وزیر بهداشت: ۴۰ سال دستاوردهای عظیم را فدای جوسازی های سیاسی نکنید

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت، سرمایه گذاری در سیستم سلامت را جزو ضروریات دانست و با اشاره سختیهای مدیریت کرونا در کشور در اوج تحریم ها، اظهار داشت: مدافعان سلامت و خصوصاً آنها که تن بر این آتش زدند و شهید شدند، حماسه ای آفریدند که با هیچ قلمی نمی توان نوشت و با هیچ دوربینی نمی توان به تصویر کشید و با هیچ زبانی نمی توان گفت.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در سی امین آیین پویش ره سلامت در کاشان، اظهار داشت: مدیریت کرونا در این منطقه یکی از رکوردهای بسیار عالی در بین دانشگاه های ما بود. به هر حال نخستین روز تیر ماه ۱۳۳۷، یعنی گرمترین و طولانی ترین روز کویر کاشان در یکی از کوچه پس کوچه های کاشان خداوند فرزندی را به دنیا آورد، از خانواده ای نه چندان برخوردار، اما از مادری به شدت عاشق ابا عبدالله. این کودک در این شهر با شرایط خاص و ویژه آن زمان بزرگ شد. آن زمان همه خانه ها حدودا یخچال و کولر نداشتند و تنها تهویه دلپذیر زیرزمین هایی بود در کنار بادگیرها. خداوند خواست که این فرزند کوچک کویر یک روز بشود زمامدار امور درمان و بهداشت این کشور.
وی اضافه کرد: در آن زمان در این شهر زیرساختی نبود. بیمارستانی به نام بیمارستان اخوان داشت و در کل شهر یک جراح عمومی داشت، یک چشم پزشک داشت، سه متخصص اطفال دانشگاهی داشت و یک متخصص بیهوشی داشت و دیگر هیچ. خداوند به این فرزند دلبسته شهر کمک کرد که بتواند در مدتی کوتاه بیمارستان شهید بهشتی را با لطف خدا و با همت همه بسازد. متخصصین زیادی بیاورد، کلینیک های ویژه ای بسازند. باز هم خداوند خواست که پس از مدتی این دلبسته کویر را به سمت تهران ببرد. هرچند که بسیار دل بریدن از این فضا برایش سخت بود.
نمکی افزود: به هر حال گذشت و گذشت تا این که در شرایطی و به دلیلی، دوستی از وزارت بهداشت گذاشت و رفت و با وجود خواست و تمنای من نماند، این مسئولیت به گردن بنده افتاد. البته آن روز ما نمی دانستیم که مقرر است سیل بیاید، زلزله بیاید، نمی دانستیم که مقرر است آنفلوآنزا H۱N۱ بیاید و باز هم نمی دانستیم که مقرر است کرونا بیاید. او هم که رفت، از کمتر از این خسته شده بود و می خواست برود. خیلی التماس کردم و بارها به او هم گفتم که من فقط دست پدرم را در زندگی بوسیدم، اما حاضرم دست این عزیزان را ببوسم که بمانند، اما نشد و به هر حال نمی دانم به چه دلیل، با چه حکمتی خداوند عنایت فرمود و مدیریت این روزهای سخت که در تاریخ هر کشور شاید هر ۲۰۰ سال یکبار در سیستم سلامت اتفاق بیفتد را به دوش این سرباز کوچک دلبسته این وطن سپرد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: کرونا نشانی از قابلیت های مدیریتی کشورهاست. در آینده ای بسیار نزدیک مدیریت جهان را با مدیریت ایام کرونا و پساکرونا ارزیابی خواهند کرد. همانطور که طاعون نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اروپا و جهان را تغییر داد، کرونا هم تمام معیارها را تغییر خواهد داد. خیرین بدانند که ما نمی گوییم مدرسه سازی نکنید و سرمایه گذاری در حیطه های دیگر را انجام ندهید، اما دیدید که در این ایام، ماه ها مدرسه ها تعطیل بود، ماه ها سالن های ورزشی تعطیل بود، اما ثانیه ای نشد که در بیمارستان، اورژانس و محل خدمتی را ببندیم. باید این مراکز را هم گسترش می دادیم. سرمایه گذاری در سیستم سلامت جزو ضروریات است.
وی اظهار داشت: دیدید که در موج ویروس انگلیسی چقدر مردم پشت در بیمارستان های کشور انگلیس که زیرساخت های قوی در زمینه بهداشت و درمان دارد، صف بستند تا این که نظام بهداشت و درمان انگلیس زانو زد و از مردم عذرخواهی نمود. روزهای مدیریت کرونا بسیار تاریخ ساز و قابل مقایسه ای برای مقایسه توانمندی مدیران جهان است. یکی از دلیلهای حذف آقای ترامپ، کرونا بود. البته که من معتقدم یکی از دلیلهای بدبختی او آلودگی دست های پلیدش به خون عزیزترین فرزند ما شهید قاسم سلیمانی بود که فکر می کنم که تا دنیا دنیا است عذابش را حتما چند برابر خواهد چشید.
نمکی افزود: به هر ترتیب کرونا ایام سختی برای جهان بود و البته برای ما آن هم در اوج تحریم. تحریمی که باید با دست های بسته، اما با چشم های باز در اقیانوس بلا شنا می کردیم. برای افتضاحی که در دنیا در خصوص مرگ های بالای سه تا چهار هزار، رسانه های بیرونی هیچوقت پنل و میزگرد نگذاشتند، اما بمحض این که مرگ های ما مقداری بالاتر می رفت، همه شب به تفسیر می کشیدند. ذره بینی که روی جمهوری اسلامی ایران بود، روی هیچ کشوری نبود و فشاری که در ایران بر مدیران سیستم سلامت برای تامین مایحتاج مانند دارو، ماسک، گان و… بود، در هیچ کشوری نبود.
وی اضافه کرد: ما در ایام اول بسیار سختی داشتیم. واقعا همکاران ما و مدافعان سلامت و خصوصاً آنها که تن بر این آتش زدند و شهید شدند، حماسه ای آفریدند که با هیچ قلمی نمی توان نوشت و با هیچ دوربینی نمی توان به تصویر کشید و با هیچ زبانی نمی توان گفت. حماسه ای خلق کردند که در تاریخ این کشور ماندگار خواهد ماند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: یادم است در ایام اول به متخصصین برجسته ما که عده ای از آنها شهید شدند، می گفتم چرا اینطور بالای سر بیمار رفتید، می گفتند وقتی رفتم و دیدم که رزیدنت، انترن و پرستار من ماسک ندارد، خجالت کشیدم که با ماسک بیمار معاینه کنم و در عین حال می خواستم اینها شجاعت پیدا کنند و تن بر این آتش بزنند. ما چنین ژنرال ها و سردارهایی را از دست دادیم که داغ هر کدام شان سلول هایم را تا زنده ام خواهد سوزاند.
وی افزود: این که عده ای در زمانی که اینها بر سینه بیمار خمیده بودند، آنها در هوای خوش لمیده بودند، حالا می فرمایند کرونا را می شد مدیریت کرد، ما اگر بودیم چهارتا را ۱۰ تا می کردیم و فلان می کردیم؛ خدا شاهد است اگر شما نیم ساعت بتوانید افسار این اسب سرکش را نگه دارید، چه برسد به این که اداره کنید. ما که مدت ها است می گوییم خدایا به آبروی پیغمبرت، آبروی ما را حفظ کن که زودتر این بیماری را جمع نماییم و این واکسن که آرزوی من بود، به عرصه مصرف آمده و ما این ردای خفقان آور را به دیگری سپرده و دنبال زندگی مان رویم.
نمکی اظهار داشت: اما این چه بی انصافی است که ما عزیزانی که از جان و استراحتشان و از هستی شان گذشتند، آن هم برای ویترین آرایی کاذب این بی انصافی را انجام دهیم. کدام بی انصاف و نامرد در تاریخ خیر دید؟. نخستین لازمه حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی اخلاق بود، قدرشناسی از افراد خدوم بود. بدون اخلاق مگر می شود در این مملکت ادعا کرد که من می خواهم برای این مردم کاری کنم. بدون انصاف، بدون عقل که برای شیعه جزئی از اصول قابل واجب است، مگر می شود ادعا کرد که من آمده ام که کاری کنم.
وی افزود: البته من همیشه به همکاران دل شکسته ام می گویم به این حرف ها توجه نکنید. ما که نیامده ایم تا کسی برایمان دست بزند، ما آمده ایم تا روی مین رویم. به عزیزی می گفتم که هر چه کار می کنم باز نسبت به خون شهدا احساس شرمندگی می کنم. روز گذشته در اراک ناگهان چشمانم پر از قرمزی شد، علتش هم بی خوابی است. باور کنید که در ۱۶ ماه اخیر شبی درست نخوابیدم. استاندار در آنجا نگران شد و گفتم نگران نباشید خوب می شود. باور کنید که فکر می کنم هر چه می دوم، باز هم به خانواده شهدا و شهدا مدیون و بدهکارم. به هر حال مدافعان سلامت افتخار آفریدند.
وی اضافه کرد: نخستین افتخار بزرگ جمهوری اسلامی ایران این بود که هیچ ایرانی در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نبود. نه برای کرونا بلکه برای بیماران غیر کرونا هم نشنیدید که فردی با ضربه مغزی بیاید و بگویند که آی سی یو بیمارستان جا ندارد که اگر این اتفاق می افتد در فضای مجازی ما را بیچاره می کردند. فضای مجازی که در یک جایی دیگر که ترمزش دست دیگران است. دومین افتخار جمهوری اسلامی ایران این بود که هیچ ایرانی و غیر ایرانی به سبب بی بضاعتی گرفتار مشکل نشد. ما چند صد هزار نفر از عزیزان افاغنه را در کشور رایگان در حوزه کرونا درمان کردیم. سومین افتخار جمهوری اسلامی ایران این بود که هیچکس را به سبب قومیت به دیگری ترجیح ندادیم. خدمتی که در سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و سایر استانهای سنی نشین به عزیزان اهل تسنن دادیم، با خدمتی که در بیمارستان امام خمینی تهران (ره) دادیم، فرقی نکرد. ما هیچ مزیت سِنی قائل نشدیم.
وزیر بهداشت افزود: مدتی پیش یکی از نویسندگان اروپا که با کرونا فوت کرد، نوشته بود که من عمرم را کرده ام، حالا که مضیقه دارید، این اکسیژن را بردارید و به جوانتر دهید. اما در کشور ما پیرزن ۱۰۳ ساله در کردستان با کرونا درمان شد و به خانه اش رفت. این افتخاری بود که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ این اپیدمی کسب نمود.
نمکی افزود: افتخار دیگری که ما کسب کردیم، در اوج تحریم و بی پولی و فشارهای بین المللی این بود که دست به سمت جایی دراز نکردیم، ما ماسک، گان و شوینده را ۵۰ روزه در کشور ساختیم، رمدسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در این سرزمین ساختیم و این را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم که باور نمی کردند. اجازه ندادیم که ایرانی احساس حقارت کند و فکر کند که این دارو در آمریکا هست، اما پدر، برادر و خواهر و خانواده من از این دارو محروم شد و از بین رفت. اجازه ندادیم که ایرانیان حس حقارت را با وجود فشار اقتصادی جهانی احساس کنند و این حقشان هم نبود.
وی اضافه کرد: افتخار دیگری که در جمهوری اسلامی ایران در این ایام کسب شد، این بود که ما به مرور سوار بر موج کرونا شدیم و کرونا بر ما سوار نشد. موج چهارم با ویروس انگلیسی بود. وقتی ویروس انگلیسی می خواست بیاید، من می دانستم که این ویروس بسیار چموش است، برای اینکه انگلیس را به زانو در آورده بود. می دانستم که ویروس انگلیسی هم قدرت سرایتش بیشتر است و هم قدرت مبتلاشدن و کشندگی اش. ما که تعطیلات نداشتیم. در دفترمان نشسته بودیم و در تعطیلات عید بعد از آن که حریف نشدیم که سفرها را مانع شویم، به همه دانشگاهیان نوشتم که بیمار الکتیو بستری نکنید. برآورد کردم که حداقل ۸۰ هزار تخت نیاز داریم. بعد هم مدلی را بعنوان مدل موفق جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم که ما کلینیک های سرپایی را فعال نماییم، بستری موقت راه بیندازیم و اجازه ندهیم که سرریز بیمار به سمت بیمارستان رود.
وی افزود: ۱۵۰ هزار بیمار که ۱۰ روز باید در بیمارستان بستری می شدند، با این شیوه، کم شد. در صورتیکه کل تخت های ما ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تخت است. بدین سبب ما ۴۶ هزار بیمار کووید بستری کردیم، روزی ۲۵۰ هزار بیمار به کلینیک های ما مراجعه کردند و ۱۵۰ هزار بیمار هم اجازه ندادیم به بیمارستان بروند، بلکه بصورت بستری موقت درمان کردیم. در کنارش گروه ترخیص راه انداختیم که اگر بیماری در وضعیت مناسب تری بود، به خانه برود و با مراقبت در منزل اداره شود. این طرح توانست در موج چهارم آبروی ما را بخرد و بر این اساس همیشه ۳۰ درصد تخت خالی داشتیم و خیلی از هزینه های کشور کم شد.
نمکی اظهار داشت: افتخار بزرگی برای کشور شد و خدا را شکر کردیم که از موج چهارم هم با عزت داریم عبور می نماییم. در این ایام ۴۶۰ اکسیژن ساز برای کشور تامین کردیم. بیمار کووید در بیرون از آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و داخل آی سی یو حداقل ۳۵ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد، در صورتیکه بیمارستان های ما برمبنای شرایط عادی طراحی شده بود؛ یعنی یک تا ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و همه کمبود داشتند.
وی اضافه کرد: یادم است که یک شب به من زنگ زدند که در بیمارستان توحید سنندج دارد اکسیژن کم می آید. من بعنوان وزیر تا بامداد با راننده تانکر اکسیژن در تماس بودم که کی می رسی و چهار بامداد که رسید خدا را شکر کردیم. شبی هم در نیشابور این گرفتاری را داشتیم. اما امروز نداریم بیمارستانی که کمبود اکسیژن داشته باشد. ما در طول دوره کرونا میزان تخت های آی سی یومان دو برابر شد. میزان دستگاه های سی تی اسکن مان که بیش از ۱۴۶ دستگاه تامین کردیم و ۳۰ تا ۴۰ دستگاه هم فرا می رسد و دارد اضافه می شود. اینها در اوج تحریم و فشار بود و از همه مهمتر پویش ره سلامت بود که طبق آن ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و حدود ۱۴ هزار تخت اضافه می شود. در تاریخ این سرزمین هیچ سالی بیش از ۴۵۰۰ تخت اضافه نکردیم و بسیاری امکانات دیگر. آزمایشگاه های تشخیصی ما روزهای اول، دو تا بود، اما حالا بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیصی در سراسر کشور قرار دارد که بعنوان زیرساخت های مهم برقرار شد.
نمکی اظهار داشت: خدارا شکر می نماییم که از این ایام سخت داریم با آبرو گذر می نماییم که این آبرو را از ایثار، رشادت و صبوری و همدلی مردم داریم که باید از صبوری مردم و کسبه تشکر کرد. از همدلی که در بدنه اجرائی کشور شکل گرفت باید تشکر کرد. از همه شامل دادستان ها، روحانیت که نماز جمعه را تعطیل کردند، عزیزانی که در حرم های مطهر را بستند که اصلا کار ساده ای نبود و… و.، نیروهای انتظامی، بسیج که طرح شهید سلیمانی را پیش بردند، کسبه ای که صبوری کردند و… تشکر می نماییم. این ها عظمت هایی بود که در این دوره خلق شد و تاریخ قضاوت خواهدنمود.
وزیر بهداشت اشاره کرد: امیدوارم در ایام آینده آنچه خیر و صلاح نظام جمهوری اسلامی و مردم است، رقم بخورد. همیشه سفارش می کنم که قدر این مردم را بدانید. جای هیچ قدرتی را با قدرت مردم عوض نکنید. پایه اصلی نگهداشت این نظام، پس از لطف خدا، پیوند با مردم است. از مردم فاصله نگیرید، مردم را نادیده نپندارید، بر اسب مراد که سوار شدید، فکر نکنید که همیشه سوارید اگر مردم نخواهند. از مردم دور نشوید، مغرور کاذب نشوید. عزت ما از مردم است. یادتان نرود که نوکری این مردم افتخار و عزت ما است. از این گسست های اجتماعی و تفرقه افکنی های سیاسی بپرهیزید. از این که ۴۰ سال دستاوردهای عظیم را فدای جوسازی به سبب مسائل سیاسی کنید، بپرهیزید، از بی آبرو کردن این نظام بپرهیزیم. آنقدر خودزنی نکنید، همدلی و حمایت بی دریغ و باارزش مردم را قدر بدانید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.