رییس شورای عالی داروخانه ها: آئین نامه جدید، ۱۳۰۰۰ داروخانه را ورشکست می کند

رئیس شورایعالی داروخانه ها با تکیه بر این که نباید به داروخانه ها نگاه هایپرمارکت داشت، به آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها اشاره نمود و اظهار داشت: آئین نامه جدید، ۱۳۰۰۰ داروخانه را ورشکست می کند.
مهدی زارعی در گفتگو با ایسنا، در مورد چرایی مخالفت ها با آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها اظهار داشت: آئین نامه تأسیس داروخانه ها که اخیر توسط وزیر بهداشت بهداشت امضا و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده، از منظر حقوق اساسی و حقوق عامه داروسازان حاوی تعارض و تناقض است و همینطور از نظر شکلی و ماهیتی هم گرفتار اشکالات اساسی است.

وی اظهار داشت: اجرای این آئین نامه باعث ورشکستگی حدود ۱۳۰۰۰ داروخانه که درحال عرضه خدمات دارویی به بیماران هستند می شود و مطمئنا صدمات جبران ناپذیری به زنجیره توزیع دارو وارد خواهد نمود.
زارعی افزود: واقعا جای پاسخ به این پرسش خالی است که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با اراده قبلی و برنامه ریزی کمر به نابودی کسب و کار داروخانه ها بسته است یا این که یک بی تدبیری و خطای سهوی اتفاق افتاده است؟
وی اظهار داشت: متاسفانه نگاه کلی آئین نامه داروخانه ها نگاه اقتصادی و سرمایه محور به دارو و داروخانه است به جای این که خدمات محور و عدالت گستر باشد. در ابتدای این آئین نامه استناد به قوانینی ذکر گردیده که اغلب آنها در حیطه اختیارات قانونی وزیر بهداشت نیست بلکه از اختیارات هیئت وزیران است که نشان از عدم آگاهی تدوین کنندگان به قوانین موضوعه است.
وی با اشاره به اینکه دارو بعنوان یک کالای استراتژیک نباید در دستان چند سرمایه دار قرار گیرد و این جزو اصول اولیه برای سلامت شبکه توزیع دارو است، اضافه کرد: نگاه به دارو نمی تواند نگاه هاپیرمارکتی باشد؛ آن هم در کشوری که مرتبا در شرایط بحرانی قرار می گیرد.
رئیس شورایعالی داروخانه ها اضافه کرد: متاسفانه سازمان غذا و دارو علیرغم این که خودش اساسنامه مصوب ندارد، خود تدوین گر ضوابط و مقررات و همزمان اجرا کننده و ناظر شده و این ها زمینه ساز برخی مشکلات خواهد بود. حاکمیت باید با وضع قوانین مناسب، اجازه چنین تعارض منافع به سازمان مهم و اساسی که با جان انسان ها سروکار دارد، ندهد.
وی اظهار داشت: اجرای آئین نامه مذکور باید متوقف شود تا با حضور ذینفعان همچون انجمن داروسازان و انجمن های علمی و تخصصی داروسازی و سازمان نظام پزشکی و صاحب نظران دانشگاهی و متخصصان امر مورد بازبینی و تدوین قرار گیرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.