آخرین وضعیت تأمین واکسن کرونا

به گزارش یسکافه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: از کشور هندوستان واکسن «بهارات» به میزان 500 هزار دوز خریداری و پول آنرا هم پرداخت کرده بودیم، 125 هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته 375 هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود. ظاهرا مشکلاتی در آنجا پیش آمده و دادستانی در هند یا قوه قضائیه هند به علت میزان شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن را ندادند و بنابراین فعلا دست ما از 375 هزار دز واکسن کوتاه شده است البته رایزنی برای تحویل واکسن ادامه دارد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، علیرضا رییسی اظهار داشت: جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز با ریاست رئیس جمهوری انجام شد و وضعیتی که از سال قبل داشتیم، مرور شد. رئیس جمهوری و همه اعضای ستاد تشکر ویژه ای از مردم بزرگ و شریف ایران به خاطر رعایت و همکاری همدلانه آنان در سال قبل انجام دادند. اگر کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا کارنامه قابل قبولی است، بی گمان سهم عمده آن متعلق به همکاری و همدلی مردم با رعایت پروتکل ها و کمک های مومنانه آنان همین طور صبر و استقامتشان است.

وی اضافه کرد: خیلی از رعایت ها شامل لغو سفرها و دورهمی ها و مراسم شادی و عزا – که جزو رسم و سنت کشورمان است – می شود. در حقیقت مردم به خاطر رعایت وضعیت و حقوق دیگران در خیلی از مراسم شرکت نکردند، برگزاری مراسم را لغو کردند و به تعویق انداختند و یا به شکل متفاوت انجام دادند. این ها نشانه هایی از تلاش مردم است و در آخر سال گذشته وضعیت ما وضعیت نسبتا قابل قبولی بود که این نتیجه کوشش های انجام شده بود.

رئیسی تصریح کرد: از طرفی همدلی، هماهنگی و اعتقاد و اعتماد ستاد ملی مقابله با کرونا نقطه عطفی بود در یک نوع از مدیریت بحران در کشور که به نظر نمره موفقی است. همه مسئولان کشور از سران سه قوا حضور دارند و در ذیل فرماندهی واحد برای سلامتی مردم تصمیم گرفته می شود و این جلسات بسیار پررونق، گوناگون و موثر انجام شد و تجربیات خوبی طی یک سال قبل به دست آمد که نتیجه آن این بود که مرگ ها را به حداقل برسانیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلان اینکه نکته دیگری که در جلسه عنوان شد بحث مهم واکسن است، اظهار داشت: همه مردم دنیا و همه کشورها دو راه برای تامین واکسن دارند؛ راه اول خرید واکسن از کشورهای سازنده واکسن است که بر طبق قراردادهایی که منعقد می شود، واکسن موردنیازشان را تامین کنند و تحویل کشور داده شود. راه دوم تولید داخلی واکسن است که این فناوری را همه کشورها ندارند و دست چند کشور است. یکی از کشورهایی که دراین زمینه جز فهرست اصلی قرار گرفته کشور جمهوری اسلامی ایران است که در بحث تامین واکسن از راه تولید داخلی یکی از راه ها و استراتژی مهمی است که دنبال می شود.

رئیسی با اعلان اینکه ما سه راه را برای تامین واکسن پیش گرفته ایم، اظهارکرد: راه اول مشارکت جهانی برای تامین واکسن بوسیله سبد کوواکس بوده که برمبنای تفاهم صورت گرفته قرار شده به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ایران تحویل داده شود. در برنامه اول قرار شد ۴.۲ میلیون واکسن آسترزنکا به ما دهند و بعد به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار رساندند و در برنامه جدیدشان گفتند که یک میلیون و ۲۰۰ هزارتا پیش از سال تحویل می دهند که ما روی هم حساب کرده بودیم اما متاسفانه آن هم محقق نشد و قرار شد ۱۰ فروردین به ما دهند و آخرین خبری که داریم گفتند که احیانا ۱۴ فروردین دست شما خواهد رسید بدین سبب اینطور نیست که واکسن به این راحتی قابل دسترسی باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: راه دوم تولید داخل بوده است که شرکت های دانش بنیان داخلی در حال تلاش هستند؛ کوشش های بی وقفه و جهادگونه ای برای تولید داخل انجام می دهند و راه سوم خرید مستقیم دولتی از سایر کشورهاست و این هم راه سومی بود که تا امروز پیگیری می شد و امروز رئیس جمهوری راه چهارمی هم مطرح نمودند.

وی در ادامه به مروری بر وضعیت تامین واکسن پرداخت و اظهار داشت: از کشور هندوستان واکسن «بهارات» به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری و پول آنرا نیز پرداخت کرده بودیم، ۱۲۵ هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود. ظاهرا مشکلاتی در آنجا پیش آمده و دادستانی در هند یا قوه قضائیه هند به سبب میزان شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن را ندادند و بنا بر این فعلا دست ما از ۳۷۵ هزار دز واکسن کوتاه شده است البته رایزنی برای تحویل واکسن ادامه دارد.
رئیسی با اعلان اینکه از ۷۰ درصد واکسن های دنیا ۱۰ کشور بیشترین استفاده را کرده اند و این هم نوعی بی عدالتی است که در زمینه توزیع واکسن در سطح دنیا وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت هم به این مساله معترض است، اظهارکرد: بحث تحریم و تامین واکسن مطرح است و کشورهایی که به ما قول دادند واکسن را تحویل دهند، متاسفانه دراین زمینه کندی می کنند. پس با وجود اینکه وزیر بهداشت و درمان روزانه برای تامین واکسن پیگیر هستند، متاسفانه هنوز میزان واکسنی که باید بر طبق قول و قرارها تحویل داده می شد، محقق نشده است.
وی افزود: بنا بر این رئیس جمهوری در ستاد ملی راه چهارمی مطرح نمودند که البته نیازمند این است که به جزئیات آن بیشتر بپردازیم و برای واردات واکسن از بخش خصوصی بیشتر کمک گرفته شود البته در گذشته فراخوان هایی داده شده بود تا بخش خصوصی به کمک دولت بیاید و بتواند واکسن را وارد کند. حالا یک پیشنهاد این است که واکسن با ارز نیمایی بوسیله بخش خصوصی وارد شود. برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند واکسن را تامین کنند که البته جزییاتی مانند عدالت و دسترسی دارد که باید در مورد آن صحبت نماییم البته گروه هدف خودرا که از قبل هم برنامه ریزی شده بر طبق برنامه زمان بندی شده و میزان واکسنی که به دستمان می رسد واکسینه انجام خواهیم داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: در هر صورت ظرف هفته های آتی بر طبق تفاهم هایی که صورت گرفته و واکسن هایی که به دستمان می رسد امیدواریم بتوانیم این واکسیناسیون را کامل نماییم اما این قول را به مردم می دهیم که تا آخر سال ۱۴۰۰ و حتی زودتر از آن، گروه هدفمان را بطور کامل واکسیناسیون خواهیم کرد. پیش بینی ما این است که تا آذر یا دی ماه واکسیناسیون را با تاکید بر توان تولید داخل (اگر تمام مراحل به درستی پیش برود) به خوبی انجام دهیم.

رئیسی در ادامه به موضوع سفرها اشاره نمود و اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد و همانطور که هفته های قبل هم پیش بینی کردیم، اساسا با انجام سفرها شیوع بیماری در سطح کشور افزایش پیدا خواهدنمود و متاسفانه این پیش بینی در حال محقق شدن است و در بیشتر استانها روند صعودی بیماری داریم و بیماری افزایش می یابد. حالا اگر برای این افزایش تدبیر نشود و جلوی سفرها گرفته نشود، ما مشکل خواهیم داشت.

وی در آخر با اعلان اینکه هم اکنون میزان رعایت پروتکل ها به کمتر از ۶۰ درصد رسیده و این زنگ خطر بسیار بزرگ است، اظهارکرد: شهرهای قرمز در مقایسه با ۲۵ اسفند که ۹ شهر قرمز داشتیم حالا ۲۳ شهر قرمز در استان های مختلف داریم. شهرهای نارنجی از ۳۱ به ۴۴ شهر و شهرهای زرد از ۲۹۵ شهر به۲۸۷ شهر و شهرهای آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ رسیده است و این نشان دهنده آنست که گردش ویروس اتفاق می افتد و در بعضی از استانها که ماهها هیچ افزایش بیماری نداشتند، شروعی داریم که بیماری افزایش می یابد و این می تواند زنگ خطر باشد و از مردم خواهش می نماییم که اگر سفر نرفتند، برای انجام سفر برنامه ریزی نکنند برای اینکه خطرناکست و اگر به سفر رفتند سفر را کوتاه کنند و برگردند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.