نحوه پیشگیری از بخار گرفتن عینک هنگام استفاده از ماسک

به گزارش یسکافه گرمای بدن و جریان هوا سبب بخار گرفتن شیشه عینک می شوند. زمانی که ماسک زده اید، هوای گرمی را که بازدم می کنید راهی برای خروج جز از قسمت بالایی ماسک و به سمت بالا پیدا نمی نماید. هوا از قسمت بالای ماسک خارج می شود، سبب ایجاد بخار روی شیشه عینک شده و دیدن محیط اطراف را برای شما سخت تر می کند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بخار گرفتن عینک به هنگام استفاده ماسک یکی از اشکالات افراد عینکی در دوران کرونا است اما انجمن بهداشت و ارتقاء سلامت ایرانی ها برای این مشکل چند راهکار ساده اما موثر پیشنهاد کرده است که در ادامه می خوانیم:

شست وشو عینک با آب و صابون:

شیشه عینک خویش را با آب و صابون بشویید و آنرا تکان دهید تا آب اضافه آن از بین برود. سپس عینک را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود و بعد، با یک دستمال نخی تمیز (ترجیحا دستمالی که در هنگام خرید عینک عرضه می شود) آنرا به صورت کامل خشک کنید. از شامپوی بچه هم می توانید برای شست وشو استفاده کنید، اما بهتر است از صابون استفاده کنید تا از صدمه دیدن شیشه عینک جلوگیری کنید.

چسباندن و سفت کردن قسمت بالایی ماسک

اگر ماسک طوری روی صورت قرار بگیرد که هوای کمتری از قسمت بالایی آن بیرون برود، شیشه عینک بخار نمی کند.

اکثر ماسک هایی که در داروخانه ها موجود هستند، در قسمت بالایی خود (روی بینی) یک نوار شکل پذیر از جنس آلومینیوم دارند که علاوه بر ثابت نگه داشتن ماسک به پیشگیری از خروج هوا به سمت چشم کمک خواهد نمود.

در صورتی که ماسک را خودتان در منزل تهیه می کنید، می توانید توسط یک نوار آلومینیومی، سیم یا هر وسیله دیگری که به ثابت نگه داشتن ماسک و سفت کردن آن روی بینی کمک می نماید، این کار را انجام دهید.

چسباندن ماسک با یک چسب پانسمان بالای ماسک و چسباندن آن به تیغه بینی هم راهکار پیشنهادی دیگر است. البته نوار چسب های معمولی امکان دارد سبب تحریک تیغه بینی یا حساسیت پوستی شوند. بنابراین استفاده از یک چسب پانسمان ساده و قرار دادن تکه ای پنبه زیر آن جهت پیشگیری از صدمه و اذیت رساندن به تیغه بینی سفارش می شود.

در صورتی که از پوست حساسی برخوردار هستید، قبل از استفاده این چسب ها روی بینی خود، ابتدا آنرا در یک قسمت دیگری از پوست تان همانند پوست بازو امتحان نمایید و در صورتیکه بعد از گذشت چند ساعت قرمزی یا التهاب خاصی را روی پوست خود مشاهده نکردید، از آن استفاده کنید. در صورت بروز آلرژی می توانید از چسب های ضدحساسیت کمک بگیرید.

یکی از راهکارهای دیگر قرار دادن یک دستمال کاغذی در قسمت بالایی ماسک است تا مانع خروج هوای بازدم به سمت بیرون و بخار کردن شیشه عینک شود. به این منظور ابتدا دستمال یا پارچه ای تهیه کرده و آنرا به اندازه ۲.۵ سانتی متر تا کنید. سپس آنرا به پشت ماسک بچسبانید. ماسک را روی صورت گذاشته و تای دستمال را باز کنید تا در سطح بالاتر از ماسک قرار بگیرد. در آخرین مرحله، عینک را بگذارید و آنرا با موقعیت دستمال و ماسک تنظیم کنید.

مطمئن شوید که ماسک اندازه صورت شماست

از ماسک هایی استفاده کنید که کاملاً اندازه صورت شما باشد و هنگام استفاده کناره های بینی باز نماند.

توصیه می شود به جای گره زدن بندها یا انداختن کش های ماسک به موازات یکدیگر در بالا و پایین گوش ها، بندها یا کش های ماسک را به شکل ضربدری پشت سر گره بزنید یا بیاندازید. یعنی بند پایینی بالای گوش و بند بالایی را پایین گوش باشد. چنین رویکردی، سبب می شود که ماسک محکم بر روی بینی و دور حدقه چشم مهر و موم شود و در نتیجه مانع تهویه هوا از بالای ماسک شود.

تنظیم عینک بر روی بینی

اگر عینک شما دارای دو عدد پد بینی است، می توانید آنها را بیرون آورید تا فریم عینک به صورت کامل روی صورت شما بنشیند. با این کار، هوا بین عینک و ماسک گیر نمی کند و به سادگی خارج می شود. البته برخی از عینک های طبی بگونه ای هستند که نباید پدهای بینی را از روی آنها خارج کرد. چونکه امکان دارد زاویه دید فرد را تغییر دهند.

استفاده از محصولات ضد بخار

می توانید از دستمال یا اسپری های ضد بخار شیشه عینک استفاده کنید. دستمال های ضدبخار عمدتا یک بار مصرف هستند و بعد از استفاده خاصیت خویش را از دست می دهند، اما به هر حال می توانند گزینه خوبی باشند.

منبع:

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.