بیماری بی علامتی که قاتل شماست

بوشهر یک کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر می گوید بیماری فشارخون بالا به دلیل بی علامت بودن، یک قاتل خاموش است.
هاجر عوض پور با اشاره به اینکه فشار خون بالا یا پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می شود، اظهار داشت: این امکان دارد به خطر بزرگ تری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کما یا حتی مرگ منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: فشارخون بالا اثر زیادی بر هزینه مراقبت های بهداشتی و میزان مرگ در دنیا دارد در حالیکه فشارخون می تواند به آسانی در جامعه یا در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و بموقع شناسایی شود.
این کارشناس اظهار نمود: فشارخون بر مبنای عوامل ایجادکننده آن به دو نوع فشارخون بالای اولیه و ثانویه تقسیم می شود.
عوض پور بیان نمود: فشارخون اولیه گرچه علت آن ناشناخته است بسیار شایع تر بوده و حتی بعنوان فشارخون بالای اساسی هم نامیده می شود.
کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه اضافه کرد: اغلب افراد بزرگ سال دارای فشارخون بالا در این گروه قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: به نظر می آید تلفیقی از عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، سن و شیوه زندگی شامل مصرف دخانیات، مصرف الکل، استرس، اضافه وزن، مصرف زیاد نمک و کم تحرکی در بروز این بیماری نقش داشته باشند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: فشارخون بالا می تواند ناشی از عوامل چندگانه همچون حجم پلاسمای خون و فعالیت هورمون هایی تنظیم کننده حجم و فشارخون باشد و همینطور توسط عوامل محیطی مانند استرس و کم تحرکی تحت تأثیر قرار گیرد.
هاجر عوض پور بیان نمود: فشارخون بالا در ابتدا بدون علامت است اما زمانی که به تدریج منجر به بروز عوارضی یا چندین بیماری مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی و… شود این بیماری علایم دار شده که در ارتباط با تظاهر عوارض فشارخون بالا است.
وی اظهار نمود: برای اندازه گیری فشارخون صحیح نیم ساعت پیش از اندازه گیری فشارخون، سیگار یا چای و یا قهوه استفاده نشود و فعالیت شدیدی انجام نشده باشد.
کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: بهتر است اندازه گیری فشارخون از دست راست و در وضعیت نشسته روی صندلی و با تکیه گاه مناسب صورت گیرد. زیردستی که مقرر است فشارخون اندازه گیری شود، دارای تکیه گاه باشد (روی میز) و به صورت افقی هم سطح با قلب قرار گیرد. زانوها در حال آویزان قرار نگیرند و زیر پا تکیه گاه داشته باشد.
عوض پور اظهار داشت: یک خطای مهم در اندازه گیری فشارخون استفاده از بازوبند نامتناسب است. باید از دستگاه فشارسنج دارای بازوبند متناسب با دور بازو، استفاده گردد. پهنای بازوبند(کیسه هوای داخل بازوبند) دستگاه فشارخون باید دوسوم طول بازو از سرشانه تا آرنج(۸۰ درصد طول بازو) و طول کیسه هوای داخل بازوبند ۴۰ درصد دور بازو را بپوشاند. ازاین رو دستگاهی که برای اندازه گیری فشارخون در افراد چاق استفاده می شود، باید دارای بازوبند با اندازه بزرگ تر از دستگاه بزرگ سالان باشد.
این کارشناس اظهار نمود: روز جهانی فشارخون بالا هرسال با استفاده از یک مبحث خاص سال که توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب می شود، برگزار می گردد تا این بسیج را در سطح بین المللی اثربخش تر کند. این روز در واقع یک واقعه آموزشی برای ترویج جلوگیری از افزایش فشارخون است و هدف آن افزایش آگاهی در مورد شرایط و مسائل در ارتباط با فشارخون بالا است.
وی اشاره کرد: از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی سالانه به مدت ۵ سال این پویش با مبحث یکسان «از مقدار فشارخون خود آگاه شوید»، برای توسعه برنامه هایی برای غربالگری فشارخون و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تکرار شد.
کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه خاطرنشان کرد: سال جاری برای روز جهانی فشارخون که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ است، این مورد شامل «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» تعیین شده، بنابراین در این روز سفارش می شود همه فشارخون خویش را اندازه گیری کرده، اطلاعات خود درباره فشارخون بالا را افزایش داده و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشارخون انجام دهند تا سلامت بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.