چرا باید روی یک پا ایستاد؟

یسکافه: وضعیت تعادل خیلی از ما خیلی بدتر از قبل شده است چونکه زمانی، بیشترِ مواقع درحال حرکت بودیم ولی حالا اغلب اوقات نشسته ایم و به صفحه کامپیوتر یا موبایل زل زده ایم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، این شیوهٔ زندگی کم تحرک بر مهارت های حفظ تعادل ما اثر می گذارد و برای ما گران تمام می شود.
بزرگ ترین عامل مرگ های ناگهانی در سراسر جهان، پس از تصادفات، افتادن است که بر اثر از دست دادن تعادل است. خبر خوب این که می توان برای پیش گیری از آن کارهایی انجام داد. ایستادن روی یک پا موجب کارایی بهتر بدن و ذهن می شود و حتی نشان میدهد که چقدر عمر خواهیم کرد.
– تعادل شاهکاری اعجاب انگیز از هماهنگی است
وقتی تلاش می کنید که روی یک پا بایستید مغز شما هماهنگی شگفت انگیزی انجام می دهد. مغز سیگنال هایی از مایع گوش درونی دریافت می کند، نشانه های بصری از چشم ها دریافت می کند و حتی پیام هایی از مفاصل و ماهیچه ها به آن می رسد. سیگنال هایی که از چشم ها به مغز می رسند بیشترین نقش را در حفظ تعادل ما دارند بنا بر این است که ایستادن بر روی یک پا وقتی چشم ها بسته است خیلی مشکل تر است. اگر بتوانید ۱۰ ثانیه با چشم بسته روی یک پا بایستید، خوب است.
هر بار ایستادن بر روی یک پا را تمرین کنید چون مغز فرصت پیدا می کند کارایی خودرا از نو تنظیم کند.
هر چه سن تان بالاتر می رود، ساختمان گوش درونی کارایی خودرا از دست می دهد و تعداد سلول های مویین گوش درونی کاهش می یابد و حتی میزان جریان خون در گوش درونی هم تغییر می کند. با این وجود هنوز می توانید کاری کنید تا جلوی این ناتوانی ناگزیر را بگیرید و راه آن این است که بجنبید و تلوتلو بخورید.
– از تلوتلوخوردن استقبال کنید
سیستم تعادل مغز ما با ساختن ارتباطات عصبی جدید توانایی عجیبی در جبران دارد. این انعطاف پذیری مغز به ما توان می دهد بعد از ۴۰ سالگی هنوز سرپا بایستیم و بتوانیم حتی اگر در وضعیت اجتناب ناپذیر پیری و ناتوانی تلوتلومی خوریم باردیگر تعادل خودرا بازیابیم.
راز کار این است که تلوتلو بخورید. هر بار که تمرین ایستادن بر روی یک پا را انجام دهید، فرصتی برای تنظیم دوبارهٔ مغز است تا اتصالات عصبی جدیدی بسازد و هماهنگی میان گوش ها، چشم ها، مفاصل و ماهیچه ها تقویت شود. سنسورهای موجود در مفاصل و ماهیچه ها پیام هایی به مغز می فرستند و مغز بهترین راه برای متعادل نگه داشتن ما را می یابد. اگر این تمرین را ادامه دهید می بینید که با سرعت عجیبی در حفظ تعادل خود مهارت پیدا می کنید.
– برای طول عمر بیشتر روی یک پا بایستید
شما خیلی بیشتر از آنکه تصور کنید روی یک پا می ایستید، ٪۴۰ از مواقعی که راه می روید بر روی یک پا هستید اما این تنها دلیل اهمیت ایستادن بر روی یک پا نیست. ثابت شده است که میزان توانایی ایستادن بر یک پا نشانه ای برای طول عمر و سلامتی سالهای آتی عمرتان است.
در سال ۱۹۹۹، پژوهشگران سه آزمایش ساده روی ۲۷۶۰ زن و مرد حدود ۵۰ ساله انجام دادند. آنها بطور دقیق اندازه گرفتند که در هر دقیقه افراد شرکت کننده در این پژوهش چند بار می توانند بنشینند و بلند شوند و زمان گرفتند که هر کدام از آنها چه مدت می توانند با چشمان بسته روی یک پا بایستند.
وقتی ۱۳ سال بعد باردیگر سراغ آن افراد رفتند دریافتند که چگونگی عملکرد آنها در آن آزمون های ورزشی ساده، پیش بینی احتمال مرگ آنها بر اثر سرطان یا عارضهٔ قلبی بوده است. ایستادن روی یک پا اهمیت بیشتری داشت. کسانی که در نخستین آزمایش دو ثانیه یا کمتر می توانستند بر روی یک پا بایستند بیشتر احتمال داشت که در ۱۳ سال آینده بمیرند تا کسانی که می توانستند ۱۰ ثانیه یا بیشتر روی یک پا بایستند. اگر می خواهید درسنین پیری فعال بمانید وقتش است از همین حالا تمرین های تعادل را شروع کنید.
– چرا تقویت تعادل به دردتان می خورد
تقویت تعادل فقط موجب نمی گردد که در سالمندی فعال تر و استوارتر باشید این قابلیت به شما کمک می نماید که در همهٔ ورزش ها بهتر عمل کنید. در بیشتر ورزش ها نیاز به حفظ تعادل هست، از موج سواری تا اسکیت بوردسواری و حتی بولینگ. اگر می خواهید برای بازی بولینگ آماده شوید شاید بهترین کاری که می توانید بکنید تمرین های تعادل است.
– بدن استواری بسازید
تمرین تعادل برای تقویت توان بدنی و هم ترازی اعضای بدن هم مفید می باشد. اگر در خانه تمرین می کنید این بهترین راه برای پرهیز از یک جا نشستن و اصلاح هر وضعیت نامتعادلی است که بر اثر نشستن طولانی گرفتار آن شده اید.
فقط ایستادن ساده تأثیر عمیقی بر سلامت جسمی شما دارد. ایستادن را با چند حرکت ورزشی تعادلی همراه کنید تا فایده ٔ بیشتری ببرید.
– خودرا به چالش بکشید
پروفسور داون اسکلتون که دراین زمینه تحقیق کرده، ثابت کرده است که با تمرین می توانید به جایی برسید که با چشمان بسته یک دقیقه بر یک پا بایستید. او از تمرین های دیگری هم می گوید که بعد از مهارت در ایستادن روی یک پا می توانید انجام دهید. تمرینی مانند پیاده روی طوری که انگار بر روی یک طناب راه می رویم.
ایستادن بر روی یک پا تمرین خوبی است که در برنامهٔ روزانهٔ خود بگنجانید. می توانید موقع مسواک زدن یا تماشای تلویزیون آنرا انجام دهید و این همان نکته ای است که می تواند تغییر بزرگی در دوران سالمندی زندگی شما بوجود آورد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *