محققان هشدار می دهند؛ کمبود مواد مغذی در بدن سبب بروز تغییرات رفتاری می شود

بگفته پژوهشگران، کمبود هر نوع ماده مغذی ممکنست موجب بروز اثرات جسمی، روحی و رفتاری شود.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، یک رژیم غذایی مفید برای بدن سالم ضروری می باشد. کمبود مواد مغذی می تواند منجر به بیماریهای مختلف شود. کل الگوی غذایی را می توان در قالب کمیت، دفعات، تنوع و ترکیب غذاها و نوشیدنی های مختلفی که باید مصرف شوند، تعریف کرد. بگفته پژوهشگران، تأثیر کمبود هر ماده مغذی بر بدن متفاوت می باشد.
کمبود آهن
احساس خستگی و تحریک پذیری از علایم اصلی کم خونی هستند. کمبود آهن می تواند موجب کم خونی شود. در چنین وضعیتی به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن کافی به بافتهای بدن وجود ندارد. کمبود آهن به طور معمول در کودکان پیش دبستانی دیده می شود و اگر غذاهای غنی از آهن به آنها داده نشود، به آسانی مستعد این کمبود هستند.
کمبود ویتامین A
فراموشی و سطح انرژی پایین کمبود ویتامین A را نشان میدهد که یک گروه بسیار مهم از مواد مغذی است. همین طور این ویتامین برای سیستم باروری سالم در زنان و مردان مورد نیاز است. سبزیجات سبز و نارنجی منبع خوبی از مواد مغذی ویتامین A هستند. برای نوزادان تازه متولد شده، شیر مادر بهترین منبع ویتامین A شمرده می شود.
کمبود ید
در خیلی از موارد، کودکان دارای معلولیت ذهنی، اختلال در رشد عقلی یا اختلال در رشد قربانی کمبود ید هستند. تقریباً یک سوم جمعیت جهان از کمبود ید رنج می برند. هورمون های تیروئید مسئول قسمتی از رشد جسمی مختلف مانند رشد مغز، استخوان های قوی و تنظیم میزان متابولیسم در بدن هستند. گسترده ترین علامت کمبود ید، بزرگ شدن غده تیروئید است. این امر همین طور ممکنست موجب افزایش ضربان قلب، مشکل تنفس و افزایش وزن شود.
کمبود کلسیم
اگر فردی، صرف نظر از رده سنی، احساس ضعف، کمبود انرژی و احساس کندی کند گرفتار کمبود کلسیم است. خستگی به سبب کمبود کلسیم همین طور می تواند منجر به سبکی سر و سرگیجه شود که با عدم تمرکز، فراموشی و گیجی مشخص می شود. لبنیات و سبزیجات سبز تیره منبع خوبی از کلسیم هستند.
کمبود منیزیم
کمبود منیزیم بوسیله برخی علایم مانند بیش فعالی در کودکان دیده می شود. آنها در این حالت، تکانشی می شوند و کنترل خشم یا حرکات خودرا ندارند. عدم توجه، اشتباه از روی بی احتیاطی، و از دست دادن علاقه به یک کار خاص که نیاز به تلاش ذهنی دارد، همه نشانه های پایین بودن منیزیم است. کمبود منیزیم همین طور می تواند منجر به چندین بیماری مانند دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک و بیماریهای قلبی شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.