی نخواهند داشت، چون که برنامه های ما هم راستا با برنامه های ستاد ملی کرونا است.
حتی علیرضا رئیسی ـ سخنگوی ستاد ملی کرونا ـ تلویحا این نظر را تایید کرده و اظهار داشته بود: اگر می توانستیم شرایط و رفتارمان در برابر ویروس را کنترل نماییم، می شد دو نوع سفر را انجام داد؛ در نوع اول ثبت نام افراد در تور بود تا حمل و نقل و محل اسکان آنها کنترل شود. در نوع دوم افرادی هم می توانستند با وسیله نقلیه خود اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکان شان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می توانست اجرایی باشد، اما در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می رفتند که در این حالت شرایط از کنترل ما خارج بود و در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می رفتند و در پارک ها چادر می زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام گردید. هم اکنون مشکل اصلی ما سفر رفتن گروه سوم است.
علی صدرنیا ـ رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ هم معتقد است: بهترین راه سفر، تور است. بخصوص در شرایط کنونی که رعایت پروتکلهای بهداشتی بیشتر از هر وقت دیگری اهمیت دارد سفر باید با تور صورت گیرد و برنامه ریزی ها و کارشناسی های لازم در آن لحاظ شود و طبیعی است که راهنمای گردشگری هم در این میان یک عنصر لازم است، چون نقش مهم نظارت را برعهده دارد. هم نظارت بر حمل و نقل، هم نظارت بر اقامت و هم سایر بخش ها.
دکتر حیدرزاده، معاون علوم پزشکی گیلان، استانی که روزهای اوج و فرود زیادی را در یک سال قبل به لحاظ شیوع کرونا تجربه کرده است، هم بیشتر نگرانی ها از سفرهای نوروزی را متوجه خودرو های شخصی دانسته و گفته که در جریان سفر با خودرو شخصی خطر کمتری سرنشینان را تهدید می کند و احتمال انتقال بیماری در طول سفر کمتر است، در حالیکه در وسیله نقلیه عمومی برخی از افراد در یک هوای بسته تنفس می کنند و بیشتر در معرض انتقال ویروس قرار دارند، اما تبعات سفر با وسیله نقلیه عمومی قابل کنترل بوده و افراد در چارچوب تور قابل رهگیری هستند.
با این همه، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (وزارت کشور) در اطلاعیه ای که ۲۵ اسفندماه برای اعلام وضعیت شهرها صادر کرد از مردم درخواست کرده چنان چه قصد سفر ضروری دارند، حتی المقدور با خودرو شخصی مسافرت کنند.
این همان سفارش ای است که CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده) هم داشته که ضمن درخواست از مردم برای پرهیز از سفر در دوران کرونا، سفارش کرده اگر ناچار به انجام سفری هستید حتما «کوتاه» و «بدون توقف» باشد. بهتر است در چارچوب خانواده سفر صورت گیرد تا افرادی که با آنها زندگی نمی کنید، چون همگی در یک سطح از بهداشت قرار دارید. حتما از اقامتگاهی استفاده گردد که با افراد غریبه هم اتاق نباشید و با اعضای خانواده و نزدیکانی که می شناسید و از یک سطح بهداشت برخوردارید هم اتاق باشید. در رستوران فاصله فیزیکی را نزدیک به دو متر حفظ کنید و در مراکز شلوغ غذا نخورید. با اعضای خانواده و با آن هایی که زندگی می کنید پیک نیک و کمپینگ کنید.

استفاده از وسایل نقلیه هم تنها درصورتی کم خطر است که فاصله و مسؤولیت اجتماعی در آن حفظ و رعایت شود. مثلا طبق استاندارهای جهانی بهداشت، اتوبوس ۴۴ نفره باید ۲۲ نفر سرنشین داشته باشد.
با این وجود، با عنایت به کمرنگ شدن مسؤولیت های اجتماعی نسبت به ویروس کرونا در یک سال گذشته، این احتمال وجود دارد سفر چه با وسایل نقلیه شخصی و چه گروهی و با وسایل نقلیه عمومی در وضعیت موجود مخاطرات خویش را داشته باشد، بخصوص آن که وزارت بهداشت اعلام نموده رعایت پروتکلهای بهداشتی در بعضی شهرها تا زیر ۱۵ درصد کاهش داشته و همین عامل حاد شدن وضعیت استانی مثل خوزستان شده است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.