سلامت قلب و عروق سالمندان با کاهش میزان کالری دریافتی در روز

یسکافه: خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید نشان میدهد که کاهش 200 کالری در روز و ورزش متوسط می تواند نه فقط موجب کاهش وزن شود بلکه سلامت عروق افراد مسن چاق را بیشتر می کند. این تغییرات در شیوه زندگی ممکنست به جبران افزایش سفتی آئورت در رابطه با سن که معیاری برای سلامت عروق است و بر بیماریهای قلبی تاثیر می گذارد، کمک نماید.

به نقل از یو اس نیوز، تینا برینکلی، محقق، دانشیار علم پیری شناسی و طب سالمندی در مرکز استیک سالمندی سالم و پیش گیری از آلزایمر دانشکده پزشکی ویک فارست ایالات متحده می گوید: این نخستین تحقیق برای ارزیابی تاثیر تمرینات هوازی با کاهش و بدون کاهش کالری بر سفتی آئورت است که با بهره گیری از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب و عروق (CMR) برای به دست آوردن تصاویر دقیق از آئورت ارائه شده است.

برینکلی توضیح داد: ما به دنبال تعیین این مساله بودیم که آیا محدودیت کالری برای کاهش وزن، منجر به بهبود بیشتر در سلامت عروق، در مقایسه با ورزش هوازی به تنهایی، در افراد مسن مبتلا به چاقی می شود یا خیر.

در یک کارآزمایی تصادفی و کنترل شده با ۱۶۰ بزرگسال بی تحرک و چاق ۶۵ تا ۷۹ ساله، شرکت کنندگان به مدت ۲۰ هفته در یکی از سه گروه مداخله قرار گرفتند. یک گروه از رژیم معمولی خود پیروی و ورزش کردند. گروه دوم ورزش را اضافه و دریافت حدود ۲۰۰ کالری در روز را محدود کردند. گروه سوم ورزش کردند و ۶۰۰ کالری را در روز کاهش دادند.

دو گروه محدودکننده کالری، ناهارها و شام های آماده را با کمتر از ۳۰ درصد کالری از چربی و یک مقدار پروتئین برای وزن ایده آل بدن خود دریافت نمودند که تحت نظر متخصص تغذیه قابل استناد تهیه شد و صبحانه آنان نیز با بهره گیری از منوی مورد تایید متخصص تغذیه ارائه شد.

همه شرکت کنندگان چهار روز در هفته تمرینات هوازی تحت نظارت را در مرکز تحقیقات سالمندان در ویک فارست دریافت نمودند.

سپس پژوهشگران از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی برای اندازه گیری سرعت امواج ضربان قوس آئورت (PWV) استفاده کردند، یعنی سرعت حرکت خون بوسیله آئورت و قابلیت انبساط یا توانایی انبساط و انقباض آئورت؛ آئورت سفت تر دارای مقادیر سرعت امواج ضربان قوس آئورت PWV بالاتر و مقادیر قابلیت انبساط کمتری است.

کاهش وزن حدود ۱۰، یا حدود ۲۰ پوند(حدود ۴.۵ تا ۹ کیلوگرم) با بهبود قابل توجه سفتی آئورت تنها در گروهی که ۲۰۰ کالری را کاهش دادند، همراه بود. این گروه همین طور ۲۱ درصد افزایش قابلیت انبساط و ۸ درصد کاهش سرعت امواج ضربان قوس آئورت(PWV) داشتند. میزان سفتی آئورت در هیچ یک از دو گروه دیگر بطور معناداری تغییر نکرد.

هر دو گروه محدودکننده کالری تغییرات بیشتری در شاخص توده بدن(BMI)، توده چربی کل، درصد چربی بدن، چربی شکمی و دور کمر نسبت به گروه ورزش نشان دادند.

علیرغم اینکه حدود دو برابر کالری کمتر در گروه محدودکننده شدید کالری وجود داشت، کاهش وزن بین گروه های محدودکننده کالری مشابه بود.

برینکلی در بیانیه خبری اظهار داشت: این نتایج نشان میدهد که ترکیب ورزش با محدودیت متوسط کالری برخلاف محدودیت شدید کالری یا عدم محدودیت کالری به احتمال زیاد مزایای سلامتی عروق را به حداکثر می رساند، در عین حال کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن و توزیع چربی بدن را نیز بهینه می کند.

وی اضافه کرد: این یافته که محدودیت کالری با شدت بیشتر ممکنست ضروری نباشد یا سفارش شود، نتایج مهمی در سفارش های کاهش وزن برای بهبود خطر بیماریهای قلبی عروقی در افراد مسن مبتلا به چاقی دارد.

یافته های این تحقیق در مجله Circulation انتشار یافته است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.